Εισήγηση στο Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο 17-4-2024

ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΚΘΕΜΑΤΟΣ: 7 ΑΕΔ-24/2Ο23 (παρ. απόφ. ΑΠ 1509/2023) Δικάσιμος: 17.4.2024 Εισηγ.: Ειρ. Σταυρουλάκη Έκθεση άρθρου 11 παρ...

2016-09-21

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ Νo 36

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ Νo 36

Συνεδρίασε χθες, Τρίτη 20.9.2016, το Δ.Σ. του Σ.Σ.Τ.Ε.

Αθήνα, 21.9.2016
Συνάδελφοι,
Το Προεδρείο αγνοώντας παντελώς τις εξελίξεις και τις δυνατότητες, που σε συνέχεια της απόφασης του ΣτΕ, μας παρέχονται από τον νέο Ν.4387/2016 και την τελευταία υπουργική απόφαση, με την οποία εξαλείφθηκε η εκ λάθους αναφορά της ΤτΕ σε προηγούμενη απόφαση, θυμήθηκε με εξάμηνη καθυστέρηση, -γιατί άραγε;- να ζητήσει συνάντηση με τη Διοίκηση για το υπόμνημα που είχαν, από κοινού με τους συμβούλους της Αναγεννητικής Πρωτοβουλίας, αποστείλει σε αυτήν στις 12.4.2016(!). Διευκρινίσθηκε μάλιστα πως αυτά στα οποία κυρίως θα επιμείνει, είναι η μεταφορά πρόσθετου ποσοστού 10-12% επικουρικής στο ¨Πρόγραμμα¨(!) και η διεύρυνσή του με τη συμμετοχή και των εν ενεργεία ασφαλισμένων συναδέλφων μετά την 1.1.1993. Ομολογήθηκε έτσι, πως τα υπόλοιπα αιτήματα, περί εφαρμογής της απόφασης του ΣτΕ με την κατάργηση των μνημονιακών κρατήσεων και την επιστροφή των επιδομάτων και των δώρων (Ν.4093/2012 και Ν.4051/2012), μπήκαν για να μπουν και ίσως για να προσφέρουν άλλοθι, προκειμένου να προσεταιρισθούν την ψήφο των συμβούλων της Α.Π. για τη μεταφορά πρόσθετου ποσοστού επικουρικής στο ¨Πρόγραμμα¨, το οποίο όπως οι ίδιοι μας έλεγαν και μας λένε, για να διασφαλιστεί θα πρέπει να πάει σε Ασφαλιστική Εταιρεία!!  Οφείλουμε ασφαλώς να σημειώσουμε, πως η πρώην Πρόεδρος. και νυν Γραμματέας του Σ.Σ.Τ.Ε. συνάδελφος κ. Κλητοράκη Ελένη, ανέφερε στην τοποθέτησή της, πως η ανάθεση σε ασφαλιστική εταιρεία του ¨Προγράμματος¨ έχει κλείσει οριστικά. Ζητήσαμε να τεθεί το θέμα της ασφαλιστικής σε ψηφοφορία ώστε να υπάρξει ΟΜΟΦΩΝΗ απόφαση, αλλά ο Πρόεδρος αρνήθηκε. Γιατί άραγε;;;

Η Πρόταση των “ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ” που κατατέθηκε στο χθεσινό Δ.Σ. του Σ.Σ.Τ.Ε.

« Συνάδελφοι
Μετά από ογδόντα οκτώ χρόνια λειτουργίας της ΤτΕ, είναι κοινή πεποίθηση όλων μας (συνταξιούχων και εν ενεργεία υπαλλήλων), όπως διαχρονικά άλλωστε έχει επιβεβαιωθεί, ότι εναπόκειται στην κρίση της Διοίκησης, των αρμοδίων Διευθυντών, αλλά και των Διευθυντικών και υπηρεσιακών εν γένει στελεχών και των συνδικαλιστικών φορέων του χώρου μας, η ευθύνη να αξιοποιήσουν τις νέες πρόσθετες δυνατότητες που μας παρέχει ο Ν.4387/2016. Ο συγκεκριμένος νόμος σεβάσθηκε την αυτονομία του Συστήματος Ασφάλισης Προσωπικού της ΤτΕ (Σ.Α.Π.Τ.Ε.) και ρητά μας εξαίρεσε από τον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης  (Ε.Φ.Κ.Α.) για την κύρια σύνταξη και το Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης και Εφάπαξ Παροχών (Ε.Τ.Ε.Α.Ε.Π.) για επικουρική και εφάπαξ. Το γεγονός αυτό επιβεβαιώθηκε πλήρως και με την τελευταία υπουργική απόφαση, με την οποία εξαλείφθηκε η εκ λάθους αναφορά της ΤτΕ, σε προηγούμενη απόφαση.

Για την καλύτερη και πλέον αποδοτική αξιοποίηση αυτών των νέων δυνατοτήτων, προτείνεται η σύσταση, από τη Διοίκηση της ΤτΕ,  ομάδας μελέτης προκειμένου να υποβάλει προτάσεις για τη λειτουργία του Σ.Α.Π.Τ.Ε.. Ειδικότερα αντικείμενο της ομάδας θα είναι η εκπόνηση κανονισμού λειτουργίας και παροχών του Συστήματος, με βάση τα Καταστατικά των πρώην Ταμείων, τις γενικές διατάξεις νόμων και τις κάθε είδους συλλογικές συμφωνίες και αποφάσεις οργάνων της ΤτΕ.
Στο παραπάνω πλαίσιο, η ομάδα θα πρέπει να εξετάσει:

Παράλληλα με τις ρητές καταστατικές προβλέψεις του πρώην Ταμείου Κύριας Σύνταξης, τον υπολογισμό των συνταξιοδοτικών παροχώνλαμβάνοντας υπόψη το σύνολο των πάσης φύσεως αποδοχών του προσωπικού, για την συγκρότηση του συντάξιμου μισθού στο ύψος του ετήσιου μέσου όρου του συνόλου των αποδοχών επί των οποίων κρατήθηκαν εισφορές (14,5 μισθοί δια 12). Τα παραπάνω ρητώς αποδέχεται και ο πιο πάνω νόμος, προσαυξάνοντας  μάλιστα τα ποσοστά αναπλήρωσης με συγκεκριμένο συντελεστή.

Την κατάργηση όλων των μνημονιακών νόμων και των πέναλτι που αδικαιολόγητα επιβλήθηκαν  σε συναδέλφους συνταξιούχους, αλλά και κρατήσεων που παραβιάζουν, από την ΤτΕ, την έννοια της νομισματικής χρηματοδότησης της γενικής κυβέρνησης (Α.Κ.Α.ΓΕ). Συγχρόνως να εξετάσει τη νομιμότητα του πλαφόν (2.773,40), που αδικαιολόγητα τέθηκε στις συντάξεις μας.

Την άμεση επαναφοράτης καταβολής των δώρων και του επιδόματος αδείας, αρχής γενομένης από το Μέρισμα (επικουρική + πρόγραμμα).

Τη σταδιακή επανασύνδεση των συντάξιμων αποδοχών με αυτές του εν ενεργεία προσωπικού, σύμφωνα με τα χρόνια ασφάλισης και το βαθμό, με κατάργηση όλων των διαχωρισμών που έχουν επιβληθεί, αλλοιώνοντας τις προβλέψεις του Καταστατικού της ΤτΕ και οδηγώντας σε στρεβλώσεις το συνταξιοδοτικό μας σύστημα.

Την πλήρη θωράκιση της λειτουργίας του Προγράμματος Πρόσθετων Μετεργασιακών Παροχών μέσα στην ΤτΕ, όπως προβλέπουν οι ΣΣΕ 1948 και 1951 και επικυρώθηκαν προσφάτως με το κεφάλαιο Ε΄ της Σ.Σ.Ε. 2012- 2015. Είναι απαραίτητο, με ειδική ΣΣΕ, να συμφωνηθεί από κοινού με ΟΛΟΥΣ τους παράγοντες η σωστή λειτουργία του Μερίσματος για το σύνολο των ασφαλισμένων μέσα στην ΤτΕ, αίροντας και όλα τα κενά που επιτρέπουν σε οποιονδήποτε διανοηθεί να εκχωρήσει εκτός της ΤτΕ δικαιώματα του προσωπικού της.

Τον προσδιορισμό του ποσού των απωλειών κάθε  ατομικής μερίδας συναδέλφου και να προτείνει δόκιμους τρόπους επιστροφής τους (π.χ. δόσεις, μερική απόσβεση δανείων κ.λπ.).

Τη χορήγηση ¨έναντι¨των συντάξεων του προσωπικού, που θα συνταξιοδοτηθεί κατά το χρονικό διάστημα από τη σύσταση της ομάδας μέχρι την ολοκλήρωση του έργου της και την επικύρωση των τελικών αποτελεσμάτων της, με αποφάσεις των αρμοδίων οργάνων της ΤτΕ.

Συνάδελφοι,
Απέναντι στις 8.000 οικογένειες τραπεζοελλαδιτών, απαιτείται γενναιότητα και απαλλαγή από αλαζονικές συμπεριφορές και προσωπικές στρατηγικές, προκειμένου να προχωρήσει η ΤτΕ σε ένα νέο καταστατικό χάρτηαποτύπωσης των συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων του προσωπικού της, σε συνθήκες αυτονομίας και χρηματοδότησής τους από την ίδια. Οι δυνάμεις υπάρχουν, έχουν εγγράψει ήδη τις δυνατότητές τους όλη την προηγούμενη περίοδο, από την τελευταία επίθεση του 2008 έως και την ανάληψη της ευθύνης ασφάλισης του προσωπικού της από την ίδια την ΤτΕ. Αρκεί όλοι οι παράγοντες να αποδείξουν την ικανότητά τους πωςμπορούν να συνεννοηθούν, εντός της ΤτΕ, για τα δικαιώματα του συνόλου του προσωπικού της.

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΟΥ ΤΕΚΜΗΡΙΩΝΟΥΝ ΤΗΝ ΠΡΟΤΑΣΗ ΜΑΣ
Α. Ιστορικά στοιχεία της διαδρομής
του Συστήματος Ασφάλισης Προσωπικού της ΤτΕ

Είναι σε όλους γνωστό, πως με τον Ν.3863/2010, η ΤτΕ ανέλαβε και τυπικά την ασφάλιση του προσωπικού της, εναρμονιζόμενη προς τούτο με τα άρθρα 38 και 71 του Καταστατικού της. Τα συγκεκριμένα άρθρα, από την αρχή της λειτουργίας της το 1928, ρητώς προβλέπουν την υποχρέωση της ΤτΕ να παρέχει, εξ ιδίων πόρων, μισθό και σύνταξη στο προσωπικό της, σύμφωνα με τους, υπό του Γενικού της Συμβουλίου, τιθέμενους όρους.

Η σαφής καταστατική υποχρέωση της ΤτΕ ως προς την ασφάλιση του προσωπικού της, χρειάσθηκε να περάσουνογδόντα και πλέον χρόνια  για να πραγματοποιηθεί τυπικά, αλλά ακόμα και σήμερα, έξι χρόνια μετά τη νομοθετική παρέμβαση και την αποτύπωσή της στο άρθρο 37Α του Καταστατικού της, η αυτόνομη λειτουργία του Συστήματος Ασφάλισης Προσωπικού της ΤτΕ δεν έχει εκφρασθεί πλήρως με έναν κανονισμό λειτουργίας και παροχών. Οι λόγοι, που «παραβιάσθηκε» αρχικά η σαφής καταστατική υποχρέωση της ΤτΕ παροχής μισθού και σύνταξης στο προσωπικό “υπό της ιδίας και με τους υπ΄ αυτής τιθέμενους όρους’’, είναι πολλοί.

Σε προηγούμενη έκδοσή μας (7ος του 2014), έχουμε αναφερθεί αναλυτικά στην ιστορική διαδρομή που ακολούθησε η ασφάλιση του προσωπικού της ΤτΕ, και στους λόγους που οδηγηθήκαμε στη δημιουργία Ειδικού Ταμείου, αντί της εξ αρχής ανάληψης της ευθύνης ασφάλισης του προσωπικού της από την ίδια την ΤτΕ. Κυριότερος και πλέον βασικός λόγος ήταν το γεγονός πως η αρχική λειτουργία της ΤτΕ με προσωπικό από το χώρο της Ε.Τ.Ε. κατέστησε, λόγω της απουσίας την εποχή εκείνη του θεσμού της διαδοχικής ασφάλισης, μονόδρομο τη δημιουργία Ειδικού Ταμείου Κύριας Σύνταξης του Προσωπικού των Τραπεζών Ελλάδος και Ε.Τ.Ε..

Η μετέπειτα πορεία σηματοδοτήθηκε από αυτή την αρχική επιλογή, αν και ουδέποτε μέχρι και τους Ν.1902/1990 και Ν.2084/1992, η ΤτΕ είχε αρνηθεί την κάλυψη του συνόλου των συνταξιοδοτικών της υποχρεώσεων του προσωπικού της. Μάλιστα, αξίζει να αναφερθεί, πως ενώ για την Ε.Τ.Ε. απαιτείτο κάθε φορά, νομοθετική επικύρωση  των αποφάσεών της για την κάλυψη των υποχρεώσεών της στην καταβολή των συντάξεων του προσωπικού της, η ΤτΕ κάλυπτε τις υποχρεώσεις της με απλή απόφαση του Γενικού της Συμβουλίου.
Το Ειδικό αυτό Ταμείο Κύριας Σύνταξης λειτούργησε από κοινού για το προσωπικό και των δύο Τραπεζών μέχρι και το 1953, όταν και διαχωρίστηκε σε δύο ξεχωριστά ταμεία: α. Ταμείο Σύνταξης Προσωπικού ΤτΕ και Ε.Κ.Τ.Ε. και β. Ταμείο Σύνταξης Προσωπικού της Ε.Τ.Ε.. Στην πορεία μετά την απορρόφηση της Ε.Κ.Τ.Ε. από την Ε.Τ.Ε., το προσωπικό της Ε.Κ.Τ.Ε. ενετάχθη στο Ταμείο Σύνταξης Προσωπικού της Ε.Τ.Ε..

Δυστυχώς η πορεία και η αρχική επιλογή της ένταξής μας σε ένα Ειδικό Ταμείο, προσδιόρισε εν πολλοίς και τις μετέπειτα αντιφάσεις και αβελτηρίες. Οι επιπτώσεις αυτής της αρχικής ένταξής μας σε Ειδικό Ταμείο,  μας ακολουθούν και μέχρι σήμερα, έξι χρόνια μετά την ανάληψη αυτοτελώς από την ΤτΕ της ασφάλισης του προσωπικού της (1.1.2011), με την οποία ανέλαβε πλήρως την ευθύνη καταβολής εξ ιδίων πόρων των συντάξεων στο προσωπικό της, ακόμα και αυτής της Βασικής Σύνταξης των 360 ευρώ κατά τον Ν.3863/2010 (Λοβέρδου/Κουτρουμάνη), ή των 384 ευρώ της Εθνικής Σύνταξηςτου Ν.4387/2016 (Κατρούγκαλου/Πετρόπουλου).

Στη λειτουργία του Ταμείου και τις αποφάσεις του, αποτυπώνονται όλες οι παρεμβάσεις και οι αλλαγές που έγιναν στα λεγόμενα Ειδικά Ταμεία, παραμελώντας και ξεχνώντας τις προβλέψεις του Καταστατικού της ΤτΕ και τη σαφή εντολή του, πως τους βασικούς όρους, για τις συντάξεις του προσωπικού της, τους θέτει το Γενικό Συμβούλιο της ΤτΕ. Ειδικά μετά την ασφαλιστική παρέμβαση των Ν.1902/90 και Ν.2084/92, εγκαταλείπεται σταδιακά η νομική συλλογιστική του κ. Γεωργίου Καλιμόπουλου (καθηγητή και πρώην Διευθυντού της Διεύθυνσης Νομικών Υπηρεσιών της ΤτΕ) και η ΤτΕ υποκλίνεται, ως μη όφειλε, στις λογικές και τα μέτρα που οι νόμοι αυτοί επέβαλλαν στα Ειδικά Ταμεία, όπως ο διαχωρισμός του προσωπικού σε ασφαλισμένους πριν και μετά την 1.1.1993 και η αποδέσμευση των κύριων συντάξεων των συνταξιούχων από τους αντίστοιχους μισθούς των υπαλλήλων της.

Οι παραδοχές αυτές καταπάτησαν τη βασική καταστατική αρχή της Τράπεζας, να παρέχει τις συντάξεις η ίδια, υπό τους όρους που αυτή θέτει δια των οργάνων της. Στην πορεία τα αποτελέσματα υπήρξαν τραγελαφικά, καθώς φτάσαμε σε σημείο η σύνταξη πρώην Διοικητών και στελεχών της, να υπολείπεται κατά πολύ των συντάξεων του κατώτερου προσωπικού της…

Β. Η Κύρια Σύνταξη στην περίοδο των μνημονίων

Η ΤτΕ, αν και με τα άρθρα 64 και 44 των Ν.3863/2010 και Ν.4021/2011 αντίστοιχα, ανέλαβε η ίδια, από 1.1.2011, την ασφάλιση του προσωπικού της, εναρμονιζόμενη επί τέλους με τις καταστατικές της προβλέψεις, παραμένει μέχρι σήμερα δέσμια της προηγούμενης ιστορικής της διαδρομής και της διαχείρισης της ασφάλισης του προσωπικού της κατά το δοκούν, σύμφωνα με σκοπιμότητες των διαφόρων κέντρων εξουσίας εντός και εκτός ΤτΕ.  Ενώ θα έπρεπε να ενεργοποιηθούν άμεσα τα αντανακλαστικά όλων των παραγόντων του χώρου (Διοίκηση, Διευθυντικός Υπηρεσιακός Μηχανισμός και Συνδικαλιστικοί Φορείς), σε κατεύθυνση αυτονομίας και διαχείρισης των συνταξιοδοτικών θεμάτων του προσωπικού, σύμφωνα με το Καταστατικό, τους νόμους και το εν γένει θεσμικό πλαίσιο του Ευρωσυστήματος, επικράτησαν αδικαιολόγητα επικοινωνιακές λογικές και προσωπικές στρατηγικές.

Οι παράγοντες που έλαβαν τις τελικές αποφάσεις διαχείρισης αυτών των θεμάτων στην περίοδο των μνημονίων, δεν υπερασπίσθηκαν την αυτονομία της ΤτΕ, ούτε αξιοποίησαν το ρόλο της ως εγγυητή των προγραμμάτων δημοσιονομικής προσαρμογής, όπως έκαναν άλλες Κεντρικές Τράπεζες, αυτές της Πορτογαλίας, της Ιρλανδίας και πολύ περισσότερο αυτή της Κύπρου!! Μετά το σχηματισμό της κυβέρνησης το 2012, πρωτοστάτησαν στην εφαρμογή όλων των μνημονιακών μέτρων, εγκαταλείποντας την καταστατικά κατοχυρωμένη αυτονομία της, αλλά και αυτήν που και νομοθετικά της απέδωσαν οι προαναφερόμενοι νόμοι. Έδρασαν στην πράξη απροσχημάτιστα κατά της ανάληψης των Ταμείων από την ΤτΕ και όσων προβλέπονται από αυτήν, υπονομεύοντας τα δικαιώματα του προσωπικού της.

Με πρόφαση την Η.ΔΙ.Κ.Α. Α.Ε. και τα στοιχεία των κύριων συντάξεων που είχαν ήδη δοθεί κατά τη διετία της εμπλοκής της ΤτΕ με το Ι.Κ.Α.(2009 έως 31.12.2010), οι παράγοντες αυτοί, πίεσαν για την εφαρμογή των μνημονιακών νόμων, ακόμα και αυτών (Ν.4024/11 και Ν.4051/12) που μέχρι και τον Ιούλιο 2013 σωστά δεν είχαν εφαρμοστεί. Παρά το γεγονός ότι προβλέπονταν η ένταξη στην Η.ΔΙ.Κ.Α. Α.Ε. μόνο εκείνων των κύριων συντάξεων τις οποίες κατέβαλαν Ταμεία που συμπεριλαμβάνονταν στο κονδύλι κοινωνικής ασφάλισης της γενικής κυβέρνησης, οι παράγοντες του χώρου χωρίς δεύτερη σκέψη, ενέταξαν στην ΗΔΙΚΑ Α.Ε. και τους συνταξιούχους της ΤτΕ!! Η διαδικασία της Η.ΔΙ.Κ.Α. Α.Ε., αφορούσε την ΤτΕ μόνο ως προς τους συνταξιούχους της οι οποίοι ελάμβαναν συντάξεις και από άλλα Ταμεία. Δυστυχώς παρά και τα όσα εγγράφως καταθέσαμε την περίοδο εκείνη (1.12.2012), οι παράγοντες είχαν λάβει ήδη  τις αποφάσεις τους.

Προχώρησαν με αυτόν τον τρόπο στην περικοπή ετησίως 4,5 κύριων συντάξεων από κάθε συνταξιούχο, των δώρων και του επιδόματος αδείας ακόμη και στο Μέρισμα, αθετώντας τη δέσμευσή τους πως μέσω του Προγράμματος Μετεργασιακών Παροχών θα επέστρεφαν τις μνημονιακές κρατήσεις στους συνταξιούχους!!  Παράλληλα πίεζαν αφόρητα αλλά ευτυχώς ανεπιτυχώς μέχρι σήμερα, για τη μετατροπή της ευθύνης του Μερίσματος σε ασφαλιστικό προϊόν!! Ήθελαν με αυτόν τον τρόπο δια μέσου του ¨δικού μας Ε.Τ.Α.Τ.¨, δηλαδή της ασφαλιστικής εταιρείας, να απεμπλακούν σταδιακά από την ευθύνη της ΤτΕ έναντι των παλαιών συνταξιούχων, όπως έπραξαν οι τραπεζίτες των εμπορικών τραπεζών με τα λεγόμενα Ειδικά Ταμεία του προσωπικού τους!!

Ο Ν.4387/2016 έθεσε τέλος στα σενάρια αυτά, και σαν νόμος επαναδιατύπωσης των γενικών αρχών του Ν.3863/2010 στη σημερινή περίοδο, των αποφάσεων του ΣτΕ και του τρίτου μνημονίου, επαναφέρει τη δυνατότητα στο χώρο της ΤτΕ, να εκπονήσει σήμερα έναν κανονισμό λειτουργίας και παροχών του Συστήματος Ασφάλισης του Προσωπικού της, κατοχυρώνοντας πλήρως την παρεχόμενη αυτονομία της από το Καταστατικό και τον νόμο.

Γ. Οι παρεχόμενες δυνατότητες του Ν.4387/2016
στο Σύστημα Ασφάλισης Προσωπικού της ΤτΕ

Ο Ν.4387/2016, δεν αποτελεί ¨κεραυνό εν αιθρία¨ όπως θέλουν ορισμένοι να τον παρουσιάζουν. Υπενθυμίζουμε πως με τον Ν.3863/2010 (Λοβέρδου/ Κουτρουμάνη), είχε νομοθετηθεί η εφαρμογή από 1.1.2015 ενός νέου τρόπου επανυπολογισμού των καταβαλλόμενων συντάξεων και των εφεξής χορηγούμενων. Οι νέες συντάξεις θα αποτελούνταν από την Βασική Σύνταξη των 360 ευρώ για 15 χρόνια ασφάλισης και την Αναλογική Σύνταξη, με υπολογισμό του συνόλου των ετών ασφάλισης, με τη νέα κλίμακα ποσοστών  αναπλήρωσης που νομοθετήθηκε. Οι συντάξεις, όσων έχουν προσληφθεί και πρωτοασφαλιστεί μετά τον Ν.3863/2010, θα υπολογίζονταν με τις νέες κλίμακες ποσοστών αναπλήρωσης του πιο πάνω νόμου. (Ν.3863/2010.)

Ο συγκεκριμένος νόμος, μέσα από τη διαδικασία αναπροσαρμογής και προστασίας των καταβαλλόμενων συντάξεων, επαναδιατυπώνει τη λογική του προηγούμενου Ν.3863/2010, σε ένα άμεσα προσδιορισμένο χρονικά ορίζοντα (μέχρι 31.12.2018), και δια μέσου της παραπάνω διαδικασίας, ουσιαστικά καταργεί τους μνημονιακούς Ν.4024/2011, Ν.4051/2012 και Ν.4093/2012, ενσωματώνοντάς τους ως αποτέλεσμα, μέσω της θέσπισης του ανωτάτου ορίου καταβολής ατομικής κύριας σύνταξης. Το ανώτατο αυτό όριο ρητά λειτουργεί μέχρι την 1.1.2019 που θεωρητικά τελειώνει το πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής. Παράλληλα μέσω της διαδικασίας αυτής, καταργεί τους μέχρι σήμερα διαχωρισμούςπου έχουν επιβάλλει προηγούμενοι νόμοι, σε ασφαλισμένους πριν και μετά την 1.1.1993 κ.ο.κ..

Ο Ν.4387/2016 δεν εμπλέκει σε κανένα άρθρο του το Σύστημα Ασφάλισης Προσωπικού της ΤτΕόσον αφορά τον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης  (Ε.Φ.Κ.Α.) για την κύρια σύνταξη και το Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης και Εφάπαξ Παροχών (Ε.Τ.Ε.Α.Ε.Π.) για επικουρική και εξ άπαξ.
Το γεγονός αυτό επιβεβαιώνεται πλήρως μετά και τη διόρθωση της απόφασης του Υφυπουργού κ. Α. Πετρόπουλου και τη σαφή εξαίρεση της ΤτΕ από κάθε αναφορά της σε αυτή την απόφαση.

Ο Ν.4387/2016 παρέχει στο χώρο μας μια νέα δυνατότητα επανεκκίνησης του Συστήματος Ασφάλισης Προσωπικού της ΤτΕ από την αφετηρία που δημιούργησαν τα άρθρα 64 και 44 των Ν.3863/10 και Ν.4021/11 αντίστοιχα. Μια τέτοια επιλογή διευκολύνεται καθώς η προσαρμογή στις γενικές διατάξεις του νόμου αποτελεί προνομία της αυτονομίας της ΤτΕ,  η οποία και αποφαίνεται, για το εύρος και το περιεχόμενο εφαρμογής τους, σύμφωνα με τις λειτουργικές της ανάγκες και ως μέλους του Ευρωσυστήματος. 

Η αυτοχρηματοδότηση του συνόλου των χορηγούμενων συντάξεων από την ΤτΕ, ακόμα και της Βασικής (κατά Λοβέρδο /Κουτρουμάνη) ή Εθνικής (κατά Κατρούγκαλο/Πετρόπουλο), δεν αφήνει καμιά αμφιβολία για την πλήρη δικαίωση της βασικής γνωμοδότησης για το ασφαλιστικό της ΤτΕ του κ. Γεωργίου Καλιμόπουλου. Επίσης, οι εκφρασμένες νομικές του απόψεις ενισχύθηκαν θεσμικά από τις μετέπειτα εξελίξεις, με τη συμμετοχή της ΤτΕ στο Ευρωσύστημα.  

Για την  Ομάδα Συντονισμού των “ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ”
Οι εκλεγμένοι Διοικητικοί Σύμβουλοι
Δεληπέτρος Δημήτρης, Ευσταθίου Κώστας, Κωνστανταράκη Εύα.»