Τελευταία είχαμε σημαντικές εξελίξεις που ενδιαφέρουν και τα δικά μας συνταξιοδοτικά θέματα.
1. Όπως πληροφορηθήκαμε από τα ΜΜΕ με απόφαση του Συμβουλίου Επικρατείας, κρίνονται παράνομες και αντισυνταγματικές οι μειώσεις των μισθών και συντάξεων των ένστολων. Περιμένοντας το πλήρες κείμενο της απόφασης, από αυτά που έγιναν γνωστά και μας ενδιαφέρουν είναι ότι οι ένστολοι βρίσκονται στο πυρήνα της κεντρικής εξουσίας του Κράτους και δεν μπορεί να υποστούν μειώσεις που αποδυναμώνουν το ρόλο τους… Η απόφαση αυτή σταδιακά θα συμπαρασύρει και άλλες κατηγορίες εργαζομένων στο στενό και ευρύτερο δημόσιο τομέα. 2. Η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας έχει ιδιαίτερη αξία για την ΤτΕ η οποία, όχι μόνο ευρίσκεται στον πυρήνα της κεντρικής εξουσίας αλλά και ως ίδρυμα ειδικού σκοπού δεν επιβαρύνει τον Κρατικό Προϋπολογισμό. Από την ίδρυσής της, με βάση το καταστατικό της, δεν χρεώνει το Κράτος με τις εν γένει δαπάνες λειτουργίας της, αντιθέτως με τα άρθρα 38 και 71 του καταστατικού της, επικυρωμένου με διεθνή σύμβαση, αφού πληρώσει όλα τα έξοδα και τις δαπάνες, τους μισθούς και τις συντάξεις του προσωπικού της, από τα έσοδα των ειδικών λειτουργιών της (χθες στο Εθνικό έδαφος σήμερα στο Ευρωπαϊκό), αποδίδει το 88% των κερδών της στον Προϋπολογισμό και το 12% στο μέρισμα των μετόχων της. Επομένως, εγγυάται χάρη της αδιάλειπτης συστημικής λειτουργίας της η ίδια και με τον πρόσφατο Νόμο 3863/2010 τους μισθούς και τις συντάξεις του προσωπικού της και δεν επιβαρύνει τους λογαριασμούς του Δημοσίου. Ούτε και λόγω της συνθήκης του Μάαστριχτ για το πλαίσιο λειτουργίας των Ευρωπαϊκών Κεντρικών Τραπεζών, επιτρέπεται στην ΤτΕ να εφαρμόζει νόμους που οδηγούν άμεσα ή έμμεσα σε χρηματοδότηση των λογαριασμών της Γενικής Κυβέρνησης. Εάν οι εργαζόμενοι και οι συνταξιούχοι της ΤτΕ ήθελαν μετά από διαβούλευση να συνεισφέρουν σε μια δύσκολη οικονομική συγκυρία για τη μείωση του χρέους, αυτό θα έπρεπε να το κάνουν απευθείας σε αυτό το λογαριασμό, χωρίς περιστροφές και θέτοντας την απόφασή τους στη γνώση και κρίση της κοινωνίας. 3. Σύμφωνα με αποφάσεις των Ευρωπαϊκών Δικαστηρίων, οι συντελεσθείσες μειώσεις των συντάξεων παραβιάζουν τις αρχές της συντήρησης (εξασφάλισης επαρκούς επιπέδου μισθών και συντάξεων, ανάλογου της σημασίας του δημοσίου συμφέροντος που εξυπηρετείται από την αποστολή και το προσφερόμενο έργο), της αναλογικότητας και ανταποδοτικότητας και της προκαθορισμένης προσδοκίας των προσυμφωνημένων παροχών, κ.ά. 4. Ειδικό ενδιαφέρον και επίπτωση έχουν οι αποφάσεις του Συνταγματικού Δικαστηρίου της Πορτογαλίας: α) η 353/12.7.2012 με την οποία κρίθηκε αντισυνταγματική η επί τριετία αναστολή των επιδομάτων εορτών και αδείας (13ος και 14ος μισθός) μισθωτών και συνταξιούχων!!!, αλλά και β) η 187/5.4.2013 με την οποία κρίθηκε αντισυνταγματική η αναστολή του επιδόματος αδείας των εν ενεργεία και η μερική αναστολή του στους συνταξιούχους, καθώς και η επιβολή εισφορών ανεργίας και ασθένειας. 5. Σε όλες τις Κεντρικές Τράπεζες του Νότου, στις χώρες των οποίων με τον ένα ή τον άλλο τρόπο επιβλήθηκαν αντίστοιχα προγράμματα λιτότητας, ακόμα και στην περίπτωση της Κύπρου που είχε το πιο δυσμενές μνημόνιο, σε καμιά από αυτές δεν υπήρξαν δυσμενείς επιπτώσεις στις συντάξεις των υπαλλήλων τους με την εφαρμογή των γενικών οικονομικών μέτρων. Μάλιστα στην περίπτωση της Πορτογαλίας εκδόθηκε ειδική Γνώμη της ΕΚΤ με την οποία προειδοποιήθηκε η Κυβέρνηση ότι δεν δύναται να επιβάλλει μέτρα στην Κεντρική Τράπεζα της Πορτογαλίας χωρίς ειδική διαβούλευση, ενώ στην Κύπρο οι προσπάθειες κατά του Διοικητή της έπεσαν στο κενό. 6. Από όλα τα παραπάνω αναδεικνύονται οι ευθύνες που έχουν κυρίως οι συνδικαλιστικοί φορείς του χώρου, αλλά και οι δικές μας ως ¨ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ¨ Συνταξιούχων ΤτΕ, για να αξιοποιήσουμε με όλα τα πρόσφορα μέσα, ένδικα και συνδικαλιστικά, εντός και εκτός Ελλάδος, το ρόλο και τη θεσμική σημασία της ανεξάρτητης λειτουργίας της ΤτΕ ως μιας Κεντρικής Τράπεζας του Ευρωσυστήματος. Αυτά μάλιστα τώρα και πριν είναι αργά μπροστά σε αυτά που μας ετοιμάζουν με ΗΔΙΚΑ Β΄ και Εθνικό Οργανισμό Συντάξεων των 360 ευρώ κύρια σύνταξη, της επερχόμενης σφαγής των επικουρικών συντάξεων και της επέλασης ιδιωτικών ασφαλιστικών σχημάτων στην επικουρική σύνταξη, όπως αναφέρεται στη Καθημερινή της Κυριακής 26/1/2014 σε επώνυμο άρθρο της Ευγενίας Τζώρτζη: "Η Ernst & Young ετοιμάζει μελέτη για τη συμπληρωματική σύνταξη από Ιδιωτικές Ασφαλιστικές Εταιρείες κατ΄ εντολή της Τράπεζας της Ελλάδος" . Συνάδελφοι Συνταξιούχοι, Η ενημέρωση και η γνώση των συναδέλφων μας, αποτελεί για εμάς πρώτιστη προτεραιότητα. Δυστυχώς λόγω των απαγορεύσεων του προεδρείου δεν μπορούμε να ταχυδρομήσουμε και εμείς ανακοινώσεις ισότιμα με τις άλλες Κινήσεις. Για αυτό σας καλούμε να συμβάλλετε οι ίδιοι με κάθε τρόπο στην ενημέρωση των συναδέλφων μας και την προώθηση των ανακοινώσεών μας. Η ΟΜΑΔΑ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΥ Αναγνωστοπούλου Δήμητρα, Βαξεβανάκη Έλλη, Δεληπέτρος Δημήτρης, Ευσταθίου Κώστας, Καραγιάννης Ιπποκράτης, Καραφωτιά Φωφώ, Κουλούρης Γιώργος, Κωνστανταράκη Εύα, Μαγκλάρας Κώστας, Μελισσείδου Ελένη, Μοσχονησίου Βάσω, Μπαλαούρας Μάκης, Μπουλαλά Αγγελική, Νέστωρας Γιώργος, Παπαμάργαρης Χάρης, Πατσιλίβα Μαργαρίτα, Χατούπη Μαρία.
Κι ενώ όλος ο κόσμος - και μαζί του κι εμείς - καίγεται και βουρλίζεται από μνημόνια, ανεργία, δημεύσεις ιδιοκτησιών και κάθε λογής αυταρχισμούς, χωρίς να ξέρει πια τι του ξημερώνει, το προεδρείο του συλλογου μας κάνει πείσματα σαν παλαιοκομματική γεροντοκόρη... Δεν αναγνωρίζει στην κίνησή μας το δικαίωμα της επικοινωνίας με τους συναδέλφους, ούτε ταχυδρομικά (επικαλείται έξοδα) αλλά ούτε και ηλεκτρονικα· αρνείται δηλαδή να κάνει ανάρτηση των ανακοινώσεων μας στην επίσημη ιστοσελίδα του συλλόγου, παρ΄όλο που δεν κοστίζει τίποτα... Σύλλογος γι' αυτούς δεν είναι το σύνολο των συναδέλφων και ο καθένας μας ξεχωριστά αλλά το διοικητικό συμβούλιο ή καλύτερα το προεδρείο...Έτσι αντιλαμβάνονται οι άμοιροι τη συνοχή του χώρου μας αλλά και ολόκληρου του κοινωνικού ιστού... Κωμικοτραγικές καταστάσεις με μπόλικο πασπάλισμα γελοιότητας... Καταφύγαμε στον Αρκά για να φωτίσουμε τα μυστήρια των μυστικοπαθών συμπεριφορών και ιδού τα συμπεράσματα μας: 1. Ο άγγελος συστήνει ψυχραιμία...
2. Ναι, χωρίς αμφιβολία, έρχονται από άλλο σύμπαν...
Οι Αγγλοι μαθαίνουν αρχαία ελληνικά… για να βελτιώσουν τη γλώσσα τους! Την ώρα που βουλευτές του ελληνικού κοινοβουλίου προτείνουν τη μείωση των ωρών διδασκαλίας των αρχαίων ελληνικών στα λύκεια της χώρας, Αγγλοι μαθητές του δημοτικού μαθαίνουν τη «νεκρή» γλώσσα των προγόνων μας προκειμένου να βελτιώσουν τα αγγλικά τους! Οι Βρετανοί πιτσιρικάδες συμμετέχουν στο πρωτοποριακό εκπαιδευτικό πρόγραμμα του οργανισμού Iris Project, που έχει ως στόχο τη γνωριμία των παιδιών με τη γλώσσα αλλά και τον πολιτισμό της ελληνικής και ρωμαϊκής αρχαιότητας. Το Iris Project ξεκίνησε πριν από επτά χρόνια και αρχικά δεν είχε καμία σχέση με τα αρχαία ελληνικά. Επικεφαλής ήταν η ερευνήτρια του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης δρα Λόρνα Ρόμπινσον, που ήθελε να φέρει σε επαφή τους νέους της χώρας της με τα θεμέλια του σύγχρονου δυτικού πολιτισμού. Το πρόγραμμα περιοριζόταν στην έκδοση του ομώνυμου περιοδικού που μοιραζόταν δωρεάν σε σχολεία και είχε ως αντικείμενο την εκμάθηση των λατινικών. Το περιοδικό είχε σημαντική απήχηση και έτσι η δρ Ρόμπινσον και η ομάδα της αποφάσισαν να επεκτείνουν το πρόγραμμα με δωρεάν μαθήματα λατινικών σε σχολεία του Λονδίνου και της Οξφόρδης. Η επικεφαλής του προγράμματος Λόρνα Ρόμπινσον με μαθητές κατά τη διάρκεια σχολικής εκδήλωσης. Ωστόσο, η Βρετανίδα δεν περιορίστηκε στα λατινικά, καθώς το μεγάλο της όνειρο ήταν να γνωρίσει στα παιδιά τη γλώσσα και το πνεύμα του Αριστοτέλη, του Αρχιμήδη, του Σωκράτη, του Σοφοκλή. Ετσι, από το 2010 οι εθελοντές καθηγητές του Iris Project ξεκίνησαν να παραδίδουν -πάντα δωρεάν- μαθήματα αρχαίων ελληνικών σε μαθητές δημόσιων σχολείων. Παρότι η διδασκαλία μιας τέτοιας γλώσσας σε μικρά παιδιά φαντάζει δύσκολη, η προσπάθεια στέφθηκε με επιτυχία, καθώς οι καθηγητές προσάρμοσαν τη διδακτική διαδικασία στην ηλικία των μαθητών τους και την εμπλούτισαν με παιχνίδια, θέατρο και άλλες δραστηριότητες, πάντα με βάση τα αρχαία ελληνικά. Εκτοτε το πετυχημένο πρόγραμμα συνεχίζεται αδιάλειπτα και τον προσεχή Οκτώβριο οι Βρετανοί ελληνομαθείς καθηγητές θα μπουν ξανά στις τάξεις για να διδάξουν. Ομως, για ποιο λόγο πρέπει ένα παιδί από τη Βρετανία να μάθει ελληνικά, και μάλιστα αρχαία; «Είναι μια υπέροχη γλώσσα, γεμάτη από όμορφα λόγια και συναρπαστικές ιδέες. Τα έργα στην αρχαία Ελλάδα έχουν διαμορφώσει τη μελέτη των μαθηματικών, της επιστήμης και του πολιτισμού για αιώνες. Τα παιδιά θα το απολαύσουν και θα επωφεληθούν από τις πάμπολλες χρήσεις και εφαρμογές των ελληνικών στη ζωή μας. Δομή, τρόπος σκέψης, λύση προβλημάτων, κατανόηση εννοιών, φαντασία, ετυμολογία, ορθογραφία, παραγωγή νέων λέξεων. Σίγουρα λοιπόν όλη αυτή η μεθοδολογία σκέψης βοηθά με τα αγγλικά και τη δομή τους» απαντά η δρ Ρόμπινσον και προσθέτει: «Επίσης, θα συνδεθούν με άλλες πτυχές του σχολικού προγράμματος, από την ιστορία και τη γεωγραφία, μέσω της επιστήμης, των μαθηματικών, του θεάτρου, της τέχνης και του αθλητισμού. Ολα αυτά ήταν συνυφασμένα μέσα στην ελληνική παιδεία δημιουργώντας ολοκληρωμένους ανθρώπους». «Μαγική» εμπειρία! Το πιο απτό όφελος των παιδιών από την επαφή τους με τα αρχαία σχετίζεται με την ετυμολογία των χιλιάδων σύγχρονων αγγλικών λέξεων που χρησιμοποιούνται τόσο στην καθομιλουμένη όσο και στην επιστημονική ορολογία. «Δεν ήξερα ότι μερικές λέξεις προήλθαν από τα ελληνικά, νόμιζα ότι φτιάχτηκαν από το πουθενά» λέει χαρακτηριστικά ο 10χρονος Πάτρικ! «Τα παιδιά συνειδητοποιούν ότι υπάρχουν πολύ δυνατοί δεσμοί ανάμεσα στα αρχαία ελληνικά και τα αγγλικά. Αυτό κάνει τα αρχαία να δείχνουν πολύ πιο πραγματικά και χειροπιαστά» σημειώνει από την πλευρά της η καθηγήτρια Ανίκα Χορν, που διδάσκει σε σχολείο της Οξφόρδης. Ομως υπάρχει και κάτι άλλο που συναρπάζει τους μικρούς μαθητές: το ελληνικό αλφάβητο. «Είναι σχεδόν μαγικό για τα παιδιά να μαθαίνουν μια γλώσσα με διαφορετικά σύμβολα. Τους αρέσει να λύνουν παζλ και είναι σαν να αποκωδικοποιούν ένα κρυφό μήνυμα» εξηγεί η κυρία Χορν. Απόδειξη είναι τα λόγια της δεκάχρονης Γκρέις, που ύστερα από μόλις δύο μαθήματα βρίσκει τα αρχαία ελληνικά εξαιρετικά ενδιαφέροντα: «Είναι ωραία. Μπορεί να είναι μπερδεμένα και η αλφάβητος να είναι δύσκολη, αλλά μπορούμε να τα μάθουμε».