2017-06-16

Η ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΤΟΥ τ. ΜΕΤΟΧΙΚΟΥ ΤΑΜΕΙΟΥ ΤΗΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ

Η ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΔΙΑΔΡΟΜΗ 

ΤΟΥ τ. ΜΕΤΟΧΙΚΟΥ ΤΑΜΕΙΟΥ ΤΗΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ



Αθήνα, Ιούνιος 2017


Εισαγωγικά


Η σημερινή περίοδος, με όσα συντελούνται σε συνταξιοδοτικά και ασφαλιστικά δικαιώματα, απαιτεί πλήρη γνώση και αποσαφήνιση των θεσμικών και νομικών δεδομένων πάνω στα οποία στηρίζονται αυτά. Ειδικά, η γνώση της ιστορικής διαδρομής του χορηγούμενου Μερίσματος μετεργασιακής παροχής, καθίσταται περισσότερο από ποτέ αναγκαία. Η ανάγκη να περιφρουρήσουμε τη Συλλογική Αυτονομία των δικαιωμάτων μας, οδήγησε σε αυτή την έκδοση, με την οποία επιχειρούμε μια συνοπτική παρουσίαση των δεδομένων που έχουμε και πως πρέπει να υπερασπισθούμε τα δικαιώματά μας από αβελτηρίες, λάθη ή σκοπιμότητες. 



Η ΟΜΑΔΑ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ “ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ” ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΙ ΤτΕ

Αναγνωστοπούλου Δήμητρα, Βαξεβανάκη Έλλη, Βαξεβανάκη Ιουλία, Γκότσης Δημήτρης, Γρατσίας Ηλίας, Δεληπέτρος Δημήτρης, Ευσταθίου Κώστας, Καραγιάννης Νίκος, Καραδήμα Ζωή, Καραφωτιά Φωφώ, Κουλούρης Γιώργος, Κουρκουτσάκη Τίνα, Κωνστανταράκη Εύα, Λεμπέσης Παναγιώτης, Μαλαπάσχας Παναγιώτης, Μανώλης Παύλος, Μασσαλάς Δημήτρης, Μελισσείδου Ελένη, Μοσχονησίου Βάσω, Μουτσάκη Μάρθα, Μπουλαλά Αγγελική, Νικολόπουλος Σωτήρης, Νικολοπούλου Βίκυ, Παπαγεωργάκης Μάρκος, Παπαμάργαρης Χάρης, Ραγιάς Νικόλαος, Ρούσσος Γιώργος, Στρίμπερης Θόδωρος, Χατούπη Μαρία, Χάρακα Παναγιώτα, Χρηστίδης Απόστολος.



Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΤΑΜΕΙΟΥ ΜΕ ΤΗ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗ ΣΥΜΒΑΣΗ 

ΤΗΣ 28ης ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 1948


«Στις 28 Φεβρουαρίου 1948 στο Υπουργείο Εργασίας παρουσία του Υπουργού   κ. ΄Αριστ. Πρωτοπαπαδάκη οι κάτωθι υπογεγραμμένοι: 1) Στυλιανός Γρηγορίου, Υποδιοικητής της ΤτΕ, ως εκπρόσωπος της ΤτΕ αφ ενός και αφ ετέρου 1) Άγγελος Στρούζας, Πρόεδρος και 2) Μάριος Πομώνης, Γεν. Γραμματεύς ως εκπρόσωποι του Σ.Υ.Τ.Ε. και 3) Γεώργιος Λασκαράτος, Πρόεδρος του Συλλόγου των Κλητήρων της ΤτΕ και 4) Διονύσιος Δήμας, Γεν. Γραμματεύς του ιδίου Συλλόγου, άπαντες υπό την προεκτεθείσαν ιδιότητά των και νομίμως πληρεξουσιοδοτημένοι ως εδήλωσαν και εμφαίνεται εκ των προσαχθέντων από 18.2.48 και από 27.2.48 Πρακτικών Γεν. Συμβουλίου της ΤτΕ, του από 27.1.48 Πρακτικού του Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου των Υπαλλήλων της ΤτΕ και του από 27.2.48 Πρακτικού του Συλλόγου των Κλητήρων της  ΤτΕ , υπό των αρμοδίων οργάνων της επιχειρήσεως και οργανώσεων τας οποίας εκπροσωπούν, απεφάσισαν την υπογραφή της παρούσης Ειδικής κατά την έννοιαν του ε΄ εδαφ. του άρθρ. 7 του Α.Ν. 1367 Συλλογικής Συμβάσεως εργασίας, αφορώσης το σύνολο του Προσωπικού της ΤτΕ, δι΄ ης συμφωνούνται τα ακόλουθα:


  1. Συνιστάται Ειδικός Λογαριασμός Επικουρικής Ασφαλίσεως υπό την επωνυμία ¨Μετοχικόν Ταμείον και Ταμείον Προνοίας Υπαλλήλων της ΤτΕ¨, ούτινος ο σκοπός, οι πόροι και εν γένει τα της λειτουργίας αυτού ρυθμίζονται δια του συνημμένου τη παρούση Καταστατικού, όπερ αποτελείται εκ τριάκοντα άρθρων και μιας μεταβατικής διατάξεως.

  2. Το ως άνω Καταστατικόν, προσαρτώμενον εις την παρούσαν Συλλογική Σύμβασιν εργασίας συμφωνείται, ότι αποτελεί παράρτημα ταύτης και θέλει κατατεθή ως τοιούτο μετ΄αυτής παρά τω Γραμματεί του Ειρηνοδικείου Αθηνών, ίνα ισχύση μετά ταύτης. 

  3. Ο εκπρόσωπος της ΤτΕ υπό την ιδιότητά του ταύτην και κατ΄εντολήν των αρμοδίων οργάνων της Τραπέζης ταύτης, εδήλωσεν ότι εκ της υπογραφής και της εφαρμογής της παρούσης δεν θα επέλθη αύξησις του τόκου των υπό της ΤτΕ χορηγούμενων πιστώσεων και δανείων, ούτε αύξησις της κυκλοφορίας του χαρτονομίσματος.

  4. Αμφότερα τα συμβαλλόμενα μέρη, εκτιμώντα την γενικήν οικονομικήν κατάστασιν της χώρας, συμφωνούσι όπως θέσωσι την παρούσαν υπό την έγκρισιν του Κ.Ο.Σ. (Κυβερνητικού Οικονομικού Συμβουλίου), τεθή δ΄αύτη εις εφαρμογήν μετά την χορήγησιν της εγκρίσεως ταύτης. 

  5. Η παρούσα υπεγράφη σε 4 πρωτότυπα, εξ΄ών ανά έν μεν έλαβεν έκαστον των συμβαλλομένων μερών, έν κατατεθήσεται παρά τω Γραμματεί του Ειρηνοδικείου Αθηνών και εν εις τα αρχεία του Υπουργείου Εργασίας.»

 




Η ΕΓΚΡΙΣΗ ΤΗΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΣΥΜΒΑΣΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΑΠΟ 

ΤΟ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ 

 «Μετ΄ εισήγησιν του κ. Υπουργού της Εργασίας - σχετικόν έγγραφον Υπουργ. Εργασίας 11936/Β. 394/22.3.48, θέσαντος υπ΄όψιν του Συμβουλίου αντίγραφον της υπογραφείσης κατά την 28.2.48 Συλλογικής Συμβάσεως εργασίας, δι΄ ής συνιστάται Ειδικός Λογαριασμός Επικουρικής Ασφαλίσεως υπό την επωνυμίαν ¨Μετοχικόν Ταμείον και Ταμείο Προνοίας Υπαλλήλων της ΤτΕ¨ το Συμβούλιον  αποφασίζει:

  1. Εγκρίνει την ως άνω Συλλογικήν Σύμβασιν εργασίας μετά του προσαρτημένου ταύτη Καταστατικού, αντίγραφα των οποίων κατετέθησαν εις οικείο φάκελλον Πρακτικών του Κυβερνητικού Οικονομικού Συμβουλίου.

  2. Απόσπασμα πρακτικών Κυβερνητικού Οικονομικού Συμβουλίου 120 η Συνεδρία της 23 ης Μαρτίου 1948.

Ο Γραμματεύς του Κ.Ο.Σ.

Α. Στυμφαλιάδης.»


Η ΣΥΛΛΟΓΙΚΗ ΣΥΜΒΑΣΗ ΤΗΣ 15ης ΙΟΥΝΙΟΥ 1951


Με αυτή τη σύμβαση, λόγω τριβών που προέκυψαν  από τις Τράπεζες Εθνική και Εθνική Κτηματική ως προς τον κλάδο Προνοίας, συμφωνήθηκε: «η μετονομασία του Μετοχικού Ταμείου και Ταμείου Προνοίας Υπαλλήλων της ΤτΕ σε Μετοχικόν Ταμείον Υπαλλήλων της Τραπέζης της Ελλάδος» , καταργουμένου του κλάδου Πρόνοιας ως ξεχωριστού λογαριασμού από τον κοινό, που λειτουργούσε, των τριών Τραπεζών. 


Η ΣΥΜΦΩΝΗΘΕΙΣΑ ΠΑΡΟΧΗ ΜΕΡΙΣΜΑΤΟΣ


Με τις καθορισθείσες εισφορές των δύο πλευρών, 3% για τους υπαλλήλους και 5,2% για την Τράπεζα, συμφωνήθηκε η χορήγηση, στους εξερχόμενους από την υπηρεσία υπαλλήλους, Μερίσματος ως ¨πρόσθετης μετεργασιακής παροχής¨ το ύψος της οποίας κατέληξε από το 1966 και εντεύθεν, στο καταβαλλόμενο αδιαλείπτως μέχρι σήμερα και ανερχόμενο ως ποσοστό, στο 36% των συντάξιμων αποδοχών. 


ΤΟ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΚΑΙ Ο ΝΟΜΙΚΟΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ 

ΤΟΥ ΕΙΔΙΚΟΥ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΑΡΟΧΗΣ


Το θεσμικό πλαίσιο του Ειδικού Λογαριασμού και της παροχής  καλύπτεται από αυτό των Συλλογικών Συμβάσεων, στο  νομικό έδαφος της Ιδιωτικής Συλλογικής Αυτονομίας του ε΄ εδαφ. του άρθρ. 7 του Α.Ν. 1367 , του πλέον ισχυρού νόμου της εποχής εκείνης. Η συμφωνία είναι πλήρως θωρακισμένη, ως προϊόν ιδιωτικής βούλησης της Τράπεζας και των υπαλλήλων της, με την αποδοχή και έγκριση αυτής από όλους τους αρμόδιους παράγοντες -Υπουργό Εργασίας και Κυβερνητικό Οικονομικό Συμβούλιο (Κ.Ο.Σ.)- και την κατάθεσή της στο Ειρηνοδικείο, με ρητή αναφορά του Α.Ν. 547/1937 για την ποινική ευθύνη, που ενέχει η μονομερής παραβίασή της.

Σύμφωνα με αποφάσεις του ΣτΕ και γνωμοδοτήσεις έγκριτων νομικών και μετέπειτα Υπουργών (μηδέ εξαιρουμένου και του σημερινού Υφυπουργού κ. Α. Πετρόπουλου) το καθεστώς του Ειδικού Λογαριασμού, ως προϊόν Ιδιωτικής Συλλογικής Αυτονομίας των συγκεκριμένων νόμων, είναι αυξημένης ισχύος και έξω από τη σφαίρα της Υποχρεωτικής Κοινωνικής Ασφάλισης . Εξ άλλου αυτή ήταν και η πρακτική που ακολούθησε το αρμόδιο Υπουργείο Εργασίας και δη η αρμόδια Διεύθυνση Επικουρικής Ασφάλισης. Επιβεβαίωση των παραπάνω αποτελεί και η απάντηση της αρμόδιας Διεύθυνσης, στις 17.6.2013, σε σχετικό ερώτημα συνάδελφου μας: «Η Τράπεζα της Ελλάδος ως φορέας ασφάλισης του προσωπικού της, δεν υπάγεται για τα θέματα του κλάδου επικουρικής σύνταξης στην εποπτεία και στον έλεγχο του Υπουργείου Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας.»  


ΤΟ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ ΜΕΤΟΧΙΚΟΥ  ΜΕΤΑ ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ 

ΤΗΣ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗΣ ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ


Το θεσμικό και νομικό πλαίσιο λειτουργίας του Ειδικού Λογαριασμού με την επωνυμία “Μετοχικό Ταμείο Υπαλλήλων ΤτΕ” που χορηγούσε το Μέρισμα πρόσθετης μετεργασιακής παροχής από 36%, δεν διαφοροποίησε ουδόλως τα χαρακτηριστικά του μετά την εκ του νόμου δημιουργία της υποχρεωτικής επικουρικής ασφάλισης.

Σύμφωνα με τον Ν. 997/1979 της υποχρεωτικής επικουρικής ασφάλισης, όσα Ν.Π.Ι.Δ. ή Λογαριασμοί παρείχαν  ήδη συμπληρωματική επικουρική ασφάλιση στο προσωπικό τους μπορούσαν να συνεχίσουν, ενσωματώνοντας στο εσωτερικό τους την εκ του νόμου χορηγούμενη επικουρική σύνταξη στον τομέα της υποχρεωτικής κοινωνικής ασφάλισης.


Η Διοίκηση της Τράπεζας και το προσωπικό της εποχής εκείνης, συμφώνησαν και εξακολούθησαν να λειτουργούν χορηγώντας το Μέρισμα στο πλαίσιο της Συλλογικής Ιδιωτικής Αυτονομίας . Ο χρόνος ασφάλισης σε επικουρικό φορέα υποχρεωτικής κοινωνικής ασφάλισης, εργαζόμενου που θα προσλάμβάνετο στο μέλλον στην Τράπεζα, συμφωνήθηκε να συνυπολογίζεται στο από αυτή χορηγούμενο αυξημένο Μέρισμα!! Έτσι, χωρίς να ταυτίζεται με το χορηγούμενο Μέρισμα, η εκάστοτε προβλεπόμενη από τον νομοθέτη υποχρεωτική κοινωνική επικουρική σύνταξη αποτελούσε μέρος του Μερίσματος από 36%, αλλά στο θεσμικό πλαίσιο και το νομικό χαρακτήρα του Μερίσματος !!

Ουδέποτε επιβλήθηκε ο χαρακτήρας της υποχρεωτικής κοινωνικής ασφάλισης για τη χορήγηση επικουρικής σύνταξης στο χώρο της ΤτΕ και ουδέποτε Ειδικοί Λογαριασμοί και νομικά πλάσματα της Συλλογικής Ιδιωτικής Αυτονομίας εγκλήθηκαν σε συμμετοχή σε μέτρα και περικοπές που επιβλήθηκαν ακόμα και από τους μνημονιακούς νόμους, εκτός και αν η λειτουργία τους απαιτούσε την εγγύηση ή τη στήριξη του Κρατικού Προϋπολογισμού !!  


Λογικές που εμφανίζονται σήμερα και αναφέρουν, πως η Τράπεζα και οι εργαζόμενοι το 1979 έπρεπε να συμφωνήσουν και, αποδεχόμενοι την υποχρεωτική κοινωνική ασφάλιση στο τομέα της επικουρικής, να δημιουργήσουν πέραν του Μερίσματος ξεχωριστό φορέα επικουρικής σύνταξης, είναι αδόκιμες και ξεκάθαρα προβληματικές ... 

Οι απόψεις αυτές καταλύουν την ανεξαρτησία της Τράπεζας και την Καταστατική υποχρέωσή της να χορηγεί αυτή τους μισθούς και τις συντάξεις του προσωπικού της (άρθρα 38 και 71), και θέτουν για πρώτη φορά τα συνταξιοδοτικά δικαιώματα του προσωπικού σε άμεση εξάρτηση και σχέση με τη βούληση του κοινού νομοθέτη. Αν οι παράγοντες εκείνης της εποχής (Διοίκηση, Προσωπικό, Νομική Υπηρεσία και Νομικό Συμβούλιο), είχαν κάνει το εγκληματικό λάθος να αποδεχθούν, και μάλιστα χωρίς να τους το επιβάλει ο νομοθέτης , την υπαγωγή του συνταξιοδοτικού καθεστώτος της ΤτΕ σε αυτό της υποχρεωτικής εκ του νόμου Κοινωνικής Επικουρικής Ασφάλισης, σήμερα ο καθένας μπορεί να καταλάβει, αν τα Ταμεία θα ήταν στην ΤτΕ και αν δεν θα είμαστε ήδη για κύρια σύνταξη στον ΕΦΚΑ, για επικουρική και εφάπαξ στο ΕΤΕΑΕΠ και πόσο και που θα ήταν το Μέρισμα!!!


Ο ΝΟΜΟΣ 2084/1992 ΚΑΙ ΟΙ ΜΕΤΑΒΟΛΕΣ 

ΣΤΟ ΥΨΟΣ ΤΩΝ ΕΙΣΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΑΡΟΧΗΣ ΤΟΥ ΜΕΡΙΣΜΑΤΟΣ


Με τον Ν. 2084/1992 επιβλήθηκαν διαχωρισμοί, ως προς το ύψος των εισφορών και των παροχών, στους εισερχόμενους στο σύστημα ασφάλισης για πρώτη φορά μετά την 1.1.1993. Αν και ο νόμος δεν αφορούσε ρητά την ΤτΕ, ούτε τον Ειδικό Λογαριασμό υπό την επωνυμία “Μετοχικό Ταμείο Υπαλλήλων της ΤτΕ”, εν τούτοις με άστοχη Γνωμοδότηση της Νομικής Υπηρεσίας, διαχωρίστηκε το προσωπικό και μειώθηκε μονομερώς , επ΄ ωφελεία της Τράπεζας, η εισφορά της από το αρχικά συμφωνηθέν 5,2%, με τη συμφωνία  δημιουργίας του Μετοχικού Ταμείου, στο 3% και το ύψος της παροχής του Μερίσματος, από το αρχικώς 36%, στο 20%, ώστε αυτό να εφάπτεται με το ανώτατο εκ του νόμου χορηγούμενο ύψος υποχρεωτικής επικουρικής σύνταξης. Δημιουργήθηκαν έτσι δύο ταχυτήτων Μερισματούχοι μεταξύ των υπαλλήλων. Εκείνοι, ασφαλισμένοι το πρώτον πριν την 1.1.1993, για τους οποίους η Τράπεζα εξακολουθούσε να καταβάλει εισφορά 5,2% και ελάμβαναν Μέρισμα πρόσθετης μετεργασιακής παροχής από 36% και εκείνοι, ασφαλισμένοι το πρώτον μετά την 1.1.1993, για τους οποίους η Τράπεζα κατέβαλε εισφορά 3%  και ελάμβαναν αντίστοιχο Μέρισμα στο ύψος του 20%!!


Αναρωτιόμαστε, αυτοί που ισχυρίζονται σήμερα πως η Τράπεζα, έπρεπε να σπεύσει και να δημιουργήσει επί πλέον φορέα υποχρεωτικής επικουρικής ασφάλισης πέραν του Ειδικού Λογαριασμού του Μετοχικού Ταμείου, αν και δεν υποχρεώνονταν από τον Ν. 997/1979, γιατί συνήργησαν με τη Γνωμοδότησή τους και επέβαλαν τη μονομερή , επ΄ ωφελεία της Τράπεζας, μείωση της εισφοράς της για τους πρωτοασφαλιζόμενους συναδέλφους μετά την 1.1.1993 από το 5,2% στο 3% και του Μερίσματός τους από το 36% στο 20% ;;


Ο ΝΟΜΟΣ 3863/2010 ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΤΟΧΙΚΟ ΤΑΜΕΙΟ


Με τον Ν. 3863/2010, άρθρο 64, η ΤτΕ εναρμονιζόμενη με το Καταστατικό της, αναλαμβάνει η ίδια την ασφάλιση του προσωπικού της και ενεργεί την κοινωνική ασφάλιση στους τομείς κύριας και επικουρικής ασφάλισης, από την 1.1.2011, υπό τους όρους των Καταστατικών των καταργούμενων Ταμείων και των Γενικών διατάξεων νόμου. Η ανάληψη, από την Τράπεζα, της άσκησης της κοινωνικής ασφάλισης του Ειδικού Λογαριασμού, με την επωνυμία “Μετοχικό Ταμείο Υπαλλήλων της ΤτΕ”, δεν σημαίνει κατάργηση του θεσμικού πλαισίου και του νομικού χαρακτήρα της παροχής του Μερίσματος ως κοινωνικής παροχής στο πλαίσιο της Συλλογικής Ιδιωτικής Αυτονομίας. Ούτε μπορεί φυσικά κανείς μονομερώς να καταργήσει το περιεχόμενο του Ειδικού Λογαριασμού του Μετοχικού Ταμείου, ο οποίος συστάθηκε από ειδικό νομικό πλαίσιο και με όλους τους απαιτούμενους τύπους και προϋποθέσεις.


ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΑΡΟΧΗΣ ΤΟΥ ΧΟΡΗΓΟΥΜΕΝΟΥ ΜΕΡΙΣΜΑΤΟΣ 

ΚΑΙ ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΠΡΟΣΘΕΤΩΝ ΜΕΤΕΡΓΑΣΙΑΚΩΝ ΠΑΡΟΧΩΝ


Αν και η Τράπεζα, που ανέλαβε τις υποχρεώσεις της έναντι του προσωπικού της (εν ενεργεία και συνταξιούχων) από την 1.1.2011, αρχικά δεν εφάρμοσε και σωστά τις μνημονιακές περικοπές που προέβλεπε ο Ν. 4024/2011 στην κύρια σύνταξη, εν τούτοις άρχισε σταδιακά να εφαρμόζει περιφερειακές περικοπές όπως: πέναλτι για ηλικιακά όρια, περικοπή οικογενειακών επιδομάτων, μη υπολογισμός ασφαλιστικών χρόνων πέραν των 35 κ.ά., αλλά και εφαρμογή της Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων σε κύρια σύνταξη και Μέρισμα. Περαιτέρω από το 2011 εφαρμόστηκε και το πλαφόν στην κύρια σύνταξη. 


Όπως ήταν φυσικό στο χορηγούμενο Μέρισμα από 36% των συντάξιμων αποδοχών καμιά περικοπή δεν επιβλήθηκε, εκτός αυτής της Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων, που ήταν εσφαλμένη και νομικά αβάσιμος.  Απόδειξη αυτού του γεγονότος αποτελεί πως η παρακράτησή της καταργήθηκε στο διαχωρισθέν Μέρισμα 16%, ενώ παρέμεινε στο υπόλοιπο 20%!!  Αν λοιπόν αυτή η εισφορά αποτελούσε υποχρέωση της Τράπεζας, αναρωτιόμαστε, αν παρανόμησε η Τράπεζα με την επιλεκτική μη παρακράτησή της και γιατί δεν αναζητήθηκε αυτή από τους αρμόδιους φορείς ;;


Παρά το γεγονός πως και οι περικοπές του επόμενου μνημονιακού νόμου (4051/2012) δεν έτυχαν εφαρμογής στην ΤτΕ μέχρι και τον Ιούνιο του 2013, που δημιουργήθηκε το ¨Πρόγραμμα¨, αναζητήθηκε τρόπος που θα εξασφάλιζε νομιμοφανώς την ελαχιστοποίηση των συνεπειών από τη συνεχή πίεση και κινδυνολογία με επίκληση των μνημονιακών νόμων και της Η.ΔΙ.Κ.Α.. Αυτός ανευρέθη στο διαχωρισμό του Μερίσματος. Ο νομικός χαρακτήρας του Μερίσματος πρόσθετης μετεργασιακής παροχής από 36% του πρώην Μετοχικού Ταμείου, ως προϊόντος Ιδιωτικής Συλλογικής Αυτονομίας, επέτρεπε τον διαχωρισμό του σε 20% και 16%, με συνέχιση της υποχρέωσης της Τράπεζας, ως καθολικού διαδόχου του καταργηθέντος Ταμείου, για το σύνολο του διαχωρισμένου Μερίσματος από 36%. Εξ άλλου η υποχρέωση αυτή ανεγνωρίσθη εκ νέου, ως συνέχεια των ΣΣΕ 1948 και 1951, με πρόσθετο συμφωνητικό των τριών πλευρών: «Τράπεζας, Σ.Υ.Τ.Ε. και Σ.Σ.Τ.Ε.», που υπεγράφη πριν την έγκριση και λειτουργία του ¨Προγράμματος¨!! 

Για την αρχική εκκίνηση του ¨Προγράμματος¨ εκχωρήθηκαν σε αυτό για διανομή έξη (6) εκατομμύρια ευρώ, από τα σαράντα τέσσερα (44) και πλέον εκατομμύρια ευρώ, που παρακρατούνται ετησίως από τις πάσης φύσεως περικοπές των συντάξεων και παραμένουν στον φορέα, δηλαδή στην Τράπεζα, ειδικά δε μετά και τον Ν.4093/2012. Για τη νομιμοφανή προβολή αυτής της επιστροφής, συμφωνήθηκε η καταβολή, εκ νέου από τους ήδη συνταξιούχους, ενός πρόσθετου ποσοστού εισφοράς ύψους 2,2% επί της κύριας σύνταξής τους, όπως και από το εν ενεργεία προσωπικό το πρώτον ασφαλισμένο πριν την 1.1.1993, αντίστοιχου ποσοστού επί των πάσης φύσεως μηνιαίων αποδοχών του. Συγχρόνως, από τη συνολική πρόβλεψη του Μερίσματος από 36%, σχηματίσθηκε ένα αρχικό κεφάλαιο, που αντιστοιχούσε στο 16% του Μερίσματος και αναλογιστικά τεκμηρίωνε την αδιάλειπτη παροχή του 16% για τα επόμενα 35 χρόνια στους ήδη συνταξιούχους και εν ενεργεία, πρωτοασφαλιζόμενους  πριν την 1.1.1993 .  


Είναι προφανές πως βάση του ¨Προγράμματος¨ αποτελεί το διαχωρισμένο Μέρισμα από 16% , που έλκει νομικά την υπόστασή του από τις ΣΣΕ 1948 και 1951 και προσδίδει τα νομικά χαρακτηριστικά του, ως προϊόν της Ιδιωτικής Συλλογικής Αυτονομίας, και στο ¨Πρόγραμμα¨. Μάλιστα η καταβολή του είναι υποχρεωτική ακόμα και για όσους δεν θελήσουν να ενταχθούν στο ¨Πρόγραμμα¨ !! Είναι αρκετά πιθανό μάλιστα, αποκλεισμός συνταξιούχων, που δεν συμμετέχουν στο ¨Πρόγραμμα¨, από το επί πλέον ποσό των έξι (6) εκατομμυρίων ευρώ που διανέμεται στους συμμετέχοντες, να εκπέσει στις αίθουσες των δικαστηρίων και να συμπαρασύρει και το ίδιο το  ¨Πρόγραμμα¨… Για αυτό και ορθώς χορηγείται σε όλους τους παλιούς συνταξιούχους , ανεξάρτητα του αν μετέχουν ή όχι στο ¨Πρόγραμμα¨, η συνολική παροχή του ¨Προγράμματος¨ , δηλαδή το Μέρισμα από 16% και το αναλογούν μέρος της διανομής των έξι (6) εκατομμυρίων ευρώ.


ΔΙΕΥΡΥΝΣΗ ΤΟΥ ¨ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ¨ ΜΕ ΤΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΕ ΑΥΤΟ ΚΑΙ 

ΤΩΝ ΠΡΩΤΟΑΣΦΑΛΙΟΜΕΝΩΝ ΜΕΤΑ ΤΗΝ 1.1.1993


Η συμμετοχή στο ¨Πρόγραμμα¨ και των πρωτοασφαλιζόμενων μετά την 1.1.1993, σε επόμενη φάση, αποτέλεσε ευθύς εξ αρχής πρόνοια όλων των παραγόντων που συνέβαλαν στη δημιουργία του. Η δημιουργία του ¨Προγράμματος¨ από τους πριν την 1.1.1993 για πρώτη φορά ασφαλισμένους συνταξιούχους και εν ενεργεία, ήταν η αρχικά ενδεδειγμένη γιατί μόνον αυτοί, οι παλιοί ασφαλισμένοι, είχαν παροχή Μερίσματος από 36%, ώστε να αποσπαστεί το 16% αυτού και  να δημιουργηθεί το ¨Πρόγραμμα¨, γεγονός που αποτελούσε και προϋπόθεση δημιουργίας του, σύμφωνα με την απόφαση του Γενικού Συμβουλίου της Τράπεζας της 25.6.13!! 

Με την απόφαση του Γενικού Συμβουλίου της 19.12.2016 και την μετά πέντε μήνες εγκύκλιο (431/2017) επιχειρείται να διευρυνθεί το ¨Πρόγραμμα¨ με τη συμμετοχή σε αυτό και των μετά την 1.1.1993 για πρώτη φορά ασφαλισμένων. Το γεγονός ότι οι ζητούμενες διευκρινίσεις, πριν και κατά τη διάρκεια του Γ.Σ., για τις προϋποθέσεις της διεύρυνσης παρουσιάστηκαν ακόμη και στα Μ.Μ.Ε., ως άρνηση της ίδιας της διεύρυνσης, ομολογήθηκε και καταρρίφθηκε και εγγράφως μόλις πρόσφατα στην ανακοίνωση της ΠΑΣΚΕ (Νο 2/29.5.2017), όπου αναφέρεται ότι η απόφαση του Γ.Σ. ήταν ΟΜΟΦΩΝΗ . Δυστυχώς όμως, για μικροκομματικές εκλογικές σκοπιμότητες διαπομπεύθηκαν η Τράπεζα, ο Υποδιοικητής της, ο συνταξιούχος συνάδελφος και νυν βουλευτής, συνδικαλιστές και παρατάξεις!! 


Τα ερωτηματικά όμως και οι ζητούμενες διευκρινίσεις παραμένουν αναπάντητα ακόμη μέχρι και σήμερα, με συνέπεια και νομικά η διεύρυνση να παραμένει ατελής , ενώ οι πράξεις εφαρμογής της υπηρεσιακά, θα κινηθούν σε σαθρό και κολάσιμο πειθαρχικά έδαφος . Εάν θέλουν όλοι οι παράγοντες τη διεύρυνση με ισοτιμία των ασφαλισμένων και κατοχύρωση των συμβατικών δικαιωμάτων τους δια μέσου του ¨Προγράμματος¨, τότε απαιτείται να υπογραφεί το ταχύτερο Ειδική Σ.Σ.Ε. σε συνέχεια εκείνων του 1948 και 1951. Με αυτή θα κατοχυρώνεται το Μέρισμα από 36% και στους μετά την 1.1.1993 ασφαλισμένους, ούτως ώστε να έχουν και αυτοί να εκχωρήσουν στο ¨Πρόγραμμα¨ το 16%, που αποτελεί προϋπόθεση συμμετοχής κάποιου σε αυτό, σύμφωνα με την Α.Γ.Σ./25.6.13. Στην Ειδική Σ.Σ.Ε. εκτός άλλων, πρέπει να περιλαμβάνονται τα κάτωθι:


  1. Μετά την κατάργηση, με τον πρόσφατο Ν. 4387/2016, των διαχωρισμών των ασφαλισμένων που επεβλήθησαν με τον Ν. 2084/1992, καθίσταται αναγκαία η ενοποίηση του συνόλου των ασφαλισμένων στο χώρο της ΤτΕ.

  2. Για τους μετά την 1.1.1993 προσληφθέντες και ασφαλισμένους για πρώτη φορά σε φορέα κύριας σύνταξης, προκειμένου και αυτοί να αποκτήσουν ισότιμα δικαιώματα με τους πριν την 1.1.1993 πρωτοασφαλιζόμενους συναδέλφους τους, η ΤτΕ θα καταβάλλει την αναλογούσα επί πλέον εισφορά της από 2,2% για κάθε ασφαλισμένο από την ημερομηνία πρόσληψής του.

  3.  Με την πράξη αυτή όλοι οι ασφαλισμένοι καθίστανται ανεξαρτήτως ημερομηνίας πρώτης ασφάλισης ισότιμοι, δικαιούμενοι Μερίσματος από 36% των συντάξιμων αποδοχών τους.

  4. Για τους πρωτοασφαλιζόμενους μετά την 1.1.1993 που θα επιλέξουν τη συμμετοχή τους στο ¨Πρόγραμμα¨, με τη μεταφορά δηλαδή σε αυτό του τμήματος του 16% από το 36% του συνολικού τους Μερίσματος, η Τράπεζα από την ημερομηνία δημιουργίας του ¨Προγράμματος¨ μέχρι και 31.12.2016, θα εισφέρει στο ¨Πρόγραμμα¨ το αναλογούν 2,2% του κάθε ασφαλισμένου, σύμφωνα και με την εγκύκλιο 431/2017. 

  5. Οι εντασσόμενοι στο ¨Πρόγραμμα¨ από 1.1.2017, καταβάλλουν τις προκύπτουσες εισφορές τους,  σύμφωνα με τους όρους της εγκυκλίου 431/2017. 

  6. Το αρχικά σχηματισμένο κεφάλαιο για την εξασφάλιση του Μερίσματος του 16% των παλιών ασφαλισμένων που μεταφέρθηκε στο ¨Πρόγραμμα¨, αυξάνεται αντιστοίχως με το αναγκαίο αναλογιστικά ποσό από τη συμμετοχή των νέων ασφαλισμένων στο ¨Πρόγραμμα¨.

  7. Η λειτουργία του ¨Προγράμματος¨ έχει τη βάση του στους θεσμούς της Συλλογικής Ιδιωτικής Αυτονομίας των ΣΣΕ 1948 και 1951 και δεν εμπλέκεται με πόρους του αυτοδιαχειριζόμενου φορέα της Υγείας. 


Με την υπογραφή της προτεινόμενης Ειδικής Σ.Σ.Ε. μπορεί να προχωρήσει η διεύρυνση, αφού μόνον έτσι παράγονται ισότιμα αποτελέσματα νομικά θεμελιωμένα για όλους τους ασφαλισμένους και διατηρείται η υποχρέωση καταβολής του 36% των ΣΣΕ 1948 και 1951 και το νομικό πλαίσιο των συμβάσεων αυτών. 


Η ΠΙΕΣΗ ΓΙΑ ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΠΡΟΣΘΕΤΟΥ ΠΟΣΟΣΤΟΥ ΜΕΡΙΣΜΑΤΟΣ

ΣΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ


Αμέσως μετά δημιουργία του ¨Προγράμματος¨, αντί να προχωρήσει σταδιακά η μεταφορά σε αυτό και η διανομή του ποσού των περικοπών των συντάξεων που παραμένουν στην Τράπεζα, ασκήθηκε πίεση για ανάθεση της διαχείρισης του ¨Προγράμματος¨ σε ασφαλιστική εταιρεία. Κεντρικό επιχείρημα για την ανάθεση ήταν ότι: «το ¨Πρόγραμμα¨ δεν είναι νομικά διασφαλισμένο και με την ανάθεση αυτή θα διασφαλισθεί»!! Αλήθεια πως η Τράπεζα δημιούργησε ένα ατελές νομικά πλάσμα;; Επιπρόσθετα, αφού και εγγράφως αποδέχθηκαν αυτή τη δήθεν ατέλεια, προκειμένου να οδηγήσουν το ¨Πρόγραμμα¨ σε ασφαλιστική εταιρεία, πως σήμερα πιέζουν και προτείνουν πρόσθετη μεταφορά του 12% από το εναπομείναν Μέρισμα του 20%, που κανείς δεν το αμφισβητεί , στο νομικά ατελές - μη διασφαλισμένο- ¨Πρόγραμμα¨;; 


Αλήθεια με ποιά πολιτική ηθική, σήμερα , που με το τρίτο μνημόνιο έγινε πλήρως αποδεκτή η αυτονομία του Συστήματος Ασφάλισης Προσωπικού ΤτΕ και εξαιρέθηκε αυτό της συμμετοχής του στον ΕΦΚΑ και το ΕΤΕΑΕΠ, έρχονται και αντί αξιοποίησης των δυνατοτήτων που μας παρέχει ο Ν. 4387/2016, επιμένουν στις προτάσεις τους, με επίκληση της κινδυνολογίας που ασκήθηκε ειδικά την περίοδο των 1 ου και 2 ου μνημονίων ;; Με ποια ιδιότητα η ΤτΕ θα καθορίσει διαφορετικό ύψος υποχρεωτικής κοινωνικής ασφάλισης από αυτό το οποίο ισχύει ακόμα και σήμερα ;;   Είναι δυνατόν κανείς νοήμων, να αποδεχθεί τη μετατροπή εγγυημένης και νομικά διασφαλισμένης παροχής , σε παροχή προκαθορισμένων εισφορών και νομικά ατελή , όπως οι ίδιοι θεωρούν το ¨Πρόγραμμα¨ ;;  


Η ΜΟΝΗ ΟΔΟΣ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΡΙΣΜΑ ΜΑΣ (ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΗ +ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ) ΑΠΟΤΕΛΕΙ 

Η ΑΜΕΣΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ Ν. 4387/2016

  ΜΕ ΤΗ ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΜΕΡΙΣΜΑΤΟΣ ΜΕΤΕΡΓΑΣΙΑΚΗΣ ΠΑΡΟΧΗΣ ΑΠΟ 36% 

  ΣΕ ΟΛΟ ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΤΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου