Εισήγηση στο Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο 17-4-2024

ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΚΘΕΜΑΤΟΣ: 7 ΑΕΔ-24/2Ο23 (παρ. απόφ. ΑΠ 1509/2023) Δικάσιμος: 17.4.2024 Εισηγ.: Ειρ. Σταυρουλάκη Έκθεση άρθρου 11 παρ...

2017-05-12

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ: Δυνατότητα συμμετοχής στο «Πρόγραμμα Πρόσθετων Μετεργασιακών Παροχών» και στους ασφαλισθέντες μετά την 1.1.1993

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
Αθήνα 11.5.2017
Συνάδελφοι,
Σας ενημερώνουμε για την επιστολή που στείλαμε προς τα μέλη του Δ.Σ. του Σ.Σ.Τ.Ε., με την οποία ζητήσαμε να συζητηθεί στο χθεσινό Διοικητικό Συμβούλιο το θέμα της εγκυκλίου που εξεδόθη για την ένταξη των μετά την 1.1.1993 ασφαλισμένων εν ενεργεία υπαλλήλων και συνταξιούχων στο «ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ»:
« Προς το Δ.Σ. του Σ.Σ.Τ.Ε.
Αθήνα 9.5.2017
Αγαπητοί Συνάδελφοι,
Στις 4.5.2017 εκδόθηκε τελικά η Νο 431 εγκύκλιος της Τράπεζας για την εφαρμογή της απόφασης του Γενικού Συμβουλίου της 19.12.2016, με την οποία παρέχεται η δυνατότητα συμμετοχής στο ¨Πρόγραμμα Πρόσθετων Μετεργασιακών Παροχών¨ και στους εν ενεργεία και συνταξιούχους της Τράπεζας, που ασφαλίστηκαν πρώτη φορά σε φορέα κύριας ασφάλισης μετά την 1.1.1993. Επειδή πιστεύουμε πως μετά το πέρας των εκλογών μπορούμε να διεξάγουμε μια ήρεμη και διεξοδική συζήτηση, στην οποία πρέπει να αναλυθούν όλα τα σημεία, τα οποία διαφοροποιούν το αρχικά συσταθέν, με την Α.Γ.Σ. 7/25.6.2013, ¨Πρόγραμμα¨ από αυτή την εγκύκλιο, ζητάμε στο αυριανό Διοικητικό Συμβούλιο να συζητηθεί και το συγκεκριμένο θέμα.

Συνοπτικά αναφέρουμε:
1.    Με την Α.Γ.Σ. 7/25.6.2013, η ΤτΕ αποδέχθηκε την ευθύνη της για το σύνολο του καταβαλλόμενου Μερίσματος από 36% στο πριν την 1.1.1993 ασφαλισμένο προσωπικό της, σύμφωνα με τις ΣΣΕ 1948 και 1951. Η καθορισθείσα εισφορά του 2,2% δεν αφορούσε στην καταβολή του διαχωρισθέντος 16% του Μερίσματος, το οποίο είχε ήδη απονεμηθεί και καταβάλλονταν κανονικά στους συνταξιούχους,αλλά στο επί πλέον ποσό που αρχικώς διενεμήθη σε αυτούς, αλλά και για αυτό της προσδοκώμενης σταδιακής επιστροφής των περικοπών της σύνταξής τους ώστε να διατηρείται σταθερό το άθροισμα των συντάξιμων αποδοχών τους. Η υποχρέωση της Τράπεζας στο συνολικό ύψος του 36% του Μερίσματος ουδέποτε αμφισβητήθηκε, όπως εξ άλλου ευκρινώς αναφέρεται και στην επιστολή (Α.Π. 168/5.7.2013) του τότε αρμόδιου για το θέμα Διευθυντή.
 
2.    Μάλιστα για αυτές τις προϋπάρχουσες υποχρεώσεις, η Τράπεζα ενέγραψε στο Ενεργητικό της την κινητή και ακίνητη περιουσία του καταργηθέντος Μετοχικού, ως δικαιοπρακτική πράξη αποδοχής των συγκεκριμένων υποχρεώσεών της. Επομένως δεν είχε καμιά λογική να πληρώνουν εκ νέου οι πριν την 1.1.1993 ασφαλισμένοι συνταξιούχοι και εν ενεργεία συνάδελφοί μας, για να παίρνουν το 16% που αποτελούσε ήδη ανειλημμένη υποχρέωση της Τράπεζας
 
3.    Το κεφάλαιο που σχηματίσθηκε με την Α.Γ.Σ. 7/25.6.2013 αφορά στην πλήρη κάλυψη της συμβατικής υποχρέωσης του διαχωρισμένου Μερίσματος από 16% των ασφαλισμένων πριν την 1.1.1993 εν ενεργεία και συνταξιούχων. Εάν σήμερα σε αυτή την παροχή εντάσσεται όλο το προσωπικό, απαιτούνται:α. καθαρή ρητή αναφορά, β. καταβολή των εισφορών που προκύπτουν και γ. ανάλογη ενίσχυση του αρχικού κεφαλαίου.
 
4.    Η συνάρτηση του ύψους της παροχής με την οικονομική συμβολή των μελών του ¨Προγράμματος¨ που οριοθετείται από τους ετήσιους πόρους του Λογαριασμού και προκύπτει από ετήσια οικονομική μελέτη (σύστημα προκαθορισμένων εισφορών), όπως αναφέρει η εγκύκλιος, δεν μπορεί να αφορά το 16% του Μερίσματος των παλαιοτέρων εν ενεργεία και συνταξιούχων συναδέλφων, το οποίο α. αποτελεί προκαθορισμένη παροχή σύμφωνα με Γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου και της Διεύθυνσης Νομικών Υπηρεσιών της Τράπεζας, β. απορρέει από συμβατική υποχρέωση της Τράπεζας και γ. αδιαλείπτως καταβάλλεται από το 1966!!!
 
5.    Το δικαίωμα επομένως της συμμετοχής στο συσταθέν κεφάλαιο αλληλοβοηθητικού χαρακτήρα (¨Πρόγραμμα¨), δεν «περιορίσθηκε στους πριν την 1.1.1993 ασφαλισμένους», όπως αναφέρεται στην εγκύκλιο, αλλά σε πρώτη φάση ουσιαστικά δημιουργήθηκε για τους πριν την 1.1.1993 ασφαλισμένους οι οποίοι πλήρωναν 8,2% για Μέρισμα 36% και είχαν σημαντικές περικοπές της κύριας σύνταξής τους και σε συνεννόηση με την τότε Διοίκηση αναζητούνταν τρόποι επιστροφής των απωλειών τους. Αλήθεια, πως μπορούσε αρχικώς να συμμετάσχουν οι νέοι ασφαλισμένοι σε ένα ¨Πρόγραμμα¨ που προέκυψε από το διαχωρισμό του Μερίσματος του 36% των παλιών, σε 20% και 16%, ενώ οι μετά την 1.1.1993 ασφαλισμένοι πλήρωναν 6% για Μέρισμα 20%, το οποίο εφάπτεται χωρίς και να ταυτίζεται, με το ύψος της εκ του νόμου υποχρεωτικής επικουρικής σύνταξης (Γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου και της Διεύθυνσης Νομικών Υπηρεσιών της Τράπεζας);;;
 
6.    Η μόνη δέσμευση που ξεκάθαρα υπάρχει στην εγκύκλιο είναι η καταβολή εισφοράς 2,2% (προκαθορισμένη εισφορά) από την 1.1.2017, ώστε να καλύπτεται νομικά η έναρξη της κοινωνικής ασφάλισης των νέων συναδέλφων στο ¨Πρόγραμμα¨.
 
7.    Δεν διευκρινίζεται, στην περίπτωση που ακόμα και αν κάποιος ισχυριζόταν πως η αναγνώριση των προηγούμενων χρόνων των νέων ασφαλισμένων υποκρύπτεται στην εγκύκλιο, πως προσμετρούνται τα προηγούμενα χρόνια, ποιος πληρώνει τις προκύπτουσες εισφορές και με ποιο ποσό ενισχύεται το αρχικό κεφάλαιο του ¨Προγράμματος¨, όπως απαιτείται από τη νομοθεσία.

Αγαπητοί Συνάδελφοι,
Η ένταξη των νέων συναδέλφων στο καθεστώς των παλαιοτέρων συναδέλφων μπορεί και πρέπει να γίνει μόνο με σεβασμό στις ΣΣΕ 1948 και 1951 και με τη σαφή ενίσχυση και όχι αποδυνάμωση του καθεστώτος αυτών των συμβάσεων, όπως, κατά τη γνώμη μας,επιχειρείται. Αμφισημίες και αδιευκρίνιστες καταστάσεις σε ασφαλιστικά θέματα δεν είναι αποδεκτές. Η τραγωδία των συναδέλφων μας του ΕΤΑΤ, δεν επιτρέπει σε κανέναν νεότερο ή παλαιότερο ανευθυνότητα στην αντιμετώπιση τέτοιων θεμάτων ή στην παρούσα Διοίκηση της Τράπεζας την υπεκφυγή και την αδιαφάνεια. Εξ άλλου ρυθμίσεις τέτοιου χαρακτήρα ξεπερνούν τον χρόνο αυτών που τις θεμελίωσαν και δεν πρέπει να αφήνουν κενά ή να επιδέχονται παρερμηνείες.
 
Εάν η εγκύκλιος παραμείνει ως έχει, για μεν τους νέους καλύπτεται νομικά μόνο το σκέλος των εισφορών και όχι των παροχών, για δε τους παλαιότερους υπονομεύεται το συνολικό Μέρισμα από 36%. Στο Μέρισμα των συνταξιούχων δεν χωρούν καταστάσεις ολιγωρίας, αμφισημίας και διαχωρισμού. Θέλουμε να πιστεύουμε πως με υψηλό αίσθημα ευθύνης έναντι του προσωπικού της Τράπεζας, θα συμβάλλουμε όλοι στη λήψη των ορθών αποφάσεων.
 
Οι Διοικητικοί Σύμβουλοι της Κίνησης “ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ”  Συνταξιούχοι της ΤτΕ
                          Ευσταθίου Κώστας                        Δεληπέτρος Δημήτρης »

Η απάντηση της νέας πλειοψηφίας δια του Προέδρου του Δ.Σ. ήταν ότι η επιστολή αυτή και το όλο θέμα θα συζητηθεί στο επόμενο Δ.Σ. του Ιουνίου. Ο κάθε συνάδελφος ας κρίνει τη σχετική απάντηση για ένα τόσο σοβαρό θέμα, καθώς μάλιστα η σημερινή πλειοψηφία είχε ιδιαιτέρως χειριστεί το θέμα το προηγούμενο διάστημα και έπρεπε να το γνωρίζει επαρκώς.
Ας γνωρίζουν όλοι πως η Κίνησή μας δεν πρόκειται να αποδεχθεί τετελεσμένα και θα αντιμετωπίσει όλες τις πτυχές του θέματος με κάθε πρόσφορο μέσο, αποτρέποντας την μετατροπή του ¨Προγράμματος¨ σε ΕΤΑΤ των συνταξιούχων της ΤτΕ. 

Με συναδελφικούς χαιρετισμούς
Η Ομάδα Συντονισμού των “ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ”  Συνταξιούχων της ΤτΕ