Εισήγηση στο Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο 17-4-2024

ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΚΘΕΜΑΤΟΣ: 7 ΑΕΔ-24/2Ο23 (παρ. απόφ. ΑΠ 1509/2023) Δικάσιμος: 17.4.2024 Εισηγ.: Ειρ. Σταυρουλάκη Έκθεση άρθρου 11 παρ...

2020-01-20

Εφημερίδα των Συντακτών: Συνταξιούχοι 2 ταχυτήτων στην ΤτΕ

Οι συνταξιούχοι της Τραπέζης της Ελλάδος θεωρούν πρώτο βήμα για την επιστροφή στην καταστατική κανονικότητα την άμεση κατάργηση των μνημονιακών περικοπών που έχουν υποστεί.
Την ώρα που ο υπουργός Εργασίας, Γ. Βρούτσης, με διατάξεις σε νέο σχέδιο νόμου «διορθώνει» σε έναν βαθμό τα ποσοστά αναπλήρωσης σε συνταξιούχους που έχουν πάνω από 33 χρόνια προϋπηρεσίας, ώστε στη μεταμνημονιακή περίοδο να αποκτήσει περισσότερο ανταποδοτικό χαρακτήρα ο συντάξιμος μισθός τους, με μια απόφαση που δημοσιοποιήθηκε ήδη στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (16.1.2019, Aρ. φύλλου 26), ο ίδιος υπουργός Εργασίας εξαιρεί από την εφαρμογή του νόμου περί εθνικής και ανταποδοτικής σύνταξης όλους τους προ της 1.1.2015 συνταξιούχους της Τραπέζης της Ελλάδος, στερώντας τους τη δυνατότητα βελτίωσης της σύνταξής τους.

Ο αντιτιθέμενος στην ανεξαρτησία που διέπει τη λειτουργία της κεντρικής Τράπεζας διαχωρισμός των συνταξιούχων της σε δύο κατηγορίες, σε προ και μετά την 1.1.2015, και η υπαγωγή των δικαιωμάτων τους στην αρμοδιότητα του υπουργού, έχουν δύο βασικές επιπτώσεις:

α. μειώνουν το κόστος στο οποίο θα οδηγούσε η εφαρμογή για το σύνολο των συνταξιούχων των διατάξεων που ισχύουν περί εθνικής (384 ευρώ για 20 έτη) και ανταποδοτικής σύνταξης,

β. δημιουργούν διακρίσεις μεταξύ των συνταξιούχων.

Επιπλέον, με παρέμβαση του υπουργού Εργασίας, για τους μετά την 1.1.2015 συνταξιούχους αναβιώνουν διατάξεις που ουδέποτε εφαρμόστηκαν, επαναφέροντας τις διατάξεις του ασφαλιστικού νόμου Λοβέρδου περί βασικής και αναλογικής σύνταξης!

Παρέμβαση

Πρόκειται για μια υπουργική παρέμβαση σε ένα ανεξάρτητο ίδρυμα, το οποίο διέπεται από τις αρχές του ευρωσυστήματος. Ωστόσο, προηγουμένως αυτή η παρέμβαση νομιμοποιήθηκε από το ίδιο το Συμβούλιο Ασφάλισης της Τράπεζας της Ελλάδος, το οποίο προέβη και σε σχετική συμπλήρωση του καταστατικού του (πρώην) Ταμείου της. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι γι’ αυτήν τη νομιμοποίηση της παρέμβασης από το Συμβούλιο δεν έπαιξε ρόλο η άρση συγκεκριμένου πλαφόν στις συντάξεις. Αρση που ευεργετεί κυρίως τα υψηλόμισθα στελέχη που μετέχουν στο Συμβούλιο και στη διοίκηση.

Συγκεκριμένα, σε ό,τι αφορά την υπουργική απόφαση και τη συμπλήρωση στο άρθρο 10 του Καταστατικού, στο εξής επέρχεται εσωτερικός διαχωρισμός των συνταξιούχων, με αποτέλεσμα η σύνταξη όλων όσοι αποχωρούν και συνταξιοδοτούνται μετά την 1.1.2015 να περιλαμβάνει το άθροισμα βασικής και αναλογικής σύνταξης, ως εξής:

α. τμήμα σύνταξης που αντιστοιχεί στον χρόνο ασφάλισής τους μέχρι 31.12.2010 και υπολογίζεται με βάση τα ποσοστά και τις συντάξιμες αποδοχές ή τις ασφαλιστικές κατηγορίες ή τα ποσά συντάξεων που έχουν οριστεί με τη νομοθεσία που ίσχυε μέχρι 31.12.2014 και

β. τμήμα σύνταξης που αντιστοιχεί στον χρόνο ασφάλισης από 1.1.2011 και μέχρι τη συνταξιοδότησή τους.

Το ποσό της βασικής σύνταξης καθορίζεται στα 373 ευρώ μηνιαίως για 12 μήνες. Μειώνεται κατά 1/35 για κάθε χρόνο που υπολείπεται των 35 ετών διαμονής στην Ελλάδα, μεταξύ του 15ου και 67ου έτους της ηλικίας. Για το τμήμα της αναλογικής σύνταξης, το ετήσιο ποσοστό αναπλήρωσης για όλον τον ασφαλιστικό βίο βάσει ημερομισθίων ξεκινά από 0,80% για 300 έως 4.500 ημέρες ασφάλισης και ανέρχεται σε 1,50% για 11.701 έως 15.000 ημέρες ασφάλισης.

«Τη Δευτέρα, συνεδριάζει το Γενικό Συμβούλιο της ΤτΕ και θέλουμε να πιστεύουμε πως, μετά την παραπάνω εξέλιξη, εξέλιπε κάθε λόγος και δικαιολογία για να μην αρθούν αμέσως οι μνημονιακές κρατήσεις από 1.1.2019. Η απόφαση της κατάργησης των κρατήσεων αποτελεί το πρώτο βήμα για την επιστροφή στην καταστατική κανονικότητα, στην οποία πρέπει να επανέλθει ο χώρος μας και από την οποία δεν παραιτούμαστε», δήλωσε στην «Εφ.Συν.» ο K. Ευσταθίου από την παράταξη «Συνταξιούχοι Εν Δράσει».

Χριστίνα Κοψίνη
efsyn.gr