Εισήγηση στο Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο 17-4-2024

ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΚΘΕΜΑΤΟΣ: 7 ΑΕΔ-24/2Ο23 (παρ. απόφ. ΑΠ 1509/2023) Δικάσιμος: 17.4.2024 Εισηγ.: Ειρ. Σταυρουλάκη Έκθεση άρθρου 11 παρ...

2014-08-04

Κομμένο και ραμμένο στα μέτρα τους το νομοσχέδιο για το πολιτικό χρήμα...


Πηγή: www.e-volos.gr

Όσα δίνουμε θα εκπίπτουν από το φορολογητέο εισόδημα, αλλά πληρώνουμε χαράτσι για δωρεές στην οικογένειά μας - Για να μαζέψουν χρήματα σπάνε και τη μυστικότητα της ψήφου - Απαγορεύονται οι καταγγελίες για πολιτικούς πριν από τις εκλογές...

Υποτίθεται ότι το νομοσχέδιο εισάγει τη διαφάνεια, τον έλεγχο και το μέτρο στη συμπεριφορά του πολιτικού συστήματος, αλλά πίσω από βαρύγδουπες και βερμπαλιστικές διατυπώσεις κρύβει επικίνδυνες διατάξεις που προσβάλλουν τους πολίτες, αλλά και αξίες όπως η ελευθεροτυπία, το δικαίωμα της ελεύθερης έκφρασης και η μυστικότητα στις κομματικές επιλογές κάθε ψηφοφόρου.

Ουσιαστικά το νομοσχέδιο ανοίγει τον δρόμο ώστε ισχυρά λόμπι και μεμονωμένοι παράγοντες να εξαγοράζουν κόμματα και πολιτικούς και μάλιστα... αφορολόγητα, αφού οι ιδιωτικές δωρεές δεν θα υπόκεινται σε καμία φορολόγηση, σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει σε οποιαδήποτε συναλλαγή, ακόμη και για τις δωρεές προς τα τέκνα. Καταργεί επίσης τα ανώνυμα κουπόνια ενίσχυσης των κομμάτων, υποχρεώνοντας την αναγραφή του ονόματος του δωρητή και εκθέτοντάς τον στην κοινή θέα.

Και για να δέσει το γλυκό, οι εμπνευστές του απίστευτου νομοθετικού εκτρώματος θεσμοθετούν απαγόρευση για τη δημοσίευση καταγγελιών κατά πολιτικών στη διάρκεια προεκλογικών περιόδων! Θέλουν δηλαδή μια προεκλογική πολιτική αντιπαράθεση... μουγκών ή, ακόμα καλύτερα, προφανώς για τους ίδιους, κομπλιμέντων και αποθεωτικών σχολίων για όσους ζητούν την ψήφο των πολιτών.

Στην πράξη, το πολιτικό σύστημα σπαταλά μια ακόμα ευκαιρία να αποδείξει στους Ελληνες πολίτες ότι έχει τη δύναμη της αυτοκάθαρσης και ότι συμμετέχει και αυτό στον κύκλο των αιματηρών θυσιών στις οποίες υποβάλλονται τα αδύναμα στρώματα της κοινωνίας. Τουναντίον, διατηρεί το καθεστώς των προνομίων που το ίδιο δημιούργησε την περίοδο ευημερίας και αδιαφορεί πλήρως για την κατάρρευση του κύρους των πολιτικών θεσμών.

Αφορολόγητη εξαγορά

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, λοιπόν, είναι πιο σύμφορο για όσους έχουν χρήματα να τα δώσουν στα κόμματα παρά στα παιδιά τους! Ουσιαστικά διαμορφώνεται ένας ιδιότυπος φορολογικός παράδεισος για τα κόμματα, τους βουλευτές και τους πολιτικούς τους φίλους, μια πρωτόγνωρη αφορολόγητη ζώνη αποκλειστικά για την πολιτική τάξη της χώρας. Ούτε λίγο ούτε πολύ, προβλέπονται φορολογικά κίνητρα για τη ροή χρήματος προς τα κόμματα, με ανοιχτή πρόσκληση προς κάθε ενδιαφερόμενο να εκδηλώσει την... αγάπη του προς αυτά - προφανώς με το γενικότερο αζημίωτο για όποιον κάνει το βήμα.

Σύμφωνα με τις νέες ρυθμίσεις, τα φυσικά πρόσωπα ή οι επιχειρήσεις που θα χρηματοδοτούν κόμματα και βουλευτές θα απολαμβάνουν πλήρη έκπτωση όλου του χορηγούμενου ποσού από το φορολογητέο εισόδημά τους όταν ο μέσος Ελληνας φορολογείται ακόμα και για τη δωρεά που κάνει στο παιδί του ή την παραμικρή οικονομική του δραστηριότητα.

Οπως αναφέρεται, «η κρατική χρηματοδότηση δεν υπόκειται σε φόρο. Το ποσό της ιδιωτικής χρηματοδότησης που δίνεται στους δικαιούχους χρηματοδότησης εκπίπτει ολόκληρο από το φορολογητέο εισόδημα του χρηματοδότη». Πέραν την καραμπινάτης πρόκλησης που εντοπίζεται στην πρώτη πρόταση, η δεύτερη δημιουργεί έντονο προβληματισμό για τον αν αποτελεί νόμιμη δίοδο για εξαγορά κόμματος με παράλληλο φορολογικό όφελος!

Πώς; Τα όρια της ιδιωτικής χρηματοδότησης ανέρχονται σε 20.000 ευρώ κατ’ έτος προς κόμματα και 5.000 ευρώ κατ’ έτος προς βουλευτές ή υποψήφιους. Στην πράξη, κόμμα ή βουλευτής δεν μπορεί να πάρει περισσότερα από τα παραπάνω ποσά από το ίδιο φυσικό ή νομικό πρόσωπο. Ωστόσο, δεν υπάρχει περιορισμός προς τους χορηγούς για το πόσα κόμματα ή βουλευτές μπορούν να χρηματοδοτούν. Για παράδειγμα, ένας επιχειρηματίας χρηματοδοτεί το αγαπημένο του κόμμα με το μέγιστο ποσό των 20.000 ευρώ και παράλληλα σπάει σε πεντοχίλιαρα το υπόλοιπο ποσό που είναι διατεθειμένος να δωρίσει προς ορισμένους βουλευτές του ίδιου κόμματος. Με τον τρόπο αυτό αποκτά πολιτική επιρροή με παράλληλη φοροαπαλλαγή!

Σημειωτέον ότι για τους βουλευτές εξακολουθεί να ισχύει το αφορολόγητο καθεστώς, καθώς το 75% των συνολικών αποδοχών τους (αποζημίωση και επιδόματα) δεν φορολογείται! Ειδικότερα, όπως προκύπτει από τα «πόθεν έσχες», το μη φορολογητέο ποσοστό της βουλευτικής αποζημίωσης υπερβαίνει το 50% και σε ορισμένες περιπτώσεις φτάνει το 75%. Με τον τρόπο αυτό οι βουλευτές, σε αντίθεση με κάθε κοινό θνητό σε αυτή τη χώρα, φορολογούνται για ποσό 18.000 με 30.000 ευρώ, ενώ για τα υπόλοιπα 60.000-70.000 ευρώ περίπου που εισπράττουν κάθε χρόνο δεν καταβάλλουν κανέναν φόρο!

Κουπόνια με ονοματεπώνυμο

Στις αμφιλεγόμενες διατάξεις του νομοσχεδίου περιλαμβάνεται και εκείνη που έχει συζητηθεί στο παρελθόν έντονα και προβλέπει ότι καταργούνται τα ανώνυμα κουπόνια που διατίθενται από τα κόμματα για την ενίσχυσή τους από απλούς πολίτες και καθίσταται υποχρεωτική η αναγραφή του ονοματεπωνύμου και του ΑΦΜ ή του δελτίου αστυνομικής ταυτότητας του αγοραστή-χρηματοδότη. Η εν λόγω διάταξη αναμένεται να προκαλέσει την σφοδρή αντίδραση ιδιαίτερα του ΚΚΕ, ενώ φαίνεται απειλητική για τη μυστικότητα των κομματικών προτιμήσεων των πολιτών. Εάν ένας απλός ψηφοφόρος είναι αναγκασμένος να δηλώνει το όνομά του δημοσίως ως αρωγός ενός κόμματος που δεν βρίσκεται στην κυβέρνηση, γιατί να το διακινδυνεύσει;

Διακοπή δανείων κατόπιν εορτής

Αφού τα παραδοσιακά -μεγάλα κυρίως- κόμματα, αλλά και μικρότερα άρμεξαν για τα καλά τις τράπεζες τα προηγούμενα χρόνια, σπεύδουν τώρα υποκριτικά να υιοθετήσουν κανόνες και να θέσουν όρια στον τραπεζικό δανεισμό τους. Χωρίς μάλιστα να έχει ξεκαθαριστεί τι θα γίνει στην πραγματικότητα με τα εκατοντάδες εκατομμύρια που χρωστούν στα τραπεζικά ιδρύματα, ποιοι και πώς θα πληρώσουν για τις μαύρες τρύπες.
Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι απαγορεύεται η χορήγηση δανείων από τις τράπεζες προς δικαιούχους κρατικής χρηματοδότησης με εγγύηση την κρατική χρηματοδότηση πέραν του τρέχοντος οικονομικού έτους. Με τη διάταξη επιδιώκεται να καταπολεμηθεί το φαινόμενο του σημερινού άκρατου δανεισμού των κομμάτων με εγγύηση την κρατική χρηματοδότηση. Το επιβαρυντικό στοιχείο της υπάρχουσας κατάστασης είναι ότι τα κεφάλαια για την αποπληρωμή αυτών των δανείων δεν είναι υπαρκτά, αλλά πιθανολογούμενα, με βάση τις επόμενες κρατικές χρηματοδοτήσεις στις οποίες προσβλέπουν.
Κατά τα λοιπά απαγορεύεται η χορήγηση εισιτηρίων μετακίνησης ετεροδημοτών από πολιτικά κόμματα κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου, ενώ προτείνεται ως σύγχρονη μέθοδος μαζικής χρηματοδότησης από πολίτες η διαδικασία μέσω κινητού τηλεφώνου!

Απαγόρευση καταγγελιών

Σε μια πρωτοφανή και προκλητική προσπάθεια προστασίας των πολιτικών, το νομοσχέδιο εισάγει και την απαγόρευση καταγγελιών κατά την προεκλογική περίοδο. Συγκεκριμένα, αναφέρεται ότι «απαγορεύεται η παρουσίαση διά των ραδιοφώνων και των τηλεοπτικών σταθμών του περιεχομένου των καταγγελιών που δεν αφορούν στην προεκλογική δραστηριότητα κομμάτων και συνασπισμών κομμάτων κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου, επισύροντας κυρώσεις για τους παραβάτες».

Στόχος, λέει, της διάταξης είναι να προφυλαχθεί το εκλογικό σώμα από κακόβουλες προθέσεις διά της αποκάλυψης πληροφοριών που νοθεύουν τον προεκλογικό ανταγωνισμό μεταξύ υποψήφιων κομμάτων και προσώπων και δύναται να επηρεάσουν την πρόθεση ψήφου με τρόπο αθέμιτο. Ωστόσο, η γενική διατύπωση ενδεχομένως να μετατρέψει τη διάταξη σε όπλο κατά της ελευθεροτυπίας.

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ No 12 - ΜΕΙΩΣΕΙΣ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ...

"ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ" ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΙ ΤΡΑΠΕΖΗΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
 
Ιστολόγιο http://endrasi-ste.blogspot.com   
Email endrasi.ste@gmail.com   

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ No 12
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΙΣ ΜΕΙΩΣΕΙΣ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΞΙΜΩΝ ΑΠΟΔΟΧΩΝ  ΜΑΣ

Αθήνα, Αύγουστος 2014
Συνάδελφοι,

Πολλοί Συνταξιούχοι απευθύνθηκαν τηλεφωνικά ή ηλεκτρονικά μέσω email και μας ζήτησαν μια εξήγηση για τις νέες μειώσεις στις συντάξιμες αποδοχές μας.

Μέχρι και τον μήνα Ιούλιο, ο Φόρος Μισθωτών Υπηρεσιών (Φ.Μ.Υ) υπολογίζονταν μηνιαίως στην Κύρια, Επικουρική σύνταξη και στο Πρόγραμμα Μετεργασιακών Παροχών ως αυτά να ήσαν μεμονωμένα εισοδήματα, με συνέπεια οι αντίστοιχοι φορολογικοί συντελεστές να είναι χαμηλοί και επομένως ανάλογα μικροί και οι μηνιαίοι παρακρατούμενοι φόροι για κάθε τμήμα σύνταξης: Κύριας, Επικουρικής, Πρόγραμμα Μετεργασιακών Παροχών. Με την υποβολή όμως της φορολογικής μας δήλωσης, αθροίζονταν τα τρία εισοδήματα (Κύρια + Επικουρική + Πρόγραμμα) και επί του αθροίσματος αυτού υπολογίζονταν ο συνολικός φόρος, με υψηλότερο πλέον φορολογικό συντελεστή. Έτσι, μετά την εκκαθάριση, καταβάλλονταν η διαφορά μεταξύ του παρακρατηθέντος φόρου και του αναλογούντος, ο οποίος φυσικά ήταν σημαντικά μεγαλύτερος.
Από 1.8.2014, στις συντάξεις όλων των συνταξιούχων, ο Φ.Μ.Υ. υπολογίζεται πλέον στο συνολικό εισόδημα του αθροίσματος των συντάξιμων αποδοχών με συνέπεια υψηλότερο φορολογικό συντελεστή και επομένως μεγαλύτερη μηνιαία παρακράτηση φόρου η οποία  κατανέμεται αναλογικά στα τμήματα τα οποία συνθέτουν αυτό το συνολικό άθροισμα. Για τους συνταξιούχους της ΤτΕ, η αυξημένη παρακράτηση φόρου, η οποία μείωσε τη σύνταξη του μηνός Αυγούστου, αφορά μόνο το άθροισμα Κύριας και Επικουρικής σύνταξης και επιβάρυνε τον παρακρατηθέντα φόρο της Επικουρικής σύνταξης. Από τον Οκτώβριο όμως,όταν ο φόρος θα υπολογισθεί στο συνολικό άθροισμα εισοδήματος από συντάξεις, δηλαδή Κύρια + Επικουρική + Πρόγραμμα, θα έχουμε μια σημαντική αύξηση του μηνιαίως παρακρατούμενου φόρου, η οποία θα οδηγήσει σε σοβαρή επιπλέον μείωση των συντάξιμων αποδοχών μας. Φυσικά λόγω της αυξημένης σε μηνιαία βάση φορολογικής παρακράτησης, η εκκαθάριση φόρου, μέσω της δήλωσης την οποία θα υποβάλλουμε το 2015 για τα εισοδήματα του 2014, θα είναι μικρότερου φορολογικού ποσού από αυτό το οποίο μας επεβλήθη εφέτος. Στόχος του Υπουργείου Οικονομικών είναι, από το 2016, να μην υποβάλλονται φορολογικές δηλώσεις για εισοδήματα τα οποία αφορούν μόνο σε μισθούς και συντάξεις, αφού για αυτά ο φόρος θα έχει  παρακρατηθεί στο ακέραιο στην πηγή και σε μηνιαία βάση.

Συνάδελφοι,

Αυτό το οποίο πρέπει να κατανοηθεί από όλους μας, είναι πως πρέπει να αναζητήσουμε τρόπους στήριξης του εισοδήματός μας, το οποίο συνεχώς κατακρεουργείται.  Αυτό πρέπει να γίνει σε τρία επίπεδα:

1.    Με την απεμπλοκή των συνταξιούχων της ΤτΕαπό κάθε ενέργεια η οποία τους οδηγεί από το παράθυρο εκεί από όπου έφυγαν από την πόρτα. [Η.ΔΙ.Κ.Α Α.Ε. - Ενοποίηση Ταμείων - Εθνικός Φορέας Απονομής Συντάξεων].

2.    Με τη στήριξη των συντάξεών μας στο πλαίσιο της διαφάνειας και της νομιμότητας και βάσει του Καταστατικού της ΤτΕ,  σχετικά με το συνταξιοδοτικό καθεστώς του  προσωπικού της, το οποίο έχει γίνει αποδεκτό  από τις Ευρωπαϊκές συνθήκες, τις ΓΝΩΜΕΣ της ΕΚΤ, αλλά και από σειρά Εθνικών νόμων. Μάλιστα, οι νόμοι αυτοί ορίζουν την υποχρέωση της ΤτΕ να καταβάλλει συντάξεις εξ ιδίων πόρων, σύμφωνα με τα Καταστατικά των πρώην Ταμείων και των γενικών διατάξεων των νόμων. Στο επίπεδο αυτό μέγιστα θέματα τα οποία απαιτούν θετική έκβαση είναι:
α) Οι αδικαιολόγητες εισφορές των συνταξιούχων της ΤτΕ στο Ασφαλιστικό Κεφάλαιο Αλληλεγγύης Γενεών (ΑΚΑΓΕ),οι οποίες συνιστούν θεσμική παραβίαση της νομισματικής χρηματοδότησης. Η ΤτΕ δεν μπορεί ούτε να χρηματοδοτεί, ούτε να χρηματοδοτηθεί από το ΑΚΑΓΕ, αν και όποτε αυτό χρειασθεί. β) Οι διάφορες κρατήσεις – περικοπές, οι οποίες βάση νόμων παραμένουν στο Φορέα ΤτΕ, δεν πρέπει να ενσωματώνονται στα κέρδη της, διότι αυτό αποτελεί παραβίαση του Καταστατικού (άρθρα 38 και κυρίως 71), αλλά και των όρων και κανόνων της νομισματικής χρηματοδότησης.
γ) Η μετατροπή του Προγράμματος Μετεργασιακών Παροχών σε “Μέρισμα” της εποχής μας με τη συμμετοχή ΟΛΟΥ του προσωπικού της ΤτΕ χωρίς διαχωρισμούς (ασφαλισμένοι πριν και μετά την 31.12.1992) και η διατήρηση της λειτουργίας του εντός της ΤτΕ.
δ) Η ενίσχυση των χαμηλοσυνταξιούχων, με τη σταδιακή σύγκλιση των συντάξεων παλαιών και νέων συνταξιούχων, ίδιων ασφαλιστικών και εργασιακών όρων, δηλαδή αποκατάσταση της σύνδεσης σύνταξης και μισθού.

3.    Με τον επαναπροσδιορισμό του χρέους των συνταξιούχων προς την ΤτΕ, λαμβάνοντας υπόψη α) την υπάρχουσα πραγματικότητα των συντάξιμων αποδοχών τους, οι οποίες υπολείπονται  κατά πολύ των προσδόκιμων με βάση τις οποίες δικαίως δανείστηκαν και β) την απαξίωσηη οποία έχει ήδη επέλθει στην αντικειμενική αξία των περιουσιακών στοιχείων τα οποία απέκτησαν.

Η νέα Διοίκηση εξέφρασε τη θέληση να προχωρήσουμε με διαφάνεια και νομιμότητα. Η Κίνησή μας συμφωνεί στη γραμμή αυτή και είναι έτοιμη να συμβάλλει θετικά.


Με συναδελφικούς χαιρετισμούς,

Η ΟΜΑΔΑ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΥ

Αναγνωστοπούλου Δήμητρα, Βαξεβανάκη Έλλη, Δεληπέτρος Δημήτρης, Ευσταθίου Κώστας, Καραγιάννης Ιπποκράτης, Καραφωτιά Φωφώ, Κουλούρης Γιώργος, Κουρκουτσάκη Τίνα, Κωνστανταράκη Εύα,  Μαγκλάρας Κώστας, Μελισσείδου Ελένη, Μπαλαούρας Μάκης, Μοσχονησίου Βάσω, Μουτσάκη Μάρθα, Μπουλαλά Αγγελική, Νέστωρας Γιώργος, Παπαμάργαρης Χάρης, Πατσιλίβα Μαργαρίτα, Χατούπη Μαρία, Χρηστίδης Απόστολος.