Μπροστά στο ΣτΕ της 14.6.2021…
Αναπροσαρμογή Συντάξεων και Τράπεζα Ελλάδος…
Με το νόμο Κατρούγκαλου, προβλέπεται η αναπροσαρμογή όλων των κύριων συντάξεων των παλαιών συνταξιούχων, εξαιρουμένων μόνο των συνταξιούχων του ΟΓΑ. Στον μετέπειτα νόμο Βρούτση η διατύπωση για το ποιούς αφορά η αναπροσαρμογή κύριων συντάξεων παραμένει η ίδια και είναι απολύτως κοινή και στους δύο νόμους: «1. Οι ήδη καταβαλλόμενες, κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος, κύριες συντάξεις, πλην όσων χορηγούνται από τον ΟΓΑ, αναπροσαρμόζονται, σύμφωνα με την ανάλογη εφαρμογή του άρθρου 14, σε συνδυασμό με τα άρθρα 7, 8, 27, 28, 30 και 12, βάσει των ειδικότερων ρυθμίσεων της επόμενης παραγράφου» (Ν.4387/2016 άρθρο 33, Ν.4670/2020 άρθρο 29)!!
Σημειώνεται πως μετά τη διαδικασία αναπροσαρμογής, κανείς συνταξιούχος δεν έλαβε μικρότερο καθαρό ποσό κύριας σύνταξης, από αυτό που έπαιρνε στις 31.12.2014. Αντιθέτως, 650.000 συνταξιούχοι με το νόμο Κατρούγκαλου και τελικά περίπου 1.200.000 μετά τη βελτίωση των συντελεστών για πάνω από 30 χρόνια ασφάλισης με το νόμο Βρούτση, θα λάβουν μεγαλύτερα ποσά κύριας σύνταξης, αυτών που ελάμβαναν στις 31.12.2014!! Είναι κυρίως συνταξιούχοι των λεγόμενων ειδικών ταμείων, όπως ήταν και της ΤτΕ!! Την ίδια ώρα στην ΤτΕ η συντριπτική πλειοψηφία των παλαιών συνταξιούχων παραμένει με τις κύριες συντάξεις όπως είχαν διαμορφωθεί στις 31.12.2014 και με τη συνέχιση των κρατήσεων!!!
Η πρακτική που ακολούθησε η Τράπεζα Ελλάδος ….
Η ΤτΕ, μετά την έκδοση του νόμου Κατρούγκαλου(12.5.2016), συνταξιοδοτούσε το προσωπικό της με «έναντι σύνταξης» και με συνέχιση των τριών μνημονιακών κρατήσεων κατά παράβαση των γενικών διατάξεων του σχετικού νόμου. Παρά την κατάργηση, με το νέο νόμο, των κάθε φύσεως διαχωρισμών συνταξιούχων που είχαν επιβληθεί με προηγούμενους νόμους και δημιούργησαν ανισότητες μεταξύ συνταξιούχων ίδιων ασφαλιστικών και υπηρεσιακών κριτηρίων, η ΤτΕ έμεινε αδρανής ως προς την εφαρμογή του άρθρου 10 του Κανονισμού του τέως Τ.Σ.Π.Τ.Ε. και των διατάξεων του νόμου για την αναπροσαρμογή των συντάξεων!!
Η ΤτΕ, με οργανωμένη Διεύθυνση Νομικών Υπηρεσιών και με Νομικό Συμβούλιο πέντε καθηγητών εγνωσμένου κύρους, ασφαλώς και καταλάβαινε τα αυτονόητα. Ότι δηλαδή θα έπρεπε να εφαρμόσει το νέο σύστημα απονομής κύριας σύνταξης (Εθνικής και Ανταποδοτικής) και να αναπροσαρμόσει τις συντάξεις των παλαιών συνταξιούχων της σύμφωνα με τα όσα προβλέπει το άρθρο 10 του Κανονισμού της και η ισχύουσα νομοθεσία, καταργώντας από 1.1.2019 και τις σχετικές μνημονιακές κρατήσεις . Όχι μόνο δεν το έκανε επειδή αυτό θα είχε κόστος (ανακ. ΠΑΣΚΕ 7/27.1.2020), αλλά έκανε το νομικά πρωτοφανές και ηθικά ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ:
Αφού, με την πρακτική της, συνέβαλε στην υπονόμευση της προηγούμενης κυβέρνησης, περίμενε να υπουργοποιηθεί ο κ. Βρούτσης, «φίλος» και συνεργάτης του Διοικητή της την περίοδο του 2ου μνημονίου, για να θέσει σε εφαρμογή ένα απαράδεκτο ηθικά και νομικά σχέδιο. Συγκάλεσε Συμβούλιο Ασφάλισης στις 22.11.2019 (τρία και πλέον χρόνια μετά την 12.5.2016), για να αποφασίσει τον περιορισμό των υποχρεώσεών της έναντι των συνταξιούχων, όπως προέκυπταν από το Καταστατικό και το Νόμο!! Έτσι, αντί της εφαρμογής του υπάρχοντος άρθρου 10 του κανονισμού της και της ισχύουσας νομοθεσίας για την αναπροσαρμογή των κύριων συντάξεων, ψήφισε νέο άρθρο 10Α για την απονομή συντάξεων στους νέους συνταξιούχους, και, για να «νομιμοποιήσει» τη μεθόδευση αυτή, έστειλε το άρθρο 10Α στον Υπουργό κ. Βρούτση για έγκριση!!
Η έγκριση του Υπουργού, την ακυρότητα της οποίας ζητάμε στο ΣτΕ
Τον Ιανουάριο του 2020, ο «φίλος» Υπουργός, ενέκρινε την απόφαση του Συμβουλίου Ασφάλισης, ερχόμενος όμως σε πλήρη αντίθεση με το νόμο του προκατόχου του (ν.4387/2016), αλλά και εκείνου που ο ίδιος ένα μήνα μετά κατέθεσε και ψήφισε στη Βουλή (ν.4670/Φεβρουάριος 2020)!! Συγκεκριμένα:
Ενώ με το άρθρο 27 του νόμου 4387/2016 καταργούνται ρητά οι διατάξεις 1 έως 4 του νόμου Λοβέρδου περί Βασικής και Αναλογικής σύνταξης και αντικαθίστανται από εκείνες της Εθνικής και Ανταποδοτικής του νόμου Κατρούγκαλου (τις οποίες και ο ίδιος διατηρεί και εφαρμόζει), εγκρίνει το άρθρο 10Α στο οποίο οι νομικά νεκρές διατάξεις περί Βασικής και Αναλογικής σύνταξης, ανασταίνονται και εφαρμόζονται μόνο για την ΤτΕ!!
Ενώ με το νόμο 4387/2016, καταργούνται οι πάσης φύσεως διαχωρισμοί μεταξύ συνταξιούχων και αποκαθίσταται κοινή βάση αναπροσαρμογής των συντάξεων όλων των συνταξιούχων (γεγονός που επιβεβαιώνει και στον δικό του ν. 4670/2020), η έγκριση του άρθρου 10Α, όχι μόνο διατηρεί τους προηγούμενους διαχωρισμούς στην ΤτΕ, αλλά δημιουργεί και νέους, αφού αντικαταστατικά και παράνομα, διαχωρίζει τους συνταξιούχους της ΤτΕ σε συνταξιοδοτηθέντες πριν ή μετά το 2015!! Αξίζει να σημειωθεί πως η απόφαση του ΣτΕ, του Οκτωβρίου 2019, περιόρισε το χρόνο των αναδρομικών των νόμων 4051 και 4093 του 2012 σε 11 μήνες με την λογική, πως στο διάστημα 12.5.2016 έως και 31.12.2018 αναπροσαρμόστηκαν οι συντάξεις με ενιαία κριτήρια και από 1.1.2019 καταργήθηκαν οι κρατήσεις των αντίστοιχων νόμων. Στην ΤτΕ, με την υπογραφή του κ. Βρούτση, δεν έγινε αναπροσαρμογή, διευρύνθηκαν οι ανισότητες, συνεχίζονται οι κρατήσεις μέχρι σήμερα και εφαρμόστηκε και το 11μηνο!!!
Ενώ με το νόμο 4387/2016 καθιερώθηκε η Εθνική σύνταξη 384 ευρώ στους συνταξιούχους, ως επιστροφή από την γενική φορολογία τους, κάτι που ισχύει και στον δικό του νόμο 4670/2020, ο κ. Βρούτσης εγκρίνει το άρθρο 10Α το οποίο αποκλείει από την Εθνική (Βασική) σύνταξη, τους συνταξιοδοτηθέντες πριν την 1.1.2015, κατά παραβίαση κάθε ηθικής αρχής και του συντάγματος που θέλει την ισότιμη αντιμετώπιση των Ελλήνων πολιτών φορολογικά!!! Οι μόνοι συνταξιούχοι ανά την Ελλάδα, που δεν θα λάβουν Εθνική (Βασική) σύνταξη ως επιστροφή από την φορολογία, θα είναι οι πριν την 1.1.2015 συνταξιούχοι της ΤτΕ!! Μπράβο κε Βρούτση!!
Ενώ, επιχειρηματολογία για την θέσπιση του νέου άρθρου αποτελεί η ανεξαρτησία της ΤτΕ, με το άρθρο 10Α εκχωρείται στον εκάστοτε Υπουργό η δυνατότητα παρέμβασης στην εσωτερική λειτουργία της ΤτΕ, με τον καθορισμό πλαφόν στις συντάξεις, γεγονός που δεν συνάδει με την αυτονομία των Κεντρικών Τραπεζών. Σημειώνουμε πως, λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές συνθήκες, η ΤτΕ στο παρελθόν, όπως ορίζει το Καταστατικό της, αποφάσιζε η ίδια για τα θέματα αυτά.
Πολλά θα μπορούσαν να προστεθούν και να αναφερθούν για ένα τέτοιο θέμα ύψιστης ηθικής και νομικής σημασίας. Θεωρώ πως τα παραπάνω καταδεικνύουν τις απαράδεκτες μεθοδεύσεις και την παράνομη και αντισυνταγματική πρακτική που ακολούθησαν οι παράγοντες της ΤτΕ σε αγαστή συνεργασία με τον «φίλο» και συνεργάτη του Διοικητή της, πρώην Υπουργό κο Βρούτση, προκειμένου να αποστούν των υποχρεώσεών τους έναντι συνταξιούχων της ΤτΕ και ειδικά των πριν την 1.1.2015 συνταξιοδοτηθέντων!!
Στις 14.6.2021 η έγκριση του Υπουργού θα κριθεί στο ΣτΕ, στο οποίο έχουμε προσφύγει 29 συνταξιούχοι της ΤτΕ. Δεν πετάμε στα σύννεφα, έχουμε γνώση των δυσκολιών, αλλά και των δυνάμεων (μαζί και της συνδικαλιστικής πλειοψηφίας ΠΑΣΚΕ/ΔΑΚΕ), που έσπρωξαν σε μια τέτοια απαράδεκτη μεθόδευση. Όμως και το ΣτΕ, σαν θεσμός, έχει επιδείξει κατά το παρελθόν, πως έχει τη δύναμη να ανατρέψει τα νομικά δεδομένα τέτοιων ανήθικων και παράνομων μεθοδεύσεων.
Ιούνιος 2021
Ευσταθίου Κώστας μέλος της Ο.Σ. των ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ και μέλος του Δ.Σ. του ΣΣΤΕ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου