Εισήγηση στο Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο 17-4-2024

ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΚΘΕΜΑΤΟΣ: 7 ΑΕΔ-24/2Ο23 (παρ. απόφ. ΑΠ 1509/2023) Δικάσιμος: 17.4.2024 Εισηγ.: Ειρ. Σταυρουλάκη Έκθεση άρθρου 11 παρ...

2020-11-29

ΑΡΘΡΟ ΚΩΣΤΑ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ: Επέλεξαν τη σιγουριά της σιωπής, αρνούμενοι δημόσιο διάλογο…

Στο πρόσφατο άρθρο με τίτλο «Επανυπολογισμός συντάξεων…. Σκιές και ψίθυροι...», σημείωνα τις σκοπιμότητες των διοικητικών παραγόντων και των συνδικαλιστών να μην αξιοποιήσουν τις δυνατότητες που μας έδινε ο νόμος για αναπροσαρμογή των συντάξεών μας εντός της Τράπεζας της Ελλάδος. Παρά την πρόσκληση του σχετικού άρθρου για δημόσιο διάλογο, οι υποστηρικτές των επιλογών της Διοίκησης σιώπησαν… Συνεχίζουν όμως να εκφοβίζουν τους συνταξιούχους μας ταυτίζοντας σκόπιμα το σύστημα ασφάλισης του προσωπικού της ΤτΕ με εκείνο των συνταξιούχων του ΕΦΚΑ. Αποσιωπούν πως, σε αντίθεση με την ΤτΕ, τα όρια της δαπάνης μέσα στα οποία κινήθηκε η διαδικασία αναπροσαρμογής των συντάξεων του ΕΦΚΑ, είναι προκαθορισμένα από τον Προϋπολογισμό!!
Η πλειοψηφία του ΣΣΤΕ, ¨ξεχνώντας¨ πως κανένα κόμμα ή κυβέρνηση δεν αγάπησε ποτέ την ΤτΕ, έθεσε τον ΑντιΣύριζα κομματικό της στόχο υπεράνω των κανόνων και αρχών της διαδικασίας αναπροσαρμογής των συντάξεων στον ΕΦΚΑ, που όφειλε να αξιοποιήσει στο πλαίσιο του Κανονισμού άρθρο 10 του πρώην ΤΣΠ-ΤΕ:
  • Α) Κατάργηση των προηγούμενων διαχωρισμών συντάξεων κατά τον υπολογισμό τους (Σιούφα/Ρέππα),
  • Β) Εφαρμογή ενιαίων κριτηρίων κατά τη διαδικασία αναπροσαρμογής, ώστε ίδιες προϋποθέσεις συνταξιοδότησης να οδηγούν σε ίδια σύνταξη,
  • Γ) Καθιέρωση ως συντάξιμης βάσης αναπροσαρμογής του συνόλου του μισθού προσαυξημένου με τα δώρα και το επίδομα αδείας, ¨τιμαριθοποιημένου στο 2016¨,
  • Δ) Προσμέτρηση των επι πλέον εισφορών (εργαζόμενου και εργοδότη) που καταβάλλονταν από εκείνες του κατά περίοδο ισχύοντος μέσου όρου του τέως ΙΚΑ, (στην ΤτΕ διαχρονικά καταβάλλουμε υψηλότερες εισφορές),
  • Ε) Παύση των τριών κρατήσεων(4024/11, 4051/12 και 4093/12) από 1.1.2019 μετά την ολοκλήρωση της αναπροσαρμογής των συντάξεων,
  • ΣΤ) Χορήγηση Εθνικής σύνταξης 384 ευρώ επιστροφή από τη γενική φορολογία. Η ΤτΕ καταβάλλει η ίδια το ποσό αυτό. (Ήδη στους νέους συνταξιούχους υπολογίζεται Βασική σύνταξη 373 ευρώ!!)
Η αναπροσαρμογή των συντάξεων δεν είναι πρωτοτυπία για την ΤτΕ!!!
Η ΤτΕ, αφού δεν τελεί υπό τους περιορισμούς του ΕΦΚΑ, είναι η ίδια υπεύθυνη να επιλέξει τις διαδικασίες αναπροσαρμογής των συντάξεων σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο Καταστατικό του πρώην ΤΣΠ-ΤΕ και τις διατάξεις της ισχύουσας νομοθεσίας!! Μάλιστα δεν είναι η πρώτη φορά που η ΤτΕ θα προβεί σε αναπροσαρμογή των συντάξεων των συνταξιούχων της!! Αναπροσαρμογή είχαμε και το 1982 με το Ενιαίο Μισθολόγιο, με θετικά αποτελέσματα για τους συνταξιούχους. Αντί λοιπόν σαν χώρος να αξιοποιήσουμε τη συγκυρία και να προχωρήσουμε σε αναπροσαρμογή των συντάξεων, όπως προβλέπει το άρθρο 10 του Καταστατικού του ΤΣΠ-ΤΕ, οι πλειοψηφίες ΣΣΤΕ και ΣΥΤΕ, συμφώνησαν στο Σ.Α. στις 22.11.2019 σε νέους επί πλέον διαχωρισμούς των συνταξιούχων μας (σε συνταξιοδοτούμενους πριν ή μετά την 1.1.2015) και στη διατήρηση των κρατήσεων!!
Ο δήθεν αιφνιδιασμός τους από το γεγονός ότι ο Διοικητής δεν έπαυσε τις κρατήσεις μετά την επιστροφή του ενδεκάμηνου των αναδρομικών είναι υποκριτικός!! Σε επιστολή που είχαν στείλει Πρόεδρος και Γραμματέας του ΣΣΤΕ στον Διοικητή στις 18.5.2018 για το θέμα της άρσης των κρατήσεων σημείωναν: «….Επιπρόσθετα και διότι, μετά την εντός του έτους ολοκλήρωση της διαδικασίας επανυπολογισμού των συντάξεων για όλους τους ασφαλισμένους των φορέων που εντάσσονται στον ΕΦΚΑ, όπως προβλέπει ο ν.4387/16, οι συντάξεις της Τράπεζας θα είναι μετά βεβαιότητος οι μόνες επί των οποίων θα ισχύουν ακόμη οι μνημονιακές περικοπές.»!! Γνώριζαν επομένως πως η παύση των κρατήσεων από 1.1.2019 ήταν συνδεδεμένη με την ολοκλήρωση της διαδικασίας αναπροσαρμογής των συντάξεων. Όταν λοιπόν συμφωνούσαν με την αναβίωση των καταργημένων διατάξεων Λοβέρδου, αντί της εφαρμογής της ισχύουσας νομοθεσίας αναπροσαρμογής των συντάξεων με την οποία συνδέεται η παύση των κρατήσεων, ουσιαστικά «νομιμοποιούσαν» τη συνέχισή τους!!
 
Στόχος τους η ενίσχυση της ιδιωτικής ασφάλισης…
Η άρνηση Διοίκησης και συνδικαλιστών να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες αναπροσαρμογής των συντάξεών μας, δεν είναι αποτέλεσμα της δήθεν μεγάλης οικονομικής επιβάρυνσης που θα είχε η Τράπεζα από την αναπροσαρμογή, όπως αναφέρει η παράταξη της ΠΑΣΚΕ στην 7/27.1.2020 ανακοίνωσή της: « ο γκουρού του ασφαλιστικού…. με μία δική του καινοφανή θεωρία, πρωτόγνωρη για τα ασφαλιστικά δεδομένα, διατείνεται ότι και σ’ αυτούς που έχει γίνει οριστική απονομή σύνταξης πριν 20 χρόνια πρέπει να γίνει επανυπολογισμός με τους σημερινούς μισθούς. Εάν συμβεί αυτό το κόστος ανέρχεται σε μερικά δις Ευρώ τα οποία δεν μας λέει ποιος θα τα πληρώσει.»!! Αποσιωπούν πως η παραπάνω πρόταση δεν αποτελεί καινοφανή θεωρία αλλά νομοθετική διάταξη, που ίσχυσε για την αναπροσαρμογή των συντάξεων ΟΛΩΝ των Ελλήνων συνταξιούχων και φυσικά το κόστος για την ΤτΕ δεν είναι μερικά δις ευρώ, όπως σκόπιμα γράφουν στην ανακοίνωση, αλλά κάποια εκατομμύρια ίσως και λιγότερα των 50, όταν το σύνολο των μισθών και των συντάξεων για το 2019 δεν υπερέβη τα 170 εκατομμύρια!!!
 
Ο λόγος λοιπόν που καθυστέρησαν πέντε χρόνια να αποφασίσουν δεν ήταν ότι η ΤτΕ αδυνατούσε οικονομικά να αναπροσαρμόσει τις συντάξεις των συνταξιούχων της!! Απλά περίμεναν το Βρούτση να ¨νομιμοποιήσει¨ τις επιλογές τους που συνδέονται με την ιδιωτική ασφάλιση και είναι ο ύψιστος στόχος τους στον οποίο υποτάσσουν τις επι μέρους επιλογές τους. Ο διαχωρισμός Ο διαχωρισμός των συνταξιούχων και η διατήρηση των κρατήσεων πολύ σύντομα θα χρησιμοποιηθούν ως το ¨μαστίγιο¨ και το ¨καρότο¨ αντίστοιχα,, που με όχημα το ¨Πρόγραμμα¨ θα επιδιώξουν να διευκολύνουν τις προτάσεις ¨Πισσαρίδη¨….
 
Ας ελπίσουμε η προσφυγή των 29 συνταξιούχων στο ΣτΕ για την ακύρωση της Υ.Α. Βρούτση να ευοδωθεί και να αποτελέσει έστω και καθυστερημένα αφετηρία για την υπεράσπιση των συνταξιοδοτικών μας δικαιωμάτων ΟΙΚΟΘΕΝ στη βάση του Καταστατικού μας, επαναφέροντας την ενότητα του προσωπικού της ΤτΕ, εν ενεργεία και συνταξιούχων, μισθών και συντάξεων.