Εισήγηση στο Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο 17-4-2024

ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΚΘΕΜΑΤΟΣ: 7 ΑΕΔ-24/2Ο23 (παρ. απόφ. ΑΠ 1509/2023) Δικάσιμος: 17.4.2024 Εισηγ.: Ειρ. Σταυρουλάκη Έκθεση άρθρου 11 παρ...

2017-03-14

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

Αθήνα, Μάρτιος 2017

ΠΟΥ ΑΠΟΣΚΟΠΕΙ Η ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΠΡΟΣΘΕΤΟΥ 12%
ΑΠΟ ΤΟ ΜΕΡΙΣΜΑ ΣΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ;;

  1.  Οι συνάδελφοι (εν ενεργεία και συνταξιούχοι) σύμφωνα με τις ΣΣΕ 1948 και 1951 μεταξύ της Τράπεζας και των τότε Συλλόγων του Προσωπικού της, που επικαιροποιήθηκαν με τη ΣΣΕ 2012-2015, δικαιούνται Μερίσματος. Εκείνοι που ασφαλίστηκαν για πρώτη φορά πριν την 1.1.1993 εισφέρουν 8,2% επί του συνόλου των αποδοχών τους κατά την διάρκεια της εργασίας τους και δικαιούνται, για 35 χρόνια υπηρεσίας, μηνιαίο Μέρισμα 36% των συντάξιμων αποδοχών τους. Αντίστοιχα, οι συνάδελφοι που ασφαλίστηκαν για πρώτη φορά μετά την 1.1.1993 εισφέρουν 6% επί του συνόλου των αποδοχών τους και δικαιούνται Μέρισμα 20% των συντάξιμων αποδοχών τους.

2.      Ο διαχωρισμός του ενιαίου Μερίσματος (36%) σε Επικουρική (20%) και Πρόγραμμα (16%) έγινε το 2013, μετά από συμφωνία με την τότε Διοίκηση και τα αρμόδια υπηρεσιακά όργανα, για να επιστραφούν σταδιακά οι μνημονιακές απώλειες.Ειδικότερα, με την καταβολή  μιας  νέας εισφοράς 2,2% στη κύρια σύνταξη, οι συνταξιούχοι προσδοκούσαν στο διαχωρισμένο τμήμα του 16% να επιστραφούν σταδιακά οι μνημονιακές κρατήσεις. Δεδομένου ότι είχε προηγηθεί ρύθμιση για το εν ενεργεία προσωπικό της Τράπεζας, με την οποία διασώθηκαν οι μισθοί του την περίοδο αυτή, το λεγόμενο “τέταρτο παράτασης του ωραρίου”, ανάλογη αντιμετώπιση δίκαια ανέμεναν και οι συνταξιούχοι που αποτελούν και αυτοί προσωπικό της.

3.      Με την έναρξη υλοποίησης του διαχωρισμού του Μερίσματος επεστράφησαν έξι (6) εκατομμύρια ευρώ από τις απώλειες των πενήντα (50) εκατομμυρίων, που ετησίως παρακρατούνται. Το 16%, που ελάμβαναν έτσι ή αλλιώς οι συνταξιούχοι, συν το ποσό, που αρχικά διανεμήθηκε, αποτέλεσε το λεγόμενο Πρόγραμμα Πρόσθετων Μετεργασιακών Παροχών.

4.      Το 20% του Μερίσματος, που παρέμεινε και χορηγείται ως “επικουρική” ώστε να είναι ενιαίο ποσοστό με το χορηγούμενο ¨Μέρισμα - επικουρική” των μετά την 1.1.1993 πρωτοασφαλιζό-μενων συναδέλφων, είναι πλήρως διασφαλισμένο ως κοινωνική-ασφαλιστική υποχρέωση της ΤτΕ. Ουδέποτε μέχρι σήμερα η ΤτΕ αμφισβήτησε ή αρνήθηκε αυτή την υποχρέωσή της.

5.      Για να είναι πλήρως διασφαλισμένη η υποχρέωση καταβολής του 16%, πέραν της Συμφωνίας της 25.6.2013 ότι αυτό μαζί με το 20%  αποτελεί ενιαία υποχρέωση της ΤτΕ επαναβεβαιώνοντας  τις ΣΣΕ 1948 και 1951, εγκρίθηκαν και οι απαιτούμενες προβλέψεις για την επιβίωσή του για τα επόμενα τριάντα με τριάντα πέντε χρόνια (έκθεση πεπραγμένων Σ.Σ.Τ.Ε. έτους 2016). Οι προβλέψεις, που ενεγράφησαν στον Ισολογισμό της ΤτΕ, για την κατοχύρωση του 16%, των πριν την 1.1.1993 ασφαλισμένων, ανήλθαν περίπου σε διακόσια (200) εκατομμύρια ευρώ.

6.      Το πιο πάνω ποσό δεν είναι καινούργιο κεφάλαιο, αλλά αυτό που αναλογεί στο μέρος της συμβατικής υποχρέωσης της ΤτΕ προς τους συνταξιούχους, που πρωτοασφαλίστηκαν πριν την 1.1.1993 και βασίζονται στις ΣΣΕ 1948 και 1951, για την πιστή υλοποίηση των οποίων δεσμεύθηκε η ΤτΕ με την ανάληψη των Ταμείων από την 1.1.2011. ¨Αρραβώνα¨ και υλικό κάλυμμα των υποχρεώσεων της Τράπεζας, έναντι των συνταξιούχων της, αποτελεί η  εκχώρηση σε αυτήν της κινητής και ακίνητης περιουσίας των Ταμείων των ασφαλισμένων της. Στοιχεία τα οποία ενέγραψε η Τράπεζα στον Ισολογισμό της και σήμερα μάλιστα προσπαθεί να αξιοποιήσει τα ακίνητα των πρώην Ταμείων με προσφυγή σε εταιρείες αξιοποίησης ακινήτων…

7.      Μετά τη Συνέλευση στο Τιτάνια, τον Δεκέμβριο του 2015, και τη μεγάλη αντίθεση των συνταξιούχων να ανατεθεί η διαχείριση του Προγράμματος σε ασφαλιστική εταιρεία, “ανακαλύφθηκε”,τον Απρίλιο του 2016, η μεταφορά πρόσθετου ποσοστού 12% στο Πρόγραμμα από το απρόσκοπτα καταβαλλόμενο και πλήρως εγγυημένο, ως υποχρέωση της ΤτΕ, ποσοστό 20%!! Μαζί με αυτό συνδέθηκε και η διεύρυνση του Προγράμματος με τη συμμετοχή σε αυτό και των μετά την 1.1.1993 πρωτοασφαλιζόμενων συναδέλφων.

8.      Από το 2013, δεν έχει αλλάξει κάτι που να τροποποιεί τους θεσμικούς ή νομικούς λόγους που επέβαλαν τη δημιουργία του Προγράμματος με τον συγκεκριμένο διαχωρισμό του Μερίσματος σε 20% και 16%. Αντίθετα, ενισχύθηκε η θεσμική και νομική ανεξαρτησία της ΤτΕ, αφού το Σύστημα Ασφάλισης του Προσωπικού της δεν περιλαμβάνεται στον ΕΦΚΑ και στο ΕΤΕΑΕΠ!! Επομένως γιατί ξαφνικά προβάλλεται η μεταφορά σαν διέξοδος, ενώ θα έπρεπε να υλοποιείται μετά το 2013 η υπόσχεσή τους για σταδιακή επιστροφή όλων των παρακρατημένων απωλειών στο ήδη υπάρχον Πρόγραμμα;;!!   

9.      Δημιουργούνται τα εξής νέα δεδομένα:
α. Η αρχική πρόβλεψη των διακοσίων (200) εκατομμυρίων ευρώ που κάλυπτε την παλιά γενιά, για τη χορήγηση του Προγράμματος (16%) για τα επόμενα τριάντα με τριάντα πέντε χρόνια, τώρα προτείνεται να καλύψει, χωρίς καμιά μεταβολή, τόσο το 28% (16%+12%) του Προγράμματος για την παλιά γενιά, όσο και το 28% των περίπου χιλίων (1.000) νέων συναδέλφων που αποφασίστηκε να ενταχθούν στο Πρόγραμμα!!
β. Στο κατ΄ αυτούς αδιασφάλιστο νομικά 16%, που για να διασφαλισθεί έπρεπε να ανατεθεί σε ασφαλιστική εταιρεία, προσθέτουν ένα ακόμα 12% από το 20%, που νομικά και θεσμικά δεν το αμφισβητεί κανένας και είναι πλήρως εγγυημένο!!

10.    Και τίθενται τα κάτωθι ερωτήματα:
α. Γιατί λοιπόν το επιχειρούν;; Μήπως για να μας πιέσουν στη συνέχεια για την εκ νέου ανάθεση της διαχείρισης του Προγράμματος σε ασφαλιστική, με πρόσθετο έωλο επιχείρημα πως κινδυνεύει όχι πλέον το 16% αλλά το 28%;; Μήπως και για αυτό δεν δέχονται να συμφωνηθεί με ομόφωνη απόφαση του  Δ.Σ. η εξάλειψη κάθε λογικής διαχείρισης του Προγράμματος εκτός Τράπεζας;;
β. Αφού προτείνουν το 16% να γίνει 28% και διευρύνθηκε το Πρόγραμμα με τη συμμετοχή άλλων περίπου χιλίων (1.000) συναδέλφων, ασφαλισμένων μετά τη 1.1.1993, πρόκειται να διπλασιασθούν οι αρχικές προβλέψεις για να καλυφθούν όλα αυτά;;!!
γ. Μήπωςτελικά με όλα αυτά στοχεύουν να αυτονομήσουν σταδιακά το Πρόγραμμα από το Μέρισμα για να το καταστήσουν σε ΕΤΑΤ της ΤτΕ και για αυτό μας μιλούν ανερυθρίαστα για επικουρική 8%;;!!  Μήπως και για αυτό σταμάτησαν να διεκδικούν τη σταδιακή επιστροφή των απωλειών όπως αρχικά είχε συμφωνηθεί;;!!
δ. Εάν αυτό που επιδιώκουν δεν είναι η  αλλαγή της νομικής φύσης του Μερίσματος 36%, που ενισχύθηκε επιπλέον με τον τελευταίο ασφαλιστικό νόμο, τότε γιατί δεν μεταφέρουν και το υπόλοιπο 20% στο  Πρόγραμμα Πρόσθετων Μετεργασιακών Παροχών και με Ειδική ΣΣΕ, που θα είναι συνέχεια αυτών του 1948 και 1951, να μετατραπεί το Πρόγραμμα ΣΤΟ ΜΕΡΙΣΜΑ ΤΗΣ ΣΗΜΕΡΙΝΗΣ ΕΠΟΧΗΣ για όλους τους συναδέλφους χωρίς διαχωρισμό;

11.  Ιδού λοιπόν μια πρόταση με οικονομικό αποτέλεσμα για όλους τους συναδέλφους, αλλά με διασφαλισμένη θεσμικά και νομικά βάση. Διαφορετικά, όσοι στοχεύουν να δημιουργήσουν το «ΕΤΑΤ της ΤτΕ», για να μας πουν στο μέλλον “ουκ αν λάβεις παρά του μη έχοντος” (όπως είπαν και στους συνταξιούχους των άλλων Τραπεζών δίπλα μας), ή να διαλέξουμε ανάμεσα σε Πρόγραμμα και Ταμείο Υγείας, το οποίο σκοπίμως ενέπλεξαν με το Πρόγραμμα, δεν πρόκειται να έχουν ποτέ τη συναίνεσή μας, αλλά και των συναδέλφων.

Με συναδελφικούς χαιρετισμούς
Η ΟΜΑΔΑ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΟΙ ΥΠΟΨΗΦΙΟΙ ΤΩΝ “ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ”