Εισήγηση στο Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο 17-4-2024

ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΚΘΕΜΑΤΟΣ: 7 ΑΕΔ-24/2Ο23 (παρ. απόφ. ΑΠ 1509/2023) Δικάσιμος: 17.4.2024 Εισηγ.: Ειρ. Σταυρουλάκη Έκθεση άρθρου 11 παρ...

2017-11-03

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ Νο 14

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ Νο 14

        Αθήνα,  3 Νοεμβρίου 2017

Η ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ
ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟΔΡΟΜΟΣ

Συνάδελφοι,
Όσοι εξακολουθούν να αλληθωρίζουν προς τις Ιδιωτικές Ασφαλιστικές Εταιρείες και επιμένουν σε λογικές που εξυπηρετούν τέτοιες επιδιώξεις, εμποδίζουν την αποκατάσταση της νομιμότητας ως προς την αντιμετώπιση του προσωπικού της ΤτΕ (συνταξιούχους). Προβάλλοντας ως άλλοθι κάποια ακαθόριστη κυβερνητική παρέμβαση και φοβίζοντας το προσωπικό με δήθεν επαπειλούμενη νομοθετική επιβολή ¨πλαφόν¨ στις αποδοχές του, θεωρούν πως θα αποτρέψουν την αποκατάσταση της νομιμότητας σύμφωνα και με τη Γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου της ΤτΕ. Αλήθεια, αυτοί που διακινούν τέτοια σενάρια, καταλαβαίνουν πόσο εκθέτουν τα δικαιώματα του προσωπικού της ΤτΕ;; Αν συμφωνούν πως η όποια κυβέρνηση μπορεί να παρεμβαίνει και να διαμορφώνει η ίδια και όχι η ΤτΕ, τις αποδοχές και το εργασιακό καθεστώς του προσωπικού της, τότε αναρωτιόμαστε: Με ποια λογική η παρέμβαση αυτή είναι ¨ανεκτή¨ και ¨δικαιολογημένη¨, όταν αφορά τις αποδοχές ενός τμήματος του προσωπικού της, δηλαδή των συνταξιούχων της και όχι του συνόλου, όταν οι αποδοχές του συνόλου του προσωπικού (εν ενεργεία και συνταξιούχων), αποτελούν κοινή Καταστατική υποχρέωση της ΤτΕ;;Θεωρούν πως αυτοί που για λόγους επικοινωνιακής τακτικής διακινούν τέτοια σενάρια, σε αυτή την υποθετική περίπτωση θα μείνουν εκτός πεδίου βολής;; Ας μην ξεχνούν, πως και αν ακόμα στο παρελθόν υπήρχε ο λόγος του ¨ειδικού ταμείου¨ που προέβαλλαν για να μας συμπεριλαμβάνουν σε ασφαλιστικές ρυθμίσεις, από 1.1.2011 αυτός εξέλιπε τελείως. Εκτός και αν αυτοί που πανηγύριζαν για το Νόμο ένταξης των ταμείων στην Τράπεζα το 2010, σήμερα για λόγους κομματικούς-παραταξιακούς, ξέχασαν αυτό το γεγονός και επιμένουν στην ανέξοδη αντικυβερνητική τους υστερία, όπως έκαναν και μετά την έκδοση του ν. 4387/2016. 

Η σημερινή κυβέρνηση με τους νόμους 4336/2015 και 4387/2016, σεβάστηκε πλήρως την αυτονομία της ΤτΕ και την υποχρέωσή της ως Τράπεζας του Ευρωσυστήματος, να διαχειρισθεί τα θέματα αυτά στο εσωτερικό της. Επανασύνδεσε, στην ουσία, την ΤτΕ με τις επιταγές του ν. 3863/2010 και με σαφήνεια έθεσε εκ ποδών τις παρεμβάσεις του                 ν. 4093/2012. Ο δρόμος επομένως της κατάργησης των μνημονιακών κρατήσεων και της Ε.Α.Σ., είναι μονόδρομος και πρέπει η υλοποίηση της Γνωμοδότησης του Ν.Σ., να είναι το πρώτο άμεσο βήμα, μαζί με τη συγκρότηση επιτροπής που, εντός τακτής προθεσμίας, σύμφωνα με το Καταστατικό και τη γενικότερη νομοθεσία, θα καταλήξει σε θεσμικά κατοχυρωμένη πρόταση καταβολής συντάξεων, και όχι ¨έναντι¨, που θα τεθεί σε διαβούλευση.
Προς την κατεύθυνση αυτή επισημαίνουμε τα παρακάτω:
1.      Η ΤτΕ, σε εκτέλεση της διάταξης του άρθρου 64 του ν. 3863/2010, από 1.1.2011 αναλαμβάνει και ενεργεί την κοινωνική ασφάλιση του προσωπικού της, σύμφωνα με τις διατάξεις των Καταστατικών των καταργηθέντων Ταμείων, οι οποίες, κατά ρητή επιταγή της ίδιας ως άνω διάταξης, καθίστανται καταστατικές διατάξεις της Τράπεζας της Ελλάδος. Με τη νομοθετική αυτή ρύθμιση, η ΤτΕ εναρμονίσθηκε και τυπικά με την Καταστατική της ευθύνη να παρέχει μισθό και σύνταξη στο προσωπικό της (άρθρα 38 και 71 του Καταστατικού της).
2.      Μετά την καθιέρωση, με τον ν. 997/1979, της υποχρεωτικής κοινωνικής ασφάλισης και για επικουρική σύνταξη, η τάση που επικράτησε για το ποσοστό της υποχρεωτικά χορηγούμενης επικουρικής για όλους τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης (Ν.Π.Δ.Δ.) ανερχόταν στο 20 % (ν. 2084/92). Οι σχετικές νομοθετικές ρυθμίσεις παρείχαν το δικαίωμα, στο τ. Μετοχικό Ταμείο, της συνέχισης της εφαρμογής των ΣΣΕ 1948 και 1951, όσον αφορά στη διαμόρφωση και καταβολή του ενιαίου μερίσματος 36 %των συνταξίμων αποδοχών, δεδομένου ότι αυτό αποτελούσε προϊόν ΣΣΕ που υπερκάλυπτε την προβλεπόμενη εκ του ν. 997/1979 επικουρική σύνταξη.
3.      Στη συνέχεια, έλαβε χώρα ο διαχωρισμός του προβλεπόμενου από τις ΣΣΕ ενιαίου Μερίσματος 36 % των συνταξίμων αποδοχών σε α)20%, που κάλυπτε χωρίς να ταυτίζεται μαζί της, την προβλεπόμενη επικουρική σε όλους τους ασφαλισμένους          (ν. 2084/92) και β) 16 % που καταβαλλόταν στους μέχρι 31.12.1992 πρωτοασφαλισθέντες συνταξιούχους και εν ενεργεία υπαλλήλους ως παροχή αμιγώς συμβατικού χαρακτήρα.
4.      Το Δημόσιο καλείται να καλύψει τις συντάξεις των συνταξιούχων της ΤτΕ μόνο σε περίπτωση διάλυσής της και όχι σε περίπτωση ελλείμματος του προϋπολογισμού της, όπως αντιθέτως υποχρεούται να κάνει σε περίπτωση ελλείμματος όλων των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης.
5.      Mετά τον ν. 4387/2016, οι ασφαλισμένοι και οι συνταξιούχοι της ΤτΕ, και η ίδια ως ασφαλιστικός φορέας του προσωπικού της, δεν υπήχθησαν στον νέο ενιαίο φορέα κοινωνικής ασφάλισης, τον ΕΦΚΑ,οπότε καθίσταται προφανές ότι το ασφαλιστικό - συνταξιοδοτικό σύστημα της ΤτΕ, το οποίο ρητώς ουδόλως χρηματοδοτείται από τον κρατικό προϋπολογισμό, διαχωρίζεται πλήρως από το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης (μέρος του ευρύτερου συστήματος κοινωνικής ασφάλειας) που εισήχθη με τον                ν. 4387/2016.
6.      Όπως έχει πλέον αδιαμφισβήτητα κριθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΟλΣτΕ 2287 και 2288/2015), οι περικοπές και μειώσεις κύριων και επικουρικών συντάξεων, μεταξύ άλλων και των συνταξιούχων της Τράπεζας της Ελλάδος, που επήλθαν δυνάμει των διατάξεων του άρθρου 6 παρ. 2 του ν. 4051/2012 και του άρθρου πρώτου παρ. ΙΑ υποπαρ. ΙΑ.5 περ. 1 και υποπαρ. ΙΑ.6 περ. 3 του ν. 4093/2012 είναι  αντισυνταγματικές και αντίκεινται στο άρθρο 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της ΕΣΔΑ.
7.      Οι διατάξεις με τις οποίες επιβάλλεται Εισφορά Αλληλεγγύης στις Συντάξεις (κύριες και επικουρικές) που χορηγεί η Τράπεζα της Ελλάδος, συστηματικώς ερμηνευόμενες υπό το φως μεταγενεστέρων νομοθετημάτων, πρέπει να γίνει δεκτό ότι τουλάχιστον από την έκδοση του ν. 4387/2016 δεν καταλαμβάνουν την Τράπεζα της Ελλάδος(η οποία ως προελέχθη, είναι εκτός του Εθνικού Συστήματος Κοινωνικής Ασφάλισης).
Με συναδελφικούς χαιρετισμούς
Η ΟΜΑΔΑ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΥ των “ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ” Συνταξιούχων ΤτΕ

Αναγνωστοπούλου Δήμητρα, Βαξεβανάκη Έλλη, Βαξεβανάκη Ιουλία, Γκότσης Δημήτρης, Γρατσίας Ηλίας, Δασκαλάκης Νίκος, Δεληπέτρος Δημήτρης, Ευσταθίου Κώστας, Καραγιάννης Νίκος, Καραδήμα Ζωή, Καραφωτιά Φωφώ, Κουλούρης Γιώργος, Κουρκουτσάκη Τίνα, Κωνστανταράκη Εύα, Λεμπέσης Παναγιώτης, Μαλαπάσχας Παναγιώτης, Μανώλης Παύλος, Μασσαλάς Δημήτρης, Μελισσείδου Ελένη, Μοσχονησίου Βάσω, Μουτσάκη Μάρθα, Μπελίτσος Γρηγόρης, Μπουλαλά Αγγελική, Νικολόπουλος Σωτήρης, Νικολοπούλου Βίκυ, Παπαγεωργάκης Μάρκος, Παπαμάργαρης Χάρης, Ραγιάς Νικόλαος, Ρούσσος Γιώργος, Στρίμπερης Θόδωρος, Φιωτάκη Έβη, Φλεμετάκης Γιώργος, Χατούπη Μαρία, Χάρακα Παναγιώτα, Χρηστίδης Απόστολος.