2025-01-21

Ανακοίνωση ΣΕΠΤΕ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΤΕΡΓΑΣΙΑΚΟ

Αγαπητοί Συνάδελφοι,

Διάβασα πρόσφατα το πιο ευανάγνωστο κείμενο που έχει γραφεί ποτέ για το «Πρόγραμμα Μετεργασιακών Παροχών» σε μια ανακοίνωση του Συλλόγου Επιστημονικού Προσωπικού Τράπεζας της Ελλάδος, την οποία εξέδωσε στις 16/12/24 αποσπάσματα της οποίας παραθέτω, καθώς θεωρώ ότι είναι απόλυτα κατανοητή, σαφής, με τεκμηριωμένα επιχειρήματα και αναφορά γεγονότων. Είναι επίσης μια πολύ καλή αφορμή για γνώση και συνειδητοποίηση της πραγματικότητας, καθώς «άγνοια νόμου» δεν δικαιολογείται ούτε από το Σύνταγμά μας.

«Συνάδελφοι,

Με την παρούσα ανακοίνωση ενημερώνουμε όσα από τα μέλη του Σ.Ε.Π.Τ.Ε. δεν έχουν υπαχθεί στο (ΜΗ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ) «πρόγραμμα μετεργασιακών παροχών» της επικουρικής σύνταξής τους, αλλά τώρα επιθυμούν να ενταχθούν σε αυτό, ότι έχει εκδοθεί η με ημερομηνία 16/12/2024 απόφαση του Γενικού Συμβουλίου της ΤτΕ, για το περιεχόμενο της οποίας ισχύουν τα ακόλουθα:

Πρωτίστως σας πληροφορούμε, ότι, κατά την άποψη των δικηγόρων μας, οι επικουρικές συντάξεις (όπως και οι κύριες) χορηγούνται από την ΤτΕ, σύμφωνα με το άρθρο 38 του Καταστατικού της ΤτΕ, που είναι ΥΠΕΡΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗΣ ΙΣΧΥΟΣ». Το άρθρο αυτό ορίζει ότι η ΤτΕ καταβάλλει τις συντάξεις στο προσωπικό της σύμφωνα με απόφαση του Γενικού Συμβουλίου αυτής. Κατά συνέπεια η περικοπή των δώρων εορτών και του επιδόματος αδείας στις κύριες και στις επικουρικές συντάξεις, που έγινε από την ΤτΕ χωρίς απόφαση του Γενικού Συμβουλίου της με την οποία (για να κάνει τις περικοπές) θα έπρεπε να ενσωματώσει (με απόφαση του Γενικού της Συμβουλίου) τις διατάξεις των μνημονιακών νόμων σύμφωνα με την πιο πάνω διάταξη του Καταστατικού της. Και, όπως είναι γνωστό, τέτοια διάταξη του Γενικού Συμβουλίου της ΤτΕ δεν έχει εκδοθεί. Κατά συνέπεια, ΠΑΡΑΝΟΜΑ ΕΧΟΥΝ ΠΕΡΙΚΟΠΕΙ ΤΑ ΔΩΡΑ εορτών και το επίδομα αδείας από τις κύριες και τις επικουρικές συντάξεις. Μέχρι στιγμής δε, παρόλον ότι κατ’ επανάληψη έχει τεθεί στα δικαστήρια, κανένα δικαστήριο δεν έχει εκδώσει απόφαση επί του θέματος αυτού.

Ιστορική αναφορά των θεσμικών στοιχείων που καθορίζουν το «Πρόγραμμα»… Ο θεσμός του Προγράμματος Μετεργασιακών Παροχών ΔΕΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΗΚΕ στις 25.6.2013 ΕΚ ΤΟΥ ΜΗΔΕΝΟΣ. ΄Οπως αναφέρεται στα Νομικά κείμενα δημιουργίας του (Γνωμοδοτήσεις του Συμβουλίου της Τράπεζας της Ελλάδος και της Διεύθυνσης Νομικών Υπηρεσιών), τα οποία επιβεβαιώνονται και από την Απόφαση του Γενικού Συμβουλίου της 25.6.2013, το «Πρόγραμμα» αποτελεί συνέχεια της μετεργασιακής παροχής του Ενιαία καταβαλλόμενου Μερίσματος από 36% σύμφωνα με τις ΣΣΕ 1948 και 1951, οι οποίες και αδιαλείπτως εφαρμόζονταν μέσω του τ. Μετοχικού Ταμείου Υπαλλήλων της Τράπεζας της Ελλάδος.

Οι Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας του 1948 και 1951 και ο Κανονισμός του Μετοχικού Ταμείου μας, οι διατάξεις του οποίου έγιναν και Καταστατικές διατάξεις της Τράπεζας της Ελλάδος με την ανάληψη των υποχρεώσεων του τ. Μετοχικού Ταμείου μας άμεσα από αυτήν (άρθρο 64 του ν.3963/2010), όπως συμφωνήθηκε με την Επιχειρησιακή μας Σύμβαση του 2012 - 2015 αλλά και την τριμερή συμφωνία της 25.6.2023, ΕΞΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ ΝΑ ΔΕΣΜΕΥΟΥΝ Καταστατικά την Τράπεζα της Ελλάδος και μετά το διαχωρισμό του ενιαία καταβαλλόμενου μερίσματος από 36%, σε 20% επικουρική σύνταξη που ως προϊόν ΣΣΕ εφάπτεται χωρίς να ταυτίζεται με την εκ του νόμου χορηγούμενη επικουρική και σε 16% μετεργασιακή παροχή αμιγώς συμβατικής υποχρέωσης.

‘Ετσι οι ασφαλισμένοι και συνταξιούχοι που τον Ιούνιο του 2013 ελάμβαναν Μέρισμα από 36% , εξακολούθησαν και μετά το διαχωρισμό να λαμβάνουν το 36%, διαχωρισμένο σε 20% επικουρικής και 16% «Πρόγραμμα». Οι εισφορές που κατέβαλλαν οι ασφαλισμένοι πριν την 1.1.1993 στο τέως Μετοχικό Ταμείο για το παραπάνω Μέρισμα από 36% ήταν 8,2% επί των πάσης φύσεως τακτικών και εκτάκτων αποδοχών τους. Από αυτό 3% εισέφερε ο εργαζόμενος άμεσα από τις μικτές αποδοχές του και το 5,2% ο εργοδότης από τμήμα των αποδοχών (δηλ. του μισθού) των εργαζομένων. Σημειώνεται ότι Η ΕΙΣΦΟΡΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΔΟΤΗ στο ταμείο του ασφαλισμένου, ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΤΜΗΜΑ ΤΟΥ ΜΙΣΘΟΥ ΤΟΥ, το οποίο του επιστρέφεται ως μετεργασιακή παροχή όταν αυτός συνταξιοδοτηθεί .

Το διαχωρισμένο τμήμα του 16% μετεργασιακής παροχής αμιγώς συμβατικού χαρακτήρα, ήταν προσαυξημένο σε σχέση με αυτό που καταβαλλόταν πριν τον διαχωρισμό, κατά το διανεμηθέν ποσό των περίπου 5εκ. ευρώ το οποίο χορηγήθηκε από την τότε Διοίκηση Προβόπουλου και διανεμήθηκε στις μερίδες του 16% των συνταξιούχων .

Επομένως η οφειλή ενός ασφαλισμένου πριν την 1.1.1993 και συνταξιοδοτούμενου, που ζητεί εκπρόθεσμα κατά την συνταξιοδότησή του την εγγραφή ή επανεγγραφή του στο «Πρόγραμμα», είναι το 2,2% της εισφοράς που έπρεπε να καταβάλλει από την ημέρα δημιουργίας του προγράμματος μέχρι την συνταξιοδότηση του. Εάν ο ασφαλισμένος αν και τον συμφέρει, επιλέγει να μην θέλει την ένταξή του στο ¨Πρόγραμμα¨ δηλαδή στο προσαυξημένο με το pool 16% , τότε με βάση τις ΣΣΕ οι οποίες έχουν και χαρακτήρα ατομικής σύμβασης του κάθε εργαζόμενου με την Τράπεζα, δικαιούται του Ενιαίου 36% χωρίς την προσαύξηση που προκύπτει από το νέο τρόπο υπολογισμού του και το pool…

Η ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΜΑΣ ΓΙΑ ΤΟ «ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ»

Με δεδομένο τον παράνομο (και παρά τη υποχρέωση της ΤτΕ να συναντάται με το σωματείο μας τουλάχιστον μία φορά κάθε μήνα) αποκλεισμό των Συλλόγων Επιστημονικού Προσωπικού εν ενεργεία και συνταξιούχων από τις συζητήσεις για τη δημιουργία του «Προγράμματος», γεγονός που μας δημιουργούσε σοβαρές ανησυχίες χειρισμού ενός θέματος που αφορούσε τις ΣΣΕ 1948 και 1951 και του Μερίσματος 36% στους ασφαλισμένους πριν την 1.1.1993 και με δεδομένο πως Η ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΕ ΑΥΤΟ ΗΤΑΝ ΟΙΚΕΙΟΘΕΛΗΣ, κρατήσαμε επιφυλακτική στάση έναντι της ρύθμισης. Θεωρώντας ότι απαιτείται χρόνος, για να διαπιστώσει κάποιος την εξέλιξή του στην πράξη, εκατοντάδες συνάδελφοι δεν προσχωρήσαμε στο «Πρόγραμμα»(παρόλον ότι η ΤτΕ θέλησε και επιχείρησε να εντάξει «ΒΙΑΙΩΣ ΚΑΙ ΑΚΟΥΣΙΩΣ» το σύνολο του προσωπικού της σε αυτό). Μάλιστα την ίδια στάση κράτησε και ο Πρόεδρος του Συλλόγου Συνταξιούχων Επιστημόνων και πρώην στελεχιακού Δυναμικού, ο συνάδελφος Μπαλασκώνης Αντρέας, στον οποίο η Τράπεζα αναγνωρίζοντας τις υποχρεώσεις της έναντι αυτού ως ασφαλισμένου πριν την 1.1.1993, εξακολούθησε να του καταβάλλει στο ακέραιο το παλιό 36% διαχωρισμένο πλέον, προσαυξημένο μάλιστα με το γνωστό pool (!!)

Η ΘΕΣΗ ΜΑΣ ΣΗΜΕΡΑ ΕΝΑΝΤΙ ΤΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ ΤΟΥ Γ.Σ. της ΤτΕ

Τα παραπάνω αδιαμφισβήτητα κινούνται στο πλαίσιο που έχει θεσπιστεί και συνομολογηθεί μεταξύ Τράπεζας και του προσωπικού της με τις ΣΣΕ 1948 και 1951, το άρθρο 64 του

ν.3863/10, την επιχειρησιακή ΣΣΕ 2012/2015 η οποία έχει και τη δική μας έγκριση, αλλά και τα όσα διαλαμβάνονται και συμφωνούνται στην τριμερή σύμβαση της 25.6.2013.

Κάθε άλλη πρόταση, όπως αυτή που ακούστηκε για καταβολή εισφορών 4,4% για δήθεν οφειλές των ασφαλισμένων πριν την 1.1.1993 που εκπρόθεσμα αιτούνται την εγγραφή η επανεγγραφή τους στο «Πρόγραμμα», δεν είναι μόνο οικονομικά παράλογη για τους συναδέλφους, αλλά κυρίως θεσμικά απαράδεκτη για τους ασφαλισμένους πριν την 1.1.1993 αφού με την αποδοχή μιας τέτοιας πρότασης, ουσιαστικά αναιρείται η ισχύς των ΣΣΕ 1948 και 1951.

Ο Δρόμος της καλόπιστης συμφωνίας είναι ο πλέον ενδεδειγμένος….

Συνάδελφοι,

Εκατοντάδες συνάδελφοι ασφαλισμένοι πριν την 1.1.1993 αλλά ίσως και μετά από αυτήν, δεν επέλεξαν να συμμετάσχουν στο «Πρόγραμμα». Σήμερα από πολλές πλευρές και κυρίως ισονομίας και ισοτιμίας του προσωπικού της ΤτΕ, αλλά και αποτελεσματικής λειτουργίας των ασφαλιστικών θεσμών που συμφωνούνται στο εσωτερικό της ΤτΕ, είναι προτιμότερη μια ειλικρινής και έντιμη συμφωνία, από την αποχή από το «Πρόγραμμα» ή πολύ περισσότερο από εκείνη της προσφυγής λύσεων στις δικαστικές αίθουσες, ειδικά στις περιπτώσεις των ασφαλισμένων πριν την 1.1.1993 των οποίων σε κάθε άλλη περίπτωση καταπατούνται οι ατομικές τους συμβάσεις και παραβιάζονται οι συμφωνίες και οι Καταστατικές υποχρεώσεις της Τράπεζας έναντι του προσωπικού της.

Υπενθυμίζουμε σε ΟΛΟΥΣ ότι με την απόφαση του Γενικού Συμβουλίου της ΤτΕ το 2000 επί Διοικήσεως Λ. Παπαδήμου, με την οποία ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΗΚΕ ΕΙΔΙΚΟΣ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΒΛΕΨΕΩΝ για την κάλυψη όλων των ασφαλιστικών υποχρεώσεων της ΤτΕ έναντι του προσωπικού της εν όψει της ένταξής μας το 2002 στην Ο.Ν.Ε., ΕΧΕΙ ΚΑΤΑΣΤΕΙ Καταστατική υποχρέωση της ΤτΕ οικονομικά καλυμμένη και ΑΠΟΔΕΚΤΗ Η ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΤΗΣ έναντι των ασφαλισμένων πριν την 1.1.1993 για το ενιαίο Μέρισμά από 36%. Η εγγύηση του 16% του Προγράμματος μόνο από το ύψος της καταβαλλόμενης εισφοράς 2,2%, αφορά τους μετά την 1.1.1993 ασφαλισμένους και συμμετέχοντες οικειοθελώς στο «Πρόγραμμα», από 1.1. 2017(!!) Εξ άλλου μετά τη συμμετοχή των τελευταίων υπήρξε και η παραπάνω σημείωση στην ετήσια οικονομική έκθεση της ΤτΕ.»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου