2015-03-05

ΕΤΗΣΙΑ ΤΑΚΤΙΚΗ ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΤΟΥ Σ.Σ.Τ.Ε.

"ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ" ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΙ ΤΡΑΠΕΖΗΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
Ιστολόγιο http://endrasi-ste.blogspot.com Email endrasi.ste@gmail.com

ΕΤΗΣΙΑ ΤΑΚΤΙΚΗ ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΤΟΥ Σ.Σ.Τ.Ε.

Η Κίνησή μας “ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ” Συνταξιούχοι ΤτΕ καλεί όλες και όλους τους συναδέλφους να παραβρεθούν στη Γενική Συνέλευση του Συλλόγου μας που πραγματοποιείται την Τρίτη, 10 Μαρτίου 2015 και ώρα 10.30 στην αίθουσα Συνελεύσεων του Σ.Υ.Τ.Ε. Λέκκα 23-25, Β΄ όροφος.

Συνάδελφοι,

Γνωρίζουμε ότι πολλοί κουράζονται και μόνο στην ιδέα της ασφυκτικής διαδικασίας μιας Γενικής Συνέλευσης, όπου σκόπιμα καταναλώνονται ατελείωτες ώρες στις «αρειμάνιες» ομιλίες του προεδρείου και τους τεχνητούς «καβγάδες», με αποτέλεσμα οι απλοί συνάδελφοι να μη φτάνουν ποτέ στο βήμα για να εκφράσουν απόψεις ή ερωτήματα. Όμως, πρέπει να αντέξουμε. Όσο κι αν έχει κατακρεουργηθεί η διαδικασία της Συνέλευσης, δεν έχουμε άλλο τρόπο για να εκφράσουμε τις απόψεις μας και να αποφασίσουμε για τις τύχες μας, για τα θέματά μας. Ελπίζουμε σε αυτή τη Συνέλευση ο συνάδελφος Πρόεδρός της να ορίσει ισότιμα και να τηρήσει αυστηρά το χρόνο της ομιλίας του Προέδρου του Δ.Σ. και αυτόν των Διοικητικών Συμβούλων, ώστε να προλάβουν να εκφράσουν τις απόψεις τους, ενώπιον ακροατηρίου και όχι σε άδειες καρέκλες, όποιοι συνάδελφοι επιθυμούν να μιλήσουν. Στις Συνελεύσεις πρέπει να ακούγονται όλες οι απόψεις και όχι ο «λιβανωτός» του προεδρείου.

Σας καλούμε όλες και όλους να παραβρεθείτε στη Γενική Συνέλευση και να συμμετέχετε με θάρρος, σκέψη και εγρήγορση. Ο Σύλλογος ανήκει σε όλους μας και δημιουργήθηκε για την προάσπιση των συμφερόντων μας και μόνο. Δεν πρέπει να επιτρέψουμε σε κανένα να μας μετατρέψει σε όχημα συμφερόντων οποιουδήποτε κομματικού η μη μηχανισμού. Πάνω από όλα, δε μας νοιάζει ποια είναι η εκάστοτε κυβερνητική εξουσία. Το «δικοί μας» και «δικοί σας» πρέπει να τελειώσει μια για πάντα. Επιτέλους, δεν είμαστε επαίτες όταν διεκδικούμε, όταν απευθυνόμαστε στο Ταμείο Υγείας ή όταν ζητάμε δάνειο για ένα έκτακτο γεγονός. Δεν μας αρμόζει να αποτελούμε την πελατεία κανενός!

Η Γενική μας Συνέλευση ας σηματοδοτήσει την αφετηρία δημιουργίας ενός Συλλόγου για μας! Οι Αρχαιρεσίες πλησιάζουν και πρέπει να ξέρουμε συνειδητά τι θέλουμε, τι αποφασίζουμε, τι ψηφίζουμε!

Σημειώνουμε πως η Συνέλευση θα εκλέξει την Κεντρική Εφορευτική Επιτροπή των αρχαιρεσιών. Η Κίνησή μας προτείνει τη συνάδελφο Μελισσείδου Ελένη.


Η ΟΜΑΔΑ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΥ
Αναγνωστοπούλου Δήμητρα, Βαξεβανάκη Έλλη, Δεληπέτρος Δημήτρης, Ευσταθίου Κώστας, Καραφωτιά Φωφώ, Κουλούρης Γιώργος, Κουρκουτσάκη Τίνα, Κωνστανταράκη Εύα,  Λεμπέσης Παναγιώτης, Μαγκλάρας Κώστας, Μελισσείδου Ελένη, Μοσχονησίου Βάσω, Μουτσάκη Μάρθα, Μπαλαούρας Μάκης, Μπουλαλά Αγγελική, Νέστορας Γιώργος, Παπαμάργαρης Χάρης, Πατσιλίβα Μαργαρίτα, Χατούπη Μαρία, Χρηστίδης Απόστολος.                                

2015-03-03

Ανακοίνωση και Ψηφοδέλτιο των «ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ» για τις Αρχαιρεσίες της 19.3.2015

ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΥΜΕ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΜΑΣ
 
Συνάδελφοι,

Είναι πλέον προφανές πως τα συνταξιοδοτικά μας δικαιώματα καθώς και αυτά της υγείας προστατεύονται ΜΟΝΟ με την παραμονή τους μέσα στην ΤτΕ, από την οποία εισπράττουμε τις συντάξεις μας ως καταστατική της υποχρέωση σύμφωνα με σειρά εθνικών νόμων και διεθνών συμβάσεων, και ΔΕΝ προστατεύονται με την ανάθεσή τους σε ασφαλιστικές εταιρείες.  
Πρέπει λοιπόν με την εκλογική μας επιλογή στις 19 Μαρτίου να κόψουμε την όρεξη όλων εκείνων που μας προτείνουν να εγκαταλείψουμε την προστασία που μας παρέχει η ΤτΕ, την ίδια  στιγμή που πληροφορούμαστε τα τεκταινόμενα για τη δημιουργία ενός ταμείου όλων των μισθωτών και τον επανυπολογισμό των συντάξεων των συνταξιούχων.

Παρά τις αντιδημοκρατικές πρακτικές και τους φραγμούς που έθεσε, κυρίως η σημερινή πλειοψηφία του Σ.Σ.Τ.Ε., καταφέραμε οι θέσεις και οι προτάσεις μας, να έρθουν σε γνώση όλων των συναδέλφων σε ικανοποιητικό βαθμό. Στο διάστημα που πέρασε από τη συγκρότηση της Κίνησης “ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ” Συνταξιούχοι ΤτΕ:
  • Ερευνήσαμε, συντάξαμε και εκδώσαμε τρείς ολοκληρωμένες ειδικές μελέτες για το Ασφαλιστικό Σύστημα του προσωπικού της ΤτΕ.
  • Εκδώσαμε περισσότερες από 20 τακτικές ανακοινώσεις ενημερώνοντας τους συναδέλφους για συνταξιοδοτικά θέματα και θέματα λειτουργίας του Σ.Σ.Τ.Ε..
  • Λειτουργήσαμε με μεγάλη επιτυχία ίσως το καλύτερο ιστολόγιο σε χώρο Συνταξιούχων.
  • Πραγματοποιήσαμε με επιτυχία πάνω από δέκα δημόσιες συγκεντρώσεις της Κίνησής μας στα γραφεία του Συλλόγου, όπου είχαμε εποικοδομητικές συζητήσεις.
  • Συναντηθήκαμε και συζητήσαμε με όλους σχεδόν τους συναδέλφους στις πόλεις εκείνες που λειτουργούν παραρτήματα.
  • Με την ενεργό παρουσία μας, όπως αναφέραμε παραπάνω, και τις επανειλημμένες  τεκμηριωμένες γραπτές και προφορικές παρεμβάσεις μας στο Δ.Σ. του Σ.Σ.Τ.Ε. συμβάλλαμε στην:
  • μη ένταξη των συνταξιούχων της ΤτΕ στη Β΄ φάση της Η.ΔΙ.Κ.Α.,
  • μη παράδοση του Προγράμματος Μετεργασιακών Παροχών σε ασφαλιστική εταιρεία,
  • ορθή ερμηνεία του νόμου 4281/6.8.2014 για τα επικουρικά ταμεία και τη μη εμπλοκή σε αυτόν των συνταξιούχων της ΤτΕ,
  • θεσμική κατοχύρωση, της απονομής δανείων για την ανακούφιση των συναδέλφων μας,         
  • υπεράσπιση της δημοκρατικής λειτουργίας και του Καταστατικού του Σ.Σ.Τ.Ε..
Δεν αποφύγαμε ευθύνες, δεν υποκύψαμε σε πιέσεις και αυταρχισμούς. Θέσαμε τα συνταξιοδοτικά δικαιώματα των συνταξιούχων της ΤτΕ, πάνω από εγωισμούς, αλαζονικές συμπεριφορές, άγονους κομματικούς και παραταξιακούς διαχωρισμούς. Θεωρήσαμε πως, επί τέλους, η γνώση, οι εμπειρίες και η ηλικία πρέπει να μας οδηγήσουν σε μια νέα επιλογή ενότητας με ανεξαρτησία και χειραφέτηση, ιδέα για την οποία εξ άλλου πολλοί από εμάς, πριν δύο χρόνια, δημιουργήσαμε την Κίνηση Ν.Σ.Ε., η οποία πειρατικά κατελήφθη από τους συμβούλους της ΠΑΣΚΕ. Γεγονός όμως που συνέβαλε πολλαπλώς στην εμφάνιση, με δημοκρατικό τρόπο και συλλογικές διαδικασίες, της Κίνησης “ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ” Συνταξιούχοι ΤτΕ,  που αποτελεί πλέον μια σταθερή και μόνιμη κατάκτηση του χώρου μας και στην οποία φιλοδοξούμε σταδιακά να συμμετέχουν συνάδελφοι που έχουν διάθεση για ενωτική δράση χωρίς προκαταλήψεις και διαχωρισμούς στους  δικούς μας και στους άλλους….
Είμαστε συνταξιούχοι και πρέπει ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΝΑ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΣΟΥΜΕ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΜΑΣ.

ΟΙ "ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ" ΘΑ ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΟΥΜΕ ΠΙΣΤΑ
ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΑΣ ΣΤΟΧΩΝ ΚΑΙ ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΕΩΝ

Συνάδελφοι,
Θέσαμε, έγκαιρα, σε γνώση ΟΛΩΝ των συνταξιούχων της ΤτΕ το αναλυτικό Πρόγραμμα Στόχων και Διεκδικήσεων που έχουμε συμφωνήσει και θα ακολουθήσουμε, με συνέπεια και σταθερότητα, όλοι εμείς οι υποψήφιοι της Κίνησης “ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ” Συνταξιούχοι ΤτΕ. Θα θέλαμε σε αυτή την τελευταία ανακοίνωση, πριν την κρίσιμη εκλογική αναμέτρηση της 19.3.2015, να επαναλάβουμε συνοπτικά τις προγραμματικές μας δεσμεύσεις, που αποτελούν για εμάς πρώτιστη προτεραιότητα.  
  1. Απεμπλοκή των συνταξιούχων της ΤτΕ, που λαμβάνουν σύνταξη μόνο από αυτήν, από διαδικασίες ελέγχου (Η.ΔΙ.Κ.Α. Α.Ε).
  2. Απόρριψη κάθε διαδικασίας ενσωμάτωσης των συνταξιούχων της ΤτΕ σε λογικές Ενιαίου Ταμείου Μισθωτών ή Φορέα Απονομής Συντάξεων ή κατάργησης και συγχώνευσης της επικουρικής σύνταξης με την κύρια.
  3. Απόκρουση κάθε λογικής εκχώρησης του Προγράμματος Μετεργασιακών Παροχών σε ιδιωτική ασφαλιστική εταιρεία ή μετατροπής του σε επαγγελματικό ταμείο.  
  4. Υπογραφή Ειδικής Σ.Σ.Ε. για τη μετατροπή του Προγράμματος Μετεργασιακών Παροχών σε μέρισμα για όλο το προσωπικό, με συνέχιση της λειτουργίας του εντός της ΤτΕ, σύμφωνα με τις Σ.Σ.Ε. των ετών 1948, 1951 και 2012, αλλά και σειρά αποφάσεων του Γ.Σ. της ΤτΕ, ειδικότερα επί θητείας του Υποδιοικητή Ε. Κουράκου. Το νέο μέρισμα, στις σημερινές συνθήκες, θα πρέπει να υπολογίζεται σε 14,5 μερίσματα όσα και τα μερίδια των σχετικών κρατήσεων και να αποτελεί παράγοντα εξισορρόπησης των λαμβανόμενων και προσδοκώμενων συντάξιμων αποδοχών, με τη μεταφορά σε αυτό, των μειώσεων των συντάξεών μας που παραμένουν στο φορέα (για εμάς ΤτΕ).
  5. Άμεση ενίσχυση των χαμηλοσυνταξιούχων της ΤτΕ με θεσμικά κατοχυρωμένο τρόπο, με προοπτική σταδιακής επανασύνδεσηςτων συντάξεων,  με τους μισθούς των εν ενεργεία.
  6. Άμεσα μέτρα αντιμετώπισης των περικοπών, οι οποίες πραγματοποιούνται καθ’ υπέρβαση της θεσμικής ανεξαρτησίας της ΤτΕ και της απαγόρευσης χρηματοδότησης λογαριασμών του Δημοσίου από αυτήν. Μέχρι την επίτευξη ολοκληρωμένης θεσμικά λύσης, τα μέτρα αυτά θεωρούμε πως μπορεί, συνδυαστικά, να είναι:
  • Αποτύπωση, στην ατομική συνταξιοδοτική μερίδα του κάθε συνταξιούχου, του συνόλου των περικοπώνοι οποίες έχουν προκύψει μετά το 2010 στις συντάξιμες αποδοχές του.
  • Πληρωμή του φόρου εισοδήματος από τις καταγεγραμμένες απώλειες του εισοδήματος κάθε συναδέλφου συνταξιούχου, όπως αυτές παρακρατούνται, απεικονίζονται στην ατομική συνταξιοδοτική του μερίδα και παραμένουν στον φορέα (για εμάς ΤτΕ).
  • Επαναχορήγηση των δώρων και του επιδόματος αδείας τουλάχιστον στο μέρισμα (επικουρική+Πρόγραμμα Μετεργασιακών Παροχών). Σημειώνεται πως η ΕΤΕ εξακολουθεί, και σωστά, να καταβάλλει δώρα και επιδόματα στους συνταξιούχους της στο μέρισμα-επικουρική.
  • Πάγωμα των κρατήσεων των μηνιαίων δόσεων των προσωπικών δανείων, μέχρι την οριστική εξομάλυνση του νέου συστήματος κρατήσεων του φόρου εισοδήματος, και έναρξη εκ νέου των κρατήσεων αυτών από 1.1.2016.
  • Συνυπολογισμός και εκ νέου υπολογισμόςτου πραγματικού ύψους των οφειλών, των ληφθέντων στεγαστικών δανείων, σύμφωνα με α. το ύψος των σημερινών εμπορικών αξιών των ακινήτων σε σχέση με αυτές της περιόδου δανεισμού και β.το σημερινό ύψος συντάξιμων αποδοχών σε σχέση με τις δίκαια και εύλογα προσδοκώμενες συντάξιμες αποδοχές, με τις οποίες και δανεισθήκαμε. Επί του προκύπτοντος ποσού, εφαρμογή των μέτρων οικονομικής ανακούφισης που έχουν ήδη ληφθεί.
  • Άρση της παρακράτησης, από την κύρια και επικουρική σύνταξη, της Εισφοράς Αλληλεγγύης, τα ποσά της οποίας αποδίδονται στο Ασφαλιστικό Κεφάλαιο Αλληλεγγύης Γενεών (Α.Κ.Α.ΓΕ.) για την κάλυψη ελλειμμάτων ασφαλιστικών ταμείων που έχουν κρατική χρηματοδότηση. Ειδικότερα πρέπει άμεσα να αρθεί από την επικουρική, όπως και σωστά οι συνταξιούχοι της Ε.Τ.Ε., δεν καταβάλουν εισφορά  στο μέρισμα-επικουρική.
  • Επανεξέτασητης εφαρμογής του πλαφόνή της εφαρμογής του στο καθορισμένο ύψος ως καθαρού ποσού, δηλαδή μετά τις νόμιμες κρατήσεις, με υπολογισμό των οικογενειακών επιδομάτων και των προσαυξήσεων των χρόνων πέραν των 35, από το Σύστημα Ασφάλισης Προσωπικού της ΤτΕ, όπως αυτό δεσμεύεται από τα καταστατικά των πρώην ταμείων.
  1. Καμιά μεταβολή των ασφαλιστικών κρατήσεων-εισφορών των πρωτοασφαλιζόμενων πριν την 31.12.1992. Μελέτη για σταδιακή εναρμόνιση των κρατήσεων και παροχών όλου του προσωπικού στο ανώτερο επίπεδο.
  2. Ανάληψη της ευθύνης του Ταμείου Υγείας από την ίδια την ΤτΕ, εναρμονιζόμενη έτσι πλήρως στην ευθύνη της για το όλο κύκλωμα ασφάλισης του προσωπικού της. Διασφάλιση σε κάθε περίπτωση της συνέχισης της λειτουργίας του εντός της Τράπεζας, με αποτροπή κάθε δυνατότητας προσφυγής σε ιδιωτικά ασφαλιστικά συμφέροντα.
  3. Ορθολογική διαχείριση των οικονομικών του Σ.Σ.Τ.Ε., πλήρης διαφάνεια και πρόσβαση των μελών του, και ειδικά αυτών του Δ.Σ., σε όλα τα παραστατικά των εγγραφών όλων των λογαριασμών που αποτυπώνονται στον Ισολογισμό του. Μείωση της μηνιαίας εισφοράς (συνδρομής) των μελών του.
  4. Δημοκρατική λειτουργία του Σ.Σ.Τ.Ε., συμμετοχή των εκπροσώπων όλων των κινήσεων σε διαπραγματεύσεις, πλήρης διαφάνεια των λειτουργιών του, πρόσβαση των μελών του στις αποφάσεις και τα νομικά  κείμενα. Πλήρης ισοτιμία των μελών του σε αποφάσεις για τους λογαριασμούς ενίσχυσης και αλληλεγγύης, έλεγχος και συμμετοχή όλων των μελών του Δ.Σ. σε θέματα διαχείρισης οικονομικών παροχών και ενισχύσεων. Επεξεργασία ενός σύγχρονου Καταστατικού με διαδικασίες βάσης. Εφαρμογή της Απλής Αναλογικής, όπως ρητά προβλέπει το Καταστατικό του Σ.Σ.Τ.Ε., άμεσα, δηλαδήκαι από αυτές τις εκλογές.
  5. Ενίσχυση των δραστηριοτήτων πολιτισμού και κοινωνικής αλληλεγγύης του Σ.Σ.Τ.Ε. Αναζήτηση, μέσα από διάλογο με τους ίδιους τους συναδέλφους, μιας διαφορετικής προσέγγισης των θεμάτων αυτών, που εκτός άλλων, να οδηγεί στην ανάδειξη πολύπλευρα των  δημιουργικών ταλέντων των συναδέλφων.
  6. Συζήτηση για το αναγκαίο, σήμερα, επίπεδο των σχέσεών μας με την Ο.Σ.Τ.Ο.Ε., με βάση  τις εξελίξεις στο επίπεδο των Κεντρικών Τραπεζών (ενοποίηση σταδιακά των λειτουργιών τους σε ευρωπαϊκό επίπεδο), αλλά και αυτών των Εμπορικών Τραπεζών.
 Συνάδελφοι,

Θεωρούμε πως τα παραπάνω, μέσα στο πλαίσιο της κατοχυρωμένης θεσμικής ανεξαρτησίας και του Καταστατικού της ΤτΕ, αποτελούν ικανή βάση δράσης ενός νέου Δ.Σ. του Σ.Σ.Τ.Ε., το οποίο θα προκύψει από την ψηφοφορία της 19.3.2015, έτσι ώστε και σε συνεργασία με το Σ.Υ.Τ.Ε. και τους εν ενεργεία συναδέλφους, να καταφέρει να υπερασπίσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα συμφέροντα των συνταξιούχων της ΤτΕ.

ΤΑ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΑ ΜΑΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΤΡΑΠΕΖΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ 
ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΑΝΑΘΕΣΗ ΤΟΥΣ ΣΕ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ 

 
 
ΟΙ ΥΠΟΨΗΦΙΟΙ ΤΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ ΜΑΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΡΧΑΙΡΕΣΙΕΣ ΤΗΣ 19.3.2015



ΑΔΑΜΟΠΟΥΛΟΥ ΠΑΤΡΙΤΣΙΑ      - Αθήνα      
ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ ΔΗΜΗΤΡΑ       - Αθήνα             
ΑΠΙΔΟΠΟΥΛΟΥ ΚΛΕΟΝΙΚΗ      - Αθήνα
ΑΡΓΥΡΟΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝ      - Κέρκυρα
ΑΣΗΜΟΜΥΤΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ      - Μύκονος
ΑΣΛΑΝΙΔΗ ΜΑΡΙΝΑ-ΖΑΦΕΙΡΟΥΛΑ      -  Αθήνα    
ΒΑΞΕΒΑΝΑΚΗ ΕΛΛΗ      - Αθήνα
ΒΑΞΕΒΑΝΑΚΗ ΙΟΥΛΙΑ     -Αθήνα
ΒΑΣΜΑΤΖΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ      - Θεσσαλονίκη
ΒΑΤΙΣΤΑ ΚΥΡΙΑΚΗ      - Αθήνα
ΒΟΥΘΟΥΝΗΣ ΑΝΤΩΝΗΣ      - Σπάρτη  
ΒΟΥΛΤΣΙΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ       - Θεσσαλονίκη
ΓΚΟΤΣΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ  - Αθήνα
ΓΟΛΕΜΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ     - Αθήνα
ΔΑΦΝΗ ΦΡΕΙΔΕΡΙΚΗ      - Ιωάννινα
ΔΕΛΗΠΕΤΡΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ      - Αθήνα
ΕΠΙΤΡΟΠΑΚΗ ΕΥΘΥΜΙΑ (ΕΦΗ)      - Αθήνα     
ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ ΚΩΣΤΑΣ      - Αθήνα
ΖΑΦΕΙΡΙΟΥ ΑΛΕΚΟΣ      - Ρόδος
ΖΑΧΑΡΟΠΟΥΛΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ     - Αθήνα
ΖΕΡΒΑΚΗ ΡΟΥΛΑ      - Αθήνα      
ΚΑΚΑΤΣΑΚΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ      - Αθήνα
ΚΑΡΑΔΗΜΑ ΖΩΗ      - Αθήνα 
ΚΑΡΑΦΩΤΙΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ (ΦΩΦΩ)  - Αθήνα
ΚΑΡΣΙΚΗΣ ΚΡΙΤΩΝ      - Αθήνα    
ΚΑΤΣΑΔΟΥΡΗΣ ΔΙΟΝΥΣΗΣ - Αθήνα
ΚΑΤΣΑΝΗ ΣΟΦΙΑ      - Αθήνα
ΚΑΤΣΙΓΙΑΝΝΗ ΓΕΩΡΓΙΑ      - Αθήνα
ΚΑΤΣΙΓΙΑΝΝΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ      - Αθήνα
ΚΑΦΕΤΖΗ ΒΑΣΙΛΙΚΗ - Αθήνα
ΚΟΝΑΚΛΗΣ ΦΩΤΗΣ      - Πάτρα
ΚΟΤΣΑΝΗ ΧΡΥΣΗ (ΣΙΣΣΥ)     - Αθήνα
ΚΟΥΛΟΥΡΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ      - Αθήνα
ΚΟΥΡΚΟΥΤΣΑΚΗ ΚΩΝ/ΝΑ (ΤΙΝΑ)      - Αθήνα
ΚΟΥΦΟΣ ΑΝΔΡΕΑΣ       - Αθήνα     
ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑΚΗ ΕΥΑ      - Αθήνα
ΛΕΜΠΕΣΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ      - Αθήνα
ΜΑΓΚΛΑΡΑΣ ΚΩΣΤΑΣ      - Αθήνα
ΜΑΚΡΑ ΛΕΜΟΝΙΑ      - Αθήνα
ΜΑΛΑΠΑΣΧΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ  - Μυτιλήνη
ΜΑΝΕΣΗΣ ΕΠΑΜΕΙΝΩΔΑΣ      - Αθήνα
ΜΑΝΟΥΣΑΚΗ ΑΣΗΜΙΝΑ      - Ηράκλειο
ΜΑΝΤΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ      - Αθήνα
ΜΑΝΩΛΗΣ ΠΑΥΛΟΣ      - Αθήνα
ΜΑΡΑΓΚΟΥ ΕΛΕΝΑ      - Αθήνα
ΜΑΡΚΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ      - Ξυλόκαστρο
ΜΑΣΟΥΡΑΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ       - Λάρισα
ΜΕΓΑΛΟΚΟΝΟΜΟΥ-ΣΤΡΙΚΗ ΝΙΚΙΑ      - Αθήνα
ΜΕΛΙΣΣΕΙΔΟΥ ΕΛΕΝΗ      - Αθήνα
ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ      - Αθήνα
ΜΟΣΧΟΝΗΣΙΟΥ ΒΑΣΩ      - Αθήνα
ΜΟΥΤΣΑΚΗ ΜΑΡΘΑ      - Αθήνα
ΜΠΑΛΑΟΥΡΑΣ ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ       - Αθήνα
ΜΠΟΥΛΑΛΑ ΑΓΓΕΛΙΚΗ       - Αθήνα
ΝΕΣΤΟΡΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ      - Αθήνα
ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ ΣΩΤΗΡΗΣ      - Αθήνα
ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ      - Αθήνα
ΝΤΟΒΑ ΚΩΝ/ΝΑ      - Αθήνα
ΞΕΝΟΣ ΑΓΓΕΛΟΣ      - Αθήνα
ΞΕΝΟΥ ΑΡΓΥΡΩ-ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ      - Αθήνα
ΞΥΝΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ     - Αθήνα
ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΥ ΣΩΤΗΡΗΣ      - Αθήνα
ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ ΑΝΤΩΝΗΣ    - Αθήνα
ΠΑΠΑΜΑΡΓΑΡΗΣ ΘΕΟΧΑΡΗΣ      - Αθήνα
ΠΑΠΑΜΗΤΡΟΥ ΑΣΗΜΙΝΑ      - Βραχάτι
ΠΑΡΑΦΟΡΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ      - Ρόδος
ΠΑΤΣΙΛΙΒΑ ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ      - Αθήνα
ΠΡΑΝΤΖΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ      - Βόλος
ΡΑΓΙΑΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ       - Θεσσαλονίκη
ΡΕΚΑΛΙΔΗΣ ΗΡΑΚΛΗΣ - Αλεξανδρούπολη
ΡΕΛΛΙΑ ΜΑΡΙΑΝΘΗ (ΑΝΝΥ)      - Αθήνα
ΡΟΥΣΣΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ      - Αθήνα
ΣΑΜΠΡΗ ΦΑΝΗ      - Λάρισα
ΣΕΪΤΑΝΙΔΗΣ-ΓΙΑΝΝΑΚΑΚΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ      - Αθήνα
ΣΚΑΡΤΣΙΛΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ      - Πάτρα
ΣΟΥΛΑΚΟΥ ΞΑΝΘΙΠΠΗ      - Αθήνα
ΣΠΙΝΟΥ ΔΙΟΝΥΣΙΑ     - Πύργος   
ΣΥΜΙΑΚΟΣ ΑΝΤΩΝΗΣ      - Αθήνα
ΤΕΝΕΚΙΔΟΥ ΑΜΦΙΚΛΕΙΑ      - Αθήνα
ΤΟΠΑΛΙΔΗΣ ΔΗΜΟΣ     - Κομοτηνή
ΤΣΙΑΛΤΑ ΒΑΡΒΑΡΑ      - Αθήνα
ΤΣΙΤΣΙΑΣ ΜΑΡΚΟΣ      - Λαμία
ΤΣΟΥΛΑΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ      - Βόλος
ΦΩΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ (ΒΟΥΛΑ)      -Αθήνα    
ΧΑΡΑΚΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ      - Αθήνα  
ΧΑΤΖΗΑΦΡΑΤΗ ΑΝΝΑ-ΜΑΡΙΑ      - Αθήνα
ΧΑΤΟΥΠΗ ΜΑΡΙΑ      - Αθήνα
ΧΡΗΣΤΙΔΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ      - Αθήνα
ΧΡΥΣΑΝΘΟΠΟΥΛΟΣ ΧΡΗΣΤΟΣ      - Αθήνα

2015-03-02

Πρέπει να πολεμήσουν και οι σημερινοί νέοι...

Ο διακεκριμένος καθηγητής φυσικής υψηλών ενεργειών και
Πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών Δρ. Δημήτρης Νανόπουλος, σε
μια συνέντευξη-μάθημα ζωής
, δηλώνει πως του αρέσει να
απολαμβάνει «τη ζωή, τον έρωτα, την τέχνη», προτρέπει τους
νέους «να πολεμήσουν για τη ζωή που θέλουν να έχουν» και
τάσσεται απερίφραστα κατά της δήλωσης του Υπουργού Παιδείας
Αριστείδη Μπαλτά «η αριστεία είναι ρετσινιά» ως «επαίσχυντη»
και «ακυρωτική».



              Απολαμβάνω: «O πατέρας μου μού έλεγε: «Παιδί μου, αυτό που
έχουμε είναι από εδώ μέχρι εκεί. Ό,τι έχεις, λοιπόν, να το
χαίρεσαι και να το απολαμβάνεις». Η απόλαυση είναι μια
πραγματικά ουσιαστική λέξη. Σε αντίθεση με την ευτυχία, η
οποία είναι φευγάτη, στιγμιαία. Εγώ προσπαθώ να απολαμβάνω
τη ζωή, τον έρωτα, την τέχνη, τη φύση, το καλό φαγητό, τους
φίλους μου, τις παρέες, το πιοτό, το πούρο, μέσα στην έννοια
του μέτρου προφανώς, εν γένει την καλή απλή ζωή. Από κει και
πέρα, είμαι ευχαριστημένος που διάλεξα να κάνω κάτι στη ζωή
μου, τη φυσική, που με γεμίζει εντελώς».
              Βεβαιότητες: «Το χαρακτηριστικό της μοντέρνας φυσικής είναι
η αβεβαιότητα. Η φυσική μας λέει ότι τα πάντα είναι αβέβαια.
Και όπως θα πω και στην ομιλία μου στο Εθνικό Θέατρο, αν δεν
υπήρχε αυτή η αρχή της αβεβαιότητας, δεν θα είμαστε εδώ
σήμερα. Παρόλο, όμως, που είμαι υπερασπιστής του παραλόγου
και της κβαντικής αβεβαιότητας, στην καθημερινή μας ζωή
πρέπει να έχουμε κάποιες βεβαιότητες, κάποιες σταθερές,
γιατί αν είναι όλα ρευστά και αβέβαια, πάμε στο χάος και
χαθήκαμε. Τώρα, αν έχω μία βεβαιότητα, αυτή είναι ότι αγαπώ
τη ζωή και ότι η φυσική είναι η ζωή μου. Νομίζω πως όταν
έρθει η ώρα μου, μέχρι την τελευταία μου ανάσα, το χέρι μου
όλο και κάποια εξίσωση ή παρατήρηση θα γράφει. Επίσης, μια
και μιλάμε για βεβαιότητες, οι Αμερικανοί λένε: ‘Δύο
πράγματα είναι βέβαια στη ζωή: ο θάνατος και η εφορία’».
(γελάει)
              Γεννήθηκα: «Στην Αθήνα, στο μαιευτήριο ‘Ελενα’, στις 13
Σεπτεμβρίου του 1948. Απέναντι από το ‘Ελενα’, στο τότε 3ο
Γυμνάσιο και νυν 2ο Πειραματικό, έβγαλα το σχολείο. Δίπλα,
ήταν το γνωστό αναμορφωτήριο ‘Στεφανία’, απ’ όπου και η
ομώνυμη ταινία. Πιο πέρα, το γήπεδο του Παναθηναϊκού, οπότε
καταλαβαίνετε είμαι Παναθηναϊκός. Η μητέρα μου με γέννησε
στα 19 της ?μια πανέξυπνη γυναίκα, κοντούλα αλλά σπίθα. Ο
πατέρας μου ήταν ένας πολύ πράος άνθρωπος. Εγώ έχω πάρει το
νεύρο και την ενεργητικότητα της συγχωρεμένης της μάνας μου.
Λοιπόν, πίσω στη γέννησή μου, ήταν να γεννηθώ στις 11
Σεπτεμβρίου, αλλά δεν μπορούσα να γεννηθώ, γιατί είχα πολύ
μεγάλο κεφάλι και έπρεπε να γίνει καισαρική, αλλά ο γιατρός
έλειπε και τελικά έγινε η επέμβαση δύο μέρες μετά. Απ’ ό,τι
μου έλεγε η μάνα μου, βγήκα κυριολεκτικά οριακά ζωντανός,
καθώς γεννήθηκα μωβ, μπλαβής από την ασφυξία και φυσικά με
πολύ μεγάλο κεφάλι. Τόσο μεγάλο στα πρώτα μου παιδικά
χρόνια, που όταν με έβλεπαν τα άλλα παιδιά, έφευγαν.
Ευτυχώς, πριν πάω στο δημοτικό, πήρε κανονικές διαστάσεις,
γιατί το μέγεθός του είχε γίνει βραχνάς για τη μητέρα μου».
              Δραπετεύω: «Θεωρώ πως είμαστε από γεννησιμιού μας δραπέτες.
Γεννιόμαστε δραπετεύοντας από τη μήτρα της μάνας μας και
ζούμε δραπετεύοντας από τον θάνατο. Σκανταλιάρηδες και
σκασιάρχες εκ προοιμίου, λοιπόν. (γελάει) Από μικρός,
λοιπόν, είχα μεγάλο σεβασμό και αγάπη για τους
περιθωριακούς, όχι για κάτι νούμερα που περιφέρονται ως
τέτοιοι, αλλά για τους αυθεντικούς, οι οποίοι, λόγω
ιδεολογίας, ενσυνείδητα, δεν επιθυμούν να βρίσκονται στο
κέντρο των πραγμάτων αλλά δημιουργούν και υπάρχουν στις
παρυφές της κοινωνίας. Μιλάω για μεγάλους καλλιτέχνες και
λογοτέχνες, που έζησαν ως δραπέτες της κοινωνίας. Γι’ αυτό,
το ‘δραπετεύω’ μου ασκεί διαχρονικά μια μαγεία και έλξη».
                Ελλάδα: «Είναι πολλά πράγματα για μένα. Καταρχάς, είναι
μια πνευματική ιδιότητα, μια υψηλή ιδέα που δημιούργησε τη
δημοκρατία, τις επιστήμες και τις τέχνες και αυτή την
Ελλάδα φέρω μαζί μου και στο εξωτερικό. Γι’ αυτό και
διατήρησα και διατηρώ πάντα την επαφή μου με τη ρίζα μου,
την πατρίδα μου. Για μένα, η Ελλάδα είναι κάτι που σχεδόν
δεν συνδέεται με τον παρόντα ελληνικό χωροχρόνο. Γι’ αυτό
θλίβομαι βαθύτατα με τις πολιτικές-οικονομικές εξελίξεις
των τελευταίων ετών. Είναι μια κατάντια που δεν μας
αξίζει. Νομίζω πως ο ελληνικός λαός, σε ατομικό και
συλλογικό επίπεδο, είμαστε πιο έξυπνοι, πιο έντιμοι από
ό,τι μας παρουσιάζουν και δικαιούμαστε καλύτερης τύχης. Οι
Ελληνες διαπρέπουν όπου και αν βρεθούν στο εξωτερικό.
Μαγιά ικανών ανθρώπων υπάρχει, λοιπόν. Τώρα, πως
καταφέραμε και έχουμε φτάσει εδώ που έχουμε φτάσει, πρέπει
να το δούμε πολύ σοβαρά. Πρέπει όλοι να αναλάβουμε τις
ευθύνες μας. Γιατί αυτοί οι κύριοι που ήταν και είναι στη
Βουλή εκλέγονται και δρουν με ‘εντολή λαού’, με
δημοκρατικές διαδικασίες».
                 Ευτυχία: «Για να είναι κανείς ευτυχισμένος, πρέπει να του
λείπουν μερικά data. Καμιά φορά δε, μπορεί να αφήνουμε
εσκεμμένα απ’ έξω μερικά data, για να νιώσουμε κάποια
στιγμιαία ευτυχία».
                 Ζηλεύω: «Εχω ζηλέψει στη ζωή μου, με την έννοια του
θαυμασμού και όχι του φθόνου, τους καλούς επιστήμονες. Θα
ήθελα να είμαι καλύτερος επιστήμονας, όπως ο Ρίτσαρντ
Φάινμαν, ο Βέρνερ Καρλ Χάιζενμπεργκ, ο Πολ Ντιράκ. Έχω,
επίσης, θαυμάσει και ζηλέψει το έργο του Τζέιμς Τζόις,
του Αλμπέρ Καμί, του Ορσον Ουέλς».
               Ήρωες: «Το ότι ζούμε μας καθιστά όλους μικρούς ήρωες. Ο
καθένας στον χώρο και στον χρόνο του και ανάλογα με τις
δυνατότητές του κάνει ό,τι καλύτερο μπορεί. Όμως, η έννοια
του ήρωα είναι συνυφασμένη με κείνη της ήττας. Συχνά,
πρέπει να ηττηθεί κάποιος για να φανεί το μεγαλείο του, η
ηρωική του διάσταση».
               Θεός/ Θάνατος: «Το υπαρξιακό ζήτημα του θανάτου γέννησε
στον άνθρωπο την ανάγκη για την αναζήτηση του Θεού. Τώρα,
λέω πως τον θάνατο δεν τον φοβάμαι ή έτσι, τουλάχιστον, έχω
πείσει τον εαυτό μου. Ενδεχομένως, δεν τον πολυσκέφτομαι
τον θάνατο, γιατί προσπαθώ να ζω έντονα. Πάντως, στην
κηδεία μου θα ήθελα να παίζει του Νίνο Ρότα ένα κομμάτι από
το ‘Αμακορντ’ του Φελίνι, όταν μπαίνει το μεγάλο πλοίο, το
Ρεξ, στο λιμάνι του Ρίμινι. Θυμάμαι, όταν είχα δει την
ταινία στην Αγγλία, σκέφτηκα πως αυτή η μουσική θέλω να
παίζει στην κηδεία μου».
                Ιστορία: «Είμαστε στο Δημοτικό, στου Ζωγράφου, το 1960
ακριβώς, εγώ 12 ετών. Κάθε Κυριακή, μας πήγαιναν
υποχρεωτικά στο Κατηχητικό, στην εκκλησία του Αγίου
Θεράποντα. Μια μέρα, μας μίλησαν για τον Ιωσήφ, όχι τον
σύζυγο της Παναγίας, αλλά τον γιο του Ιακώβου, τον οποίο
αγαπούσε πολύ ο πατέρας του αλλά όχι και τα αδέρφια του.
Τον Ιωσήφ κάποια στιγμή τον πέταξαν σε ένα πηγάδι και μετά
βρέθηκε στην Αίγυπτο, όπου έγινε πρίγκιπας. Για να μην
μακρηγορούμε, λόγω Ιωσήφ, βρέθηκαν οι Εβραίοι στην
Αίγυπτο. Όταν τελείωσε η ιστορία στο κατηχητικό και μας
ζήτησαν να γράψουμε το ηθικό δίδαγμα, εγώ έδωσα λευκή
κόλλα, γιατί διαφωνούσα ότι ήταν θέλημα Θεού και επέμενα
ότι ήταν βασικό ότι τον μισούσαν τα αδέρφια του και του
έκαναν κακό. Το τι έγινε στο Κατηχητικό, δεν περιγράφεται!
Με έβγαλαν έξω και δεν ξαναπήγα, γεγονός, βέβαια, που πολύ
χάρηκα».
                Καθρέφτης: «Από το μόνο από το οποίο δεν μπορούμε να
κρυφτούμε είναι ο εαυτός μας. Λέω, λοιπόν, συχνά στους
φίλους μου ότι θέλω να είμαι εντάξει απέναντι στον εαυτό
μου, να μην κάνω κακό σε άνθρωπο, γιατί όταν ξυρίζομαι το
πρωί μπροστά στον καθρέφτη, θέλω να μου χαμογελάω και να
σφυρίζω ωραίες, αγαπημένες μουσικές. Θέλω να μην
ντρέπομαι, όταν με αντικρύζω στον καθρέφτη. Γιατί όλοι μας
ξέρουμε βαθιά μέσα μας ποιοι πραγματικά είμαστε και τι
έχουμε ή δεν έχουμε κάνει. Ισως, αυτοί που αφήνουν γένια
να μην θέλουν να αντικρύζουν συχνά τον καθρέφτη τους».
              Λάθη: «Όπως έλεγε ο Οσκαρ Ουάιλντ: ‘Εμπειρία είναι το όνομα
που ο καθένας δίνει στα λάθη του’. Αν δεν κάνεις λάθη, δεν
ζεις. Ο Φάινμαν, που είχε κάνει πολλά λάθη, ακόμα και στα
δικά του διαγράμματα ?και αυτό δεν το λέω υποτιμητικά, έλεγε
και γέλαγε: ‘ο μόνος τρόπος να μην κάνεις λάθη είναι να μην
κάνεις τίποτα’».
              Ματαίωση: «Από μικρό παιδί, όταν έλεγα κάτι, το έκανα. Εχω,
λοιπόν, ένα κόκκινο πανί, μία απίστευτα σκληρή στάση όταν
μου ματαιώνουν κάτι. Είμαι ανηλεής όταν αισθάνομαι ότι με
ματαιώνουν, μου ακυρώνουν κάτι εσκεμμένα. Έχω καταστρέψει
σχέσεις λόγω αυτού, όταν ήμουν μικρότερος».
                 Νέα Γενιά: «Πρέπει να στηριζόμαστε στους νέους. Η νέα
γενιά, εξ ορισμού, έχει υποχρέωση να αντιμετωπίζει τα
πράγματα και ναι, να τα αλλάζει. Λέμε συχνά ότι
παραδίδουμε στους νέους έναν κατεστραμμένο κόσμο, αλλά
μήπως και εμείς στα μέσα του περασμένου αιώνα τι βρήκαμε;
Δεν είχαμε να φάμε, τρώγαμε ψωμί με αλάτι, αλλά
πολεμήσαμε. Πρέπει να πολεμήσουν και οι σημερινοί νέοι
για τη ζωή που θέλουν να έχουν. Ας δουν το κινέζικο
ιδεόγραμμα της κρίσης, το οποίο σημαίνει ταυτόχρονα και
ευκαιρία. Να κάνουν αυτή την κρίση μια μεγάλη ευκαιρία».
                 Ξαγρυπνώ: «Συνεχώς, συνήθως λόγω δουλειάς. Κατά κάποιον
τρόπο, είμαι εθισμένος στο ξενύχτι ?τα ελληνικά γονίδια,
βλέπετε. Ως θεωρητικός φυσικός, θέλω ησυχία για να
δουλέψω και η νύχτα προσφέρεται για δημιουργική εργασία.
Βάζω χαμηλά μουσική ή μια ταινία στην τηλεόραση και
δουλεύω. Οι καλύτερες ιδέες μου έχουν έρθει νύχτα,
ξαγρυπνώντας».
                Οχι: «Εχω πει πολλά όχι και σε προσωπικό και σε δημόσιο
επίπεδο. Και τώρα τελευταία, έχω πει όχι σε πρόταση
μεγάλου κόμματος να κατέβω για βουλευτής επικρατείας. Εχω
πει όχι σε διάφορες θέσεις. Κοιτάξτε, εγώ είμαι γεννημένος
φυσικός. Δεν έχω πάστα πολιτικού. Δεν μπορώ να αναλάβω
θέσεις που δεν έχουν σχέση με το αντικείμενό μου. Οπότε
δεν έχω μετανιώσει που έχω αρνηθεί διάφορες δημόσιες
θέσεις, αν και κάποιες ήταν πραγματικά τιμητικές και ήταν
δύσκολο να αρνηθώ. Σε προσωπικό επίπεδο, ναι, έχω
μετανιώσει για κάποια όχι μου. Γιατί πιστεύω πως είναι
καλύτερα να μετανιώνεις για πράγματα που έχεις κάνει, παρά
για κείνα που δεν έχεις κάνει».
             Παιδεία: «Πέρα από την εγκύκλια παιδεία, πιο σημαντική είναι
η ευρύτερη καλλιέργεια και κουλτούρα κάθε ανθρώπου. Τα πτυχία
και τα μεταπτυχιακά δεν σου εξασφαλίζουν ότι έχεις παιδεία. Η
παιδεία ξεκινά μέσα από την οικογένεια, από τα ‘μαθήματα’ που
θα πάρει το παιδί πρακτικά, δια της μίμησης και του
παραδείγματος, από τη μητέρα του και τον πατέρα του, και μετά
έρχεται το σχολείο. Αυτά που υποφέρει σήμερα η Ελλάδα είναι
αποτέλεσμα ελλειμματικής παιδείας, σε όλα τα επίπεδα».
              Ρίσκο: «Στη ζωή πάντα πίστευα πως για να πετύχει κάποιος
πρέπει να έχει αίσθηση του ρίσκου, λαγνεία για τη ζωή και
άγρια φαντασία. Αρα, το ρίσκο για μένα είναι συνυφασμένο με
τις επιλογές μου. Όπως έχει πει και ο Καμί, μου αρέσουν οι
άνθρωποι που ρισκάρουν και που πάνε μέχρι την άκρη του
γκρεμού, αλλά ταυτόχρονα έχουν και τη σοφία να κάνουν πίσω,
όταν πρέπει».
              Ραγιαδισμός: «Αυτή η χαρακτηριστική ιδιότητα του νεοέλληνα,
της ‘τζάμπα μαγκιάς’, υποθάλπει ένα είδος ραγιαδισμού.
Επειδή ξέρει ότι είναι εγκλωβισμένος, νομίζει ότι με τέτοιου
είδους ξεσπάσματα αποκτά υπόσταση. Όμως, όπως έχει πει και ο
Σεφέρης, ‘είμαστε πολύ για το τίποτα και λίγο για το κάτι’.
Και κάπου εδώ ελλοχεύει και ο κίνδυνος της απομόνωσης της
Ελλάδας. Και δεν αναφέρομαι μόνο στο Eurogroup, αλλά σε
επιστημονικό και πολιτιστικό επίπεδο, γιατί έχουμε μια τάση
εγκλωβισμού και γεωγραφικά και ψυχολογικά. Σαν να
αισθανόμαστε ότι δεν μπορούμε να ανταγωνιστούμε τους
Ευρωπαίους και κλεινόμαστε πίσω στο καβούκι μας. Αλλά η
Ελλάδα έχει δώσει τα φώτα της στη Δύση και δικαιωματικά εκεί
ανήκει».
             Σιωπώ: «Από μικρός, δύσκολα σιωπούσα, όταν έβλεπα ή άκουγα
κάτι παράλογο ή άδικο. Δεν μπορώ να αντιστέκομαι στον
πειρασμό να παίρνω θέση για πράγματα για τα οποία έχω ισχυρή
γνώμη. Για παράδειγμα, πρόσφατα που ακούστηκε μέσα στη Βουλή
από τον υπουργό Παιδείας ότι ‘η αριστεία είναι ρετσινιά’,
απορώ πως δεν έγινε της κακομοίρας. Μα, είναι ντροπή για δύο
λόγους. Πρώτον, γιατί αυτή η κουβέντα ειπώθηκε από άτομο με
επίσημη, θεσμική θέση, από τον υπουργό Παιδείας. Δεύτερον, η
δήλωση έγινε από έναν ‘μαρξιστή της Αριστεράς’, όπως ο ίδιος
αυτοαποκαλείται. Μου κάνει τρομακτική εντύπωση αυτή η
επαίσχυντη δήλωση. Πιστεύω θα μείνει στην ιστορία της Βουλής
ότι ο υπουργός Παιδείας το 2015 δήλωσε πως ‘η αριστεία είναι
ρετσινιά’ και δεν άνοιξε ρουθούνι. Όταν η επιστήμη έχει κάνει
τόσα θηριώδη άλματα, όταν αυτά τα άλματα έχουν γίνει χάριν
κάποιων αρίστων, μια τέτοια δήλωση είναι τουλάχιστον
ακυρωτική».
               Τρέλα: «Καλά, είμαι γνωστός τρελός! (γελάει) Πιστεύω πως οι
‘τρελοί’ πάνε αυτόν τον κόσμο μπροστά. Ο Αρχιμήδης, ο  Ντα
Βίντσι, ο Μότσαρτ είναι ιδιοφυείς τρελοί που άλλαξαν τον
ρουν της επιστήμης και της τέχνης».
Τύχη/ Τίποτα: «Το σύμπαν δεν είναι τίποτε άλλο παρά μια τυχαία διακύμανση
του τίποτα. Εδώ, ενώνεται η κβαντική φυσική και κοσμολογία με την
υπαρξιακή φιλοσοφία».
               Υπονόμευση: «Την έχω νιώσει στο πετσί μου την υπονόμευση,
τον φθόνο. Είναι πραγματικά απίστευτο πως κάποιοι άνθρωποι,
αντί να ζουν και να απολαμβάνουν τη ζωή τους, ζουν
μισανθρωπικά και τοξικά υπονομεύοντας τον διπλανό τους.
Βρε, ζήστε τη ζωή σας και αφήστε τους άλλους να κάνουν ό,τι
νομίζουν. Και αν κάνουν κάτι καλό, μιμηθείτε το, προχωρήστε
το, εξελίξτε το».
               Φόβοι: «Επειδή το μυαλό μου τρέχει πολύ γρήγορα ?και αυτό
είναι και καλό και κακό, καμιά φορά όταν ακούσω ή μάθω ένα
άσχημο μαντάτο, αυτό το ρημάδι το μυαλό τρέχει τόσο γρήγορα
στην πιο αρνητική εξέλιξη του πράγματος, που με διαλύει.
Αυτή, όμως, η πρακτική έχει αποδειχτεί ενίοτε τόσο λάθος,
που έχω περάσει φοβερές στεναχώριες δημιουργώντας τέρατα,
χωρίς να υπάρχει κανένας λόγος, όπως αποδεικνύεται εκ των
υστέρων. Κι ενώ στεναχωρήθηκα σφόδρα, χωρίς λόγο τελικά, το
σύστημά μου, τα κύτταρά μου σίγουρα έχουν πληρώσει και
έχουν καταγράψει όλο αυτό το στρεσάρισμα. Πολύ φοβάμαι αυτή
την πλευρά μου».
                 Χρόνος-Χώρος: «Ζούμε σε ένα συγκεκριμένο χώρο και χρόνο
εντελώς τυχαία, αλλά ο καθένας από εμάς θα πρέπει να
κάνει όσο καλύτερη χρήση μπορεί αυτού του χωροχρονικού
του δεδομένου, πέρα από μισαλλοδοξίες, δόγματα ή δοξασίες
που μας εγκλωβίζουν. Αυτή η τυχαιότητα του χωροχρόνου και
πόσο αυτή μας καθορίζει είναι εκπληκτική, αν τη σκεφτεί
κανείς».
                  Ψάχνω: «Ψάχνω να καταλάβω τον κόσμο. Όπως έχει πει και ο
Αϊνστάιν, η φυσική είναι ένα ραφινάρισμα της καθημερινής
σκέψης. Το ρήμα ‘ψάχνω’ είναι το raison d'?tre του
ερευνητή, με παραφυάδες του την οξυδέρκεια και τη
φαντασία, ώστε να μένει η ουσία, ο πυρήνας της έρευνας».
                   Ωρα να: «ζήσουμε».

Π. Κονδύλης - ο κορυφαίος στοχαστής για την ελληνική πραγματικότητα

Ο Π.Κονδύλης, ο νέος ελληνισμός και το εθνικό ζήτημα
(Απόσπασμα από ομώνυμο άρθρο στο περιοδικο "Νέος Λόγιος Ερμής", Τ. 10)


Παναγιώτης Κονδύλης (1943-1998)

Ο Κονδύλης επισημαίνει ότι τα γεγονότα του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου και του ελληνικού εμφυλίου, που ακολούθησε, άλλαξαν τα στοιχεία του νέου ελληνισμού που καταχρηστικά ονομάζονταν «αστικά». Πλέον απαρτίζονται «από νεόπλουτους, και μάλιστα νεόπλουτους χάρη  σε εργολαβικές και μεταπρατικές δραστηριότητες, τις οποίες εξέθρεψαν, μετά τη μαύρη αγορά, η «ανοικοδόμηση» και τα «μεγάλα δημόσια έργα» καθώς και η διοχέτευση όλο και μεγαλύτερου όγκου εισαγωγών στην εσωτερική αγορά ». Δεν είναι λοιπόν τυχαίο λοιπόν ότι τα «όσα συμβαίνουν στα γήπεδα ή στα νυκτερινά κέντρα διασκεδάσεως» καθορίζουν το επίπεδο του πολιτισμού τους  και τους πνευματικούς τους ορίζοντες.  Η μετανάστευση και ο τουρισμός ενσωμάτωσαν περαιτέρω τον νεοελληνισμό στην διεθνή οικονομία  και «κατέλυσαν οριστικά την πατριαρχική κοινωνική διάρθρωση» και έφεραν στην επιφάνεια «ένα όλο και πολυπληθέστερο μεσαίο στρώμα  χαρακτηριζόμενο από τον μιμητικό καταναλωτισμό και από την έπαρση της νεοαπόκτητης ευημερίας και της επίσης νεοαπόκτητης ημιμάθειας». Επιπρόσθετα το λαϊκό τραγούδι στις διάφορες μορφές του κατέλυσε τις διακρίσεις  ανάμεσα στην λόγια και λαϊκή παράδοση  και δημιούργησαν ένα νέο μείγμα που ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της μεταμοντέρνας κουλτούρας ώστε « το ζεϊμπέκικο έγινε «συρτάκι» ή ο τεκές «μπάρ» ».

Η δημαγωγία και ο λαϊκισμός ανταποκρίθηκαν στις εξαγριωμένες απαιτήσεις μαζικής κατανάλωσης, από μια κοινωνία που δεν μπορούσε να παράγει ούτε ένα μικρό μέρος αυτών που επιθυμούσε να καταναλώσει, με αποτέλεσμα η συγκεκριμένη λειτουργία του ελληνικού πολιτικού συστήματος δεν ήταν μόνο το βασικό εμπόδιο στην εθνική και οικονομική ανάπτυξη, αλλά πολύ περισσότερο «ο αγωγός της εκποίησης της χώρας με μόνο αντάλλαγμα τη δική της διαιώνιση, δηλαδή τη δυνατότητά της να προβαίνει σε υλικές παροχές παίρνοντας παροχές ψήφου». Ο Κονδύλης τονίζει ότι «ο δρόμος της ανάπτυξης είναι ο δρόμος της συσσώρευσης, της εντατικής εργασίας  και της προσωρινής τουλάχιστον (μερικής) στέρησης, ενώ ο δρόμος της (βραχυπρόθεσμης μόνον) ευημερίας είναι ο δρόμος του παρασιτισμού  και της εκποίησης της χώρας». Η αριστερά μάλιστα υιοθετώντας αδιάκριτα κάθε αίτημα, αρκεί να προβάλλεται από κάποιον που μιλά στο όνομα του «λαού», έχει την δική της ευθύνη στην εκποίηση του τόπου.

Πριν πούμε κάτι αυτονόητο, ότι δηλαδή ο Κονδύλης είχε προβλέψει με λογικό τρόπο την χρεοκοπία και την πλήρη υποδούλωση της χώρας μας στους δανειστές της, θα πρέπει να ομολογήσουμε ότι ξετίναξε τις ιδεολογικές βάσεις πάνω στις οποίες θεμελιώθηκαν τόσο η δεξιά όσο και η αριστερά. Ο ελληνοκεντρισμός,  στην αρχαιοκεντρική ή στην ελληνοχριστιανική του μορφή δέχτηκαν την ανελέητη  κριτική του. Αλλά και έναντι της αριστεράς επιτέθηκε σκληρά. Κατέληξε ότι αστική τάξη με την μορφή που την γνωρίσαμε στην  Δυτική Ευρώπη, δεν συγκροτήθηκε στην Ελλάδα. Μόνο στις παροικίες αναφύεται ένα υβρίδιο αστικής τάξης με εξαρτημένα όμως χαρακτηριστικά, ενώ ο «λαός» όπως και τα αιτήματα της αριστεράς για αυτοπραγμάτωση χρησιμοποιούνται για την μεταμοντέρνα εκποίηση της χώρας. Το εντυπωσιακό είναι με ότι αυτές τις προκείμενες, ο Κονδύλης , θα διατυπώσει ορθολογικά, δίχως αξιακές, ιδεολογικές και μεταφυσικές εμμονές έναν λόγο,  εξαιρετικής διαύγειας  και  πατριωτικής κατεύθυνσης, που θα του χαρίσει κατά την διάκρισή του, τους νέους «φίλους» και τους νέους «εχθρούς».