2016-05-18

ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ NΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ

Αθήνα, Μάιος 2016

Αγαπητοί Συνάδελφοι,

Με την ολοκλήρωση της σχετικής διαδικασίας και την ψήφιση του νόμου, προχωρούμε σε ενημέρωσή σας σχετικά με αυτόν.

Α.  Στοιχεία που χρησιμοποιήθηκαν

1. Το αρχικό προσχέδιο διαβούλευσης, 2.Το νομοσχέδιο που αναρτήθηκε στις 20.4.2016 στο www.opengov.gr και στην αιτιολογική έκθεση που το συνόδευε, 3. Το σχέδιο νόμου που κατατέθηκε στη Βουλή στις 22.4.2016 και την αιτιολογική έκθεσή του, 4. Τα πρακτικά της  ολομελείας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, 5. Τον πίνακα των τροποποιούμενων και καταργούμενων διατάξεων, 6. Την έκθεση της επιστημονικής επιτροπής της Βουλής, 7. Τη σχετική συζήτηση στις επιτροπές και την Ολομέλεια της Βουλής και 8. Το ψηφισθέν την 8.5.2016 νομοσχέδιο.

Β. Η δομή και η φιλοσοφία του νέου νόμου

1.   Ο νέος νόμος αποτελείται από  δύο μέρη (Α και Β). Το Μέρος Α΄ (ΜεταρρύθμισηΑσφαλιστικού-Συνταξιοδοτικού Συστήματος) περιλαμβάνει 112 άρθρα, 111αριθμημένα άρθρα και ένα επιπλέον άρθρο, το 73Α -αναφέρεται στους συνταξιούχους του τ.ΕΤΑΤ με προσυνταξιοδοτικό καθεστώς-, τα οποία χωρίζονται σε 11 Κεφάλαια. Το Μέρος Β΄ (Ρυθμίσεις φορολογίας εισοδήματος και τυχερών παιγνίων) περιλαμβάνει 11 άρθρα.
2.   Βασικό στοιχείο της φιλοσοφίας του νέου ασφαλιστικού-συνταξιοδοτικού συστήματος, που συγκροτείται ως Ενιαίος Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης (Ε.Φ.Κ.Α.), αποτελεί το γεγονός πως σ’ αυτόν συμμετέχουν  οι φορείς ή συνταξιούχοι που παίρνουν την σύνταξή τους ή τις εν γένει παροχές τους από αυτόν. Ο Ε.Φ.Κ.Α., εγγυάται το σύνολο της εθνικής σύνταξης, που χορηγείται από τον Κρατικό Προϋπολογισμό (τη φορολογία), και της ανταποδοτικής, που προκύπτει από τον υπολογισμό των εισφορών, σύμφωνα με τα χρόνια ασφάλισης, τους συντελεστές αναπλήρωσης και τις μηνιαίες συντάξιμες αποδοχές, που αποτελούν μέσο όρο των αποδοχών που εισέπραξε ο ασφαλισμένος καθ όλο τον εργασιακό του βίο.  Η ΤτΕ όπως ήταν λογικό, δεν εμπλέκεταιμε τα ταμεία που εντάχθηκαν στον Ε.Φ.Κ.Α..
3.   Στον νόμο για τις μεταρρυθμίσεις στο ασφαλιστικό περιέχονται και τροποποιήσεις διατάξεων του Ε.Τ.Ε.Α. (Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης) το οποίο μετονομάζεται σε Ε.Τ.Ε.Α.Ε.Π. (Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης και Εφάπαξ Παροχών) και φυσικά όπως ήταν και πάλι αναμενόμενο, δεν εμπλέκεται σε αυτό η ΤτΕ.


Γ. Συνοπτική αναφορά στο περιεχόμενο του Μέρους Α΄ του νόμου

Κεφάλαιο Α: Αρχές και όργανα του Ενιαίου Συστήματος Κοινωνικής Ασφάλειας (άρθρα 1,2,3): Καθορίζονται οι βασικές αρχές του Συστήματος το οποίο αποτελείται από τρία υποσυστήματα: το Εθνικό Σύστημα Υγείας για τις παροχές υγείας, το Εθνικό Σύστημα Κοινωνικής Αλληλεγγύης για τις προνοιακές παροχές και το Εθνικό Σύστημα Κοινωνικής Ασφάλισης για τις ασφαλιστικές παροχές. Προσδιορίζονται εννοιολογικά η Εθνική Σύνταξη, που χρηματοδοτείται απευθείας από τον Κρατικό Προϋπολογισμό (από τη φορολογία) και η Ανταποδοτική Σύνταξη,που υπολογίζεται σύμφωνα με το σύνολο των αποδοχών επί των οποίων καταβλήθηκαν εισφορές και των ποσοστών αναπλήρωσης που προβλέπει ο νέος νόμος. Τέλος συγκροτείται το Ε.ΣΥ.Κ.Α (Εθνικό Συμβούλιο Κοινωνικής Ασφάλειας), στο οποίο δεν μετέχει εκπρόσωπος της ΤτΕ, όπως μετείχε στο παλιό Συμβούλιο Κοινωνικής Ασφάλισης (Σ.Κ.Α.).
Κεφάλαιο Β:  Συντάξεις δημοσίων υπαλλήλων και στρατιωτικών (άρθρα 4-26): Εκτός ειδικών άρθρων που αφορούν αμιγώς ρυθμίσεις θεμάτων υπαλλήλων - συνταξιούχων δημοσιών και στρατιωτικών, τα άρθρα που αφορούν τον υπολογισμό της Εθνικής Σύνταξης (7), της ανταποδοτικής σύνταξης με τα ποσοστά αναπλήρωσης (8), της απονομής προσωρινής σύνταξης (9), της οικογενειακής παροχής - προσαύξησης, και σύνταξης λόγω θανάτου (10 και 12), τον καθορισμό ανωτάτου ορίου καταβολής σύνταξης (13), την αναπροσαρμογή των συντάξεων και την προστασία των καταβαλλόμενων (14), το χρόνο ασφάλισης, τα δικαιώματα αντισυμβαλλομένου συμφώνου συμβίωσης, της παράλληλης ασφάλισης, προαιρετικής συνέχισης της ασφάλισης, της διαδοχικής ασφάλισης και της απασχόλησης συνταξιούχων (άρθρα 15,16,17,18,19 και 20), έχουν γενική ισχύ και αφορούν όλους τους συνταξιούχους δημόσιου και ιδιωτικού φορέα που μετέχουν του Ε.Φ.Κ.Α.
Κεφάλαιο Γ: Ρυθμίσεις ασφαλισμένων ιδιωτικού τομέα (άρθρα 27-37): Ιδιαίτερης σημασίας είναι τα άρθρα: 28 (ανταποδοτική σύνταξη), 30 (προσαύξηση σύνταξης όσων κατέβαλλαν αυξημένες εισφορές), 33 (αναπροσαρμογή - προστασία καταβαλλόμενων συντάξεων).
Κεφάλαιο Δ: Ενιαίοι Κανόνες Εισφορών - Πόροι – Αποκεφαλαιοποιηση του Εθνικού Συστήματος Κοινωνικής Ασφάλισης (άρθρα 38-50):Ιδιαίτερης ανάγνωσης χρήζουν τα άρθρα 38, 41, 44, 47, 48, και  50.
Κεφάλαιο Ε: Ενιαίος Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης (άρθρα 51-73): Σύσταση, σκοπός, οργανισμός, ένταξη φορέων, κλάδων, τομέων και λογαριασμών, ασφαλιστέα πρόσωπα, πόροι, διοίκηση, αρμοδιότητες οργάνων του Ε.Φ.Κ.Α.  Το Κεφάλαιο αυτό επιβεβαιώνει τη λογική και αναμενόμενη μη εμπλοκή της ΤτΕ, σε ένα σύστημα, στο οποίο δεν συμμετέχει και το οποίο δεν εγγυάται τις παροχές των συνταξιούχων της. Στο κεφάλαιο αυτό προστέθηκε το ξεχωριστό άρθρο 73Α για το τ. ΕΤΑΤ
Κεφάλαιο ΣΤ: Τροποποίηση διατάξεων Ε.Τ.Ε.Α. και Ρυθμίσεις πρώην Τ.Σ.Μ.Ε.Δ.Ε. (άρθρα 74-90): Μετονομασία Ε.Τ.Ε.Α. σε Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης και Εφάπαξ Παροχών (Ε.Τ.Ε.Α.Ε.Π.), ένταξη Ταμείων Πρόνοιας στον Ε.Τ.Ε.Α.Ε.Π., ασφαλιστέα πρόσωπα, πόροι, διοίκηση, οργάνωση, κ.α. Το σύνολο των άρθρων του Κεφαλαίου, αποτελεί την πιο ηχηρή απάντηση σε όλους εκείνους που πρόβαλαν τον κίνδυνο που δήθεν διατρέχει το Μέρισμα (Επικουρική + Πρόγραμμα) των συνταξιούχων και ασφαλισμένων της ΤτΕ και για αυτό πρότειναν για να το διασφαλίσουμε την ανάθεσή του σε ασφαλιστική εταιρεία!!!
Κεφάλαιο Ζ: Προνοιακές παροχές ηλικιωμένων και υπερηλίκων (άρθρα 91-93): Στο πλαίσιο του Κεφαλαίου σημειώνεται η χορήγηση του ΕΚΑΣ και των προϋποθέσεων που απαιτούνται για την χορήγηση αυτού του προνοιακού επιδόματος από το Κράτος. Τα σχετικά της χορήγησης αφορούν ρητώς και χαμηλοσυνταξιούχους της ΤτΕ.
Κεφάλαιο Η: Διαχρονικό Δίκαιο (άρθρα 94-101): Το κεφάλαιο αυτό είναι εξ ίσου σημαντικό με το ΣΤ, αλλά και ιδιαίτερης προσοχής απαιτούν τα άρθρα 97, 99 και 100.
Κεφάλαιο Θ: Λοιπές Διατάξεις Κοινωνικοασφαλιστικού (άρθρα 102-109): Με το  άρθρο 102 καθιερώνεται για πρώτη φορά εθελοντική μηνιαία εισφορά των συνταξιούχων εκ 0,20 ευρώ, η οποία παρακρατείται από την κύρια σύνταξη και αποδίδεται στο Λογαριασμό Κοινωνικής Πολιτικής για την ενίσχυση Ομοσπονδιών, Σωματείων και Συνομοσπονδιών Συνταξιούχων. 
Στα υπογραμμισμένα άρθρα των παραπάνω Κεφαλαίων, πρέπει να σταθούμε με ιδιαίτερη προσοχή καθώς παρουσιάζουν σχετικά γενικότερο ενδιαφέρον.

Δ. Αναφορά σε ορισμένα άρθρα του νέου νόμου

1.    Στο άρθρο 8, διευκρινίζεται πως ως σύνολο μηνιαίων αποδοχών λαμβάνεται υπόψη το άθροισμα των μηνιαίων αποδοχών επί των οποίων γίνονται κρατήσεις, χωρίς την αναφορά της εξαίρεσης των δώρων και επιδόματος αδείας που υπήρχε στο σχέδιο νόμου.

2. Στο άρθρο 30, αναφέρεται η προσαύξηση της σύνταξης εκείνων των ασφαλισμένων οι οποίοι πλήρωναν επί πλέον εισφορά των ορίων του Ι.Κ.Α. Με το κείμενο που κατατέθηκε το ανταποδοτικό μέρος της σύνταξης για κάθε έτος που έχει καταβληθεί επιπλέον εισφορά, θα υπολογίζεται με ετήσιο συντελεστή αναπλήρωσης 0,075% για κάθε μια ποσοστιαία μονάδα (1%) επί πλέον εισφοράς. Οι διατάξεις του άρθρου αυτού εφαρμόζονται σε όσους υποβάλλουν αίτηση συνταξιοδότησης μετά την έναρξη ισχύος του νέου νόμου.
3. Στο άρθρο 92, αναφέρεται πως το Επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (Ε.Κ.Α.Σ.), καταβάλλεται αποκλειστικά σε ήδη συνταξιούχους       “…των εντασσομένων στον Ε.Φ.Κ.Α. κατ΄ άρθρο 53 οργανισμών κύριας ασφάλισης, καθώς και της Τράπεζας της Ελλάδος,…” .H αναφορά αυτή είναι για το χώρο μας πολλαπλώς χρήσιμη.

Συνάδελφοι,
Ελπίζουμε πως με το τέλος της όλης διαδικασίας, θα τεθούν οριστικά στο περιθώριο οι διάφορες εικοτολογίες που αναπτύχθηκαν, σπέρνοντας το φόβο και την κινδυνολογία ή χαμηλώνοντας τον πήχη της αξιοπρέπειας μας, στα όρια της ελεημοσύνης. 

Με συναδελφικούς Χαιρετισμούς 
Η  Ομάδα Συντονισμού των “ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ”