Εισήγηση στο Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο 17-4-2024

ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΚΘΕΜΑΤΟΣ: 7 ΑΕΔ-24/2Ο23 (παρ. απόφ. ΑΠ 1509/2023) Δικάσιμος: 17.4.2024 Εισηγ.: Ειρ. Σταυρουλάκη Έκθεση άρθρου 11 παρ...

2019-01-16

ΕΝΩΠΙΟΝ ΠΑΝΤΟΣ ΑΡΜΟΔΙΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟΥ ΚΑΙ ΑΡΧΗΣ ΕΞΩΔΙΚΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ-ΔΗΛΩΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΚΑΤΑ της ΤτΕ

ΕΝΩΠΙΟΝ ΠΑΝΤΟΣ ΑΡΜΟΔΙΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟΥ ΚΑΙ ΑΡΧΗΣ ΕΞΩΔΙΚΗ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ - ΔΗΛΩΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ
ΚΑΤΑ


Της ανώνυμης τραπεζικής εταιρείας με την επωνυμία «ΤΡΑΠΕΖΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ Α.Ε.», που εδρεύει στην Αθήνα, οδός Ελευθερίου Βενιζέλου αρ. 21 και εκπροσωπείται νόμιμα.
______________________________

Όπως πολύ καλά γνωρίζετε, η υποχρέωση της Τράπεζας της Ελλάδος να χορηγεί σύνταξη στο προσωπικό της προβλέπεται στα άρθρα 38 και 71 του Καταστατικού της (Ν.3424/1927, αυξημένης ισχύος, διότι αποτελεί τμήμα διεθνούς συμβάσεως). Η Καταστατική αυτή υποχρέωση της Τράπεζας της Ελλάδος για καταβολή σύνταξης (κύριας και επικουρικής) στο προσωπικό της επιβεβαιώθηκε με το Ν. 3193/2003 (άρθρο 18), η σχετική διάταξη του οποίου όρισε ότι: «Η Τράπεζα της Ελλάδος εξακολουθεί να διασφαλίζει στο ακέραιο, με κάθε πρόσφορο τρόπο, τη βιωσιμότητα των οικείων Ασφαλιστικών Ταμείων (ΤΣΠΤΕ, ΜΤΥΤΕ) και τις ασφαλιστικές παροχές προς το προσωπικό της, όπως αυτές καταβάλλονται σύμφωνα με τα Καταστατικά των παραπάνω Ταμείων και την εκάστοτε ισχύουσα νομοθεσία».

Με το άρθρο 18 του Ν. 2832/2000, κυρώθηκε η τροποποίηση του Καταστατικού της Τράπεζας της Ελλάδος και η εναρμόνισή του προς τις διατάξεις της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Ένωση ενόψει της εντάξεως της Ελλάδος στο τρίτο στάδιο της ΟΝΕ. Θεμελιώδους σημασίας είναι η πρόβλεψη του ισχύοντος Καταστατικού ότι, από υποκαταστάσεως του ευρώ στο εθνικό νόμισμα, η Τράπεζα της Ελλάδος λειτουργεί, τόσο κατά την επιδίωξη του πρωταρχικού της σκοπού, όσο και κατά την άσκηση βασικών της αρμοδιοτήτων, ως αναπόσπαστο μέρος του Ευρωπαϊκού Συστήματος Κεντρικών Τραπεζών, ενεργώντας σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές και οδηγίες της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Τονίζεται ιδιαίτερα ότι η διάταξη του άρθρου 1, παράγρ.1,του Κανονισμού 3603/1993 της Ευρωπαϊκής Κοινότητας (σήμερα Ευρωπαϊκής Ένωσης), που έχει ενταχθεί η Ελλάδα, ρητώς απαγορεύει κάθε χρηματοδότηση του Δημοσίου Τομέα (όπως της Κεντρικής Κυβέρνησης με οποιοδήποτε τρόπο, του ΑΚΑΓΕ κλπ) από τις Κεντρικές Τράπεζες των κρατών-μελών, και συνεπώς και από την Τράπεζα της Ελλάδος ως Κεντρικής Τράπεζας κράτους – μέλους. Συναφώς, η «ιδιαιτερότητα» της Τράπεζας της Ελλάδος όπως περιγράφεται ανωτέρω συνάδει με την πλήρη οικονομική αυτοτέλειά της, δυνάμει της οποίας χορηγεί και συντάξεις στο προσωπικό της. Η Τράπεζα της Ελλάδος, και ως φορέας ασφάλισης του προσωπικού της, απαγορεύεται να χρηματοδοτεί άμεσα ή έμμεσα το Κράτος ή οποιονδήποτε κρατικό ή δημόσιο φορέα ή ΝΠΔΔ, εξ ου κα το γεγονός ότι το προσωπικό της εξαιρέθηκε εν τέλει της ασφάλισης στον ΕΦΚΑ (ν. 4387/2016).

Περαιτέρω, σύμφωνα με το άρθρο 64 του Νόμου 3863/2010 από την 0.NORMAL011 η Τράπεζα της Ελλάδος αναλαμβάνει και ενεργεί την κοινωνική ασφάλιση του προσωπικού της ως προς τους κλάδους κύριας και επικουρικής σύνταξης. Ειδικότερα στη διάταξη ορίζεται: α.«Το σύνολο του Ενεργητικού και Παθητικού τόσο του πρώην ΤΣΠΤΕ, όσο και του τ. ΜΤΥΤΕ περιέρχεται αυτοδίκαια στην Τράπεζα της Ελλάδος, η οποία αποτελεί καθολική διάδοχο αυτών» και β.«Οι διατάξεις των Καταστατικών του πρώην ΤΣΠΤΕ και του τ. ΜΤΥΤΕ καθίστανται καταστατικές διατάξεις της Τράπεζας της Ελλάδος ως φορέα ασφάλισης του προσωπικού της».

Με την τροποποίηση και συμπλήρωση του Καταστατικού της Τράπεζας της Ελλάδος (άρθρο 37Α), που κυρώθηκε με το Ν.4021/2011 (άρθρο 0), συνεστήθη «Συμβούλιο Ασφάλισης της Τράπεζας της Ελλάδος», το οποίο α) συγκροτείται με απόφαση του Γενικού Συμβουλίου της Τράπεζας, β) καταρτίζει Κανονισμό Λειτουργίας, ο οποίος εγκρίνεται με απόφαση του Γενικού Συμβουλίου της Τράπεζας, γ) χαράσσει εξ ονόματος του Γενικού Συμβουλίου τις γενικές κατευθύνσεις της πολιτικής της Τράπεζας ως φορέα ασφάλισης του προσωπικού της και δ) αποφαίνεται επί γενικών ζητημάτων σχετικών με την εφαρμογή της ισχύουσας νομοθεσίας από τα αρμόδια όργανα της Τράπεζας κλπ.

Από τα ανωτέρω προκύπτει ότι «Το σύστημα Ασφάλισης της Τράπεζας της Ελλάδος» δεν ανήκει στους φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης και συνεπώς ούτε και στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης. Η ανεξαρτησία του συστήματος Ασφάλισης του Προσωπικού της Τραπέζης της Ελλάδος προκύπτει και από τη μη συμπερίληψή του στο Μητρώο Υπηρεσιών και Φορέων της Ελληνικής Διοίκησης του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης – Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.

Επίσης είναι γνωστό τόσο σε εσάς, όσο και σε εμάς, ότι η Τράπεζα της Ελλάδος στα πλαίσια θωράκισης του ασφαλιστικού συστήματος του προσωπικού της και σύμφωνα με το Καταστατικό της, είχε εγκαίρως από το έτος 2000, σχηματίσει λογαριασμό προβλέψεων για τις συνταξιοδοτικές παροχές των Ταμείων προς το προσωπικό της, με σκοπό την κάλυψη σχετικών μελλοντικών υποχρεώσεων της Τράπεζας. Επισημαίνεται ότι οι Ισολογισμοί της Τράπεζας, που περιλαμβάνουν τους αντίστοιχους λογαριασμούς, έχουν τύχει της αναγνώρισης τόσο των Ανεξάρτητων Ορκωτών Ελεγκτών, όσο και αυτών της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, στην οποία έχουν υποβληθεί για τη σύνταξη των ετήσιων εκθέσεών της. Τα ασφαλιστικά ταμεία του προσωπικού της Τράπεζας όμως, για τα οποία δημιουργήθηκαν προβλέψεις για την κάλυψη μελλοντικών υποχρεώσεών τους, αυτοδίκαια έχουν περιέλθει στην Τράπεζα με το άρθρο 64 του ν.3863/2010 και επομένως κατέστησαν ένα ενιαίο όλο διοικητικά, οικονομικά και διαχειριστικά: Η ουσία της ρύθμισης των παραπάνω διατάξεων είναι η ανάθεση της κοινωνικής ασφάλισης του προσωπικού της Τράπεζας της Ελλάδος σ΄ αυτήν την ίδια και μάλιστα με τους όρους της καθολικής διαδοχής. Δηλαδή η Τράπεζα της Ελλάδος ως φορέας κοινωνικής ασφάλισης του προσωπικού της υπεισέρχεται στις αρμοδιότητες και στην περιουσία των πρώην ασφαλιστικών ταμείων του, η οποία έπαψε να είναι αυτοτελής και διακριτή και ενοποιήθηκε, λόγω της καθολικής διαδοχής, με την περιουσία της Τράπεζας.

Με δεδομένα τα ανωτέρω, προκύπτουν τα εξής εύλογα ερωτήματα, τα οποία χρήζουν σαφών και εμπεριστατωμένων απαντήσεων τόσο απέναντι σε εμάς, στους μετόχους της Τράπεζας της Ελλάδος, αλλά και ενώπιον οποιασδήποτε άλλης αρμόδιας αρχής:

α) Ποιοι είναι οι ειδικότεροι λόγοι για τους οποίους επιβλήθηκαν και παραμένουν οι περικοπές στις συντάξεις μας, όταν το παράνομο των περικοπών των συντάξεών μας, κρίθηκε αμετάκλητα από την με αριθμό 2287/2015 απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας και επ΄ αυτού αποφάνθηκε θετικά και το Νομικό Συμβούλιο της ΤτΕ με την από 3.10.2017 Γνωμοδότησή του.
β) Γιατί επιβλήθηκαν περικοπές, όταν ακόμα και αν τα έσοδα από αυτές κατά παράβαση της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας αποδόθηκαν στο Κράτος για την χρηματοδότηση του ασφαλιστικού συστήματος της χώρας, οι συνταξιούχοι της ΤτΕ, ΔΕΝ πρόκειται να τύχουν κατ ελάχιστον καμιάς ανταποδοτικότητας, αφού δεν συμμετέχουν στο δημόσιο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης, γεγονός που γνώριζαν τα όργανα διοίκησης της ΤτΕ.
γ) Με απόφαση ποίου οργάνου και με ποιο τρόπο, επιβλήθηκαν και εφαρμόστηκαν οι παραπάνω περικοπές.
δ) Είναι ενήμερη για τις εν λόγω περικοπές η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.
ε) Δεδομένης της απαγόρευσης της χρηματοδότησης από την ΤτΕ, οποιουδήποτε κρατικού φορέα (και του ΑΚΑΓΕ), ερωτάται αν μέρος ή το σύνολο των παραπάνω περικοπών, καθώς και η Εισφορά Αλληλεγγύης, αποδόθηκε σε τρίτους (σε ποιο ταμείο τίνος φορέα), συνιστώντας περίπτωση παράνομης νομισματικής χρηματοδότησης ή διατέθηκε και για ποιον σκοπό ή έχει επενδυθεί ή έχει κεφαλαιοποιηθεί.

Τέλος, γεννιέται το ερώτημα για ποιο λόγο η Τράπεζα της Ελλάδος, που θέλουμε να πιστεύουμε ότι δεν έχει παρανομήσει αποδίδοντας σε τρίτους (συμπεριλαμβανομένου του Δημοσίου ή των ΝΠΔΔ) τα παρακρατηθέντα από τις συντάξεις μας ποσά (μνημονιακές κρατήσεις, δώρα, επίδομα αδείας και εισφορές μας), δεν αποδίδει στους δικαιούχους τα οφειλόμενα ποσά, τα οποία παράνομα κατακρατεί, γεγονός το οποίο γεννά σοβαρότατες αστικές και ποινικές ευθύνες σε βάρος της Διοίκησης αυτής, και των αρμόδιων στελεχών της.

ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ

Και με τη ρητή επιφύλαξη παντός νομίμου δικαιώματός μας,

ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΟΜΑΣΤΕ ΕΝΤΟΝΑ
για την προπεριγραφόμενη συμπεριφορά σας,

ΣΑΣ ΚΑΛΟΥΜΕ
, μέχρι 31 Ιανουαρίου 2019:
α) να προβείτε στην άρση των περικοπών από τις κύριες και επικουρικές συντάξεις μας,
β) μας επιστρέψετε το σύνολο των οφειλόμενων ποσών που αφορούν στις παράνομες περικοπές από τις κύριες και επικουρικές συντάξεις μας, την Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων και τα επιδόματα εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα και το επίδομα αδείας και
γ) όπως μέχρι την ανωτέρω ημερομηνία μας απαντήσετε στα εύλογα ερωτήματα που σας θέσαμε παραπάνω.

Άλλως και σε περίπτωση άρνησής σας, σας ΔΗΛΩΝΟΥΜΕ ότι:
α) θα υποβάλουμε μηνυτήρια αναφορά κατά της Διοίκησης και παντός υπευθύνου για τη διερεύνηση της διάπραξης ποινικών αδικημάτων σε βάρος μας,
β) θα προβούμε σε καταγγελία στην αρμόδια Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα για την παραβίαση των αρχών της νομισματικής χρηματοδότησης και
γ) θα προσφύγουμε στα αρμόδια πολιτικά δικαστήρια για την πλήρη αστική μας αποζημίωση και την αποκατάσταση της ηθικής βλάβης που έχουμε υποστεί ένεκα της παράνομης συμπεριφοράς σας.

Αθήνα, 16.1.2019

Οι εξωδίκως δηλούντες