2014-04-28

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ – ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ

"ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ" ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΙ ΤΡΑΠΕΖΗΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
Ιστολογιο http://endrasi-ste.blogspot.com  
Email endrasi.ste@gmail.com 

28 Απριλίου 2014
    ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΝΕΕΣ ΕΝΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΤΑΜΕΙΩΝ,  ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΚΥΡΙΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΩΝ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ, ΚΑΘΙΕΡΩΣΗ ΒΑΣΙΚΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΛΟΓΙΚΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΘΝΙΚΟΥ ΦΟΡΕΑ ΑΠΟΝΟΜΗΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ

    ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΤΩΝ “ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ” ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ ΤΗΝ ΠΕΜΠΤΗ 8/5/2014 ΣΤΙΣ 11.00 ΤΟ ΠΡΩÏ, ΣΤΗ ΛΕΚΚΑ 23/25 ΣΤΟ Β΄ ΟΡΟΦΟ, ΑΙΘΟΥΣΑ ΣΥΝΕΛΕΥΣΕΩΝ ΣΣΤΕ

    Έρχονται νέες ενοποιήσεις Ταμείων και μεταβατικό διάστημα για τα όρια
    ηλικίας. Συγχώνευση κύριας και επικουρικής σύνταξης προανήγγειλε ο Ροβέρτος Σπυρόπουλος. Αλλαγές στις συντάξεις, στις εισφορές, και τα όρια ηλικίας, συνταξιοδότηση με... συνταγή Βερολίνου περιλαμβάνει η ατζέντα σειράς νέων ρυθμίσεων που προετοιμάζονται στο ασφαλιστικό.

    Αρχικά τα υφιστάμενα Ταμεία ενοποιούνται, μέχρι το τέλος του 2014,  σε τρεις (3) φορείς-Ταμεία, Ταμείο μισθωτών (ΙΚΑ), Ταμείο ελεύθερων επαγγελματιών (ΟΑΕΕ) και Ταμείο αγροτών (ΟΓΑ), που θα έχουν στο εσωτερικό τους ενιαίους κανόνες, ενώ το ΝΑΤ λέγεται πως θα αποτελέσει χωριστό φορέα. Κατόπιν τα τρία Ταμεία και το ΝΑΤ θα τεθούν κάτω από την «ομπρέλα» του Εθνικού Φορέα Απονομής Σύνταξης.
    Οι επικουρικές από το 2015 ενσωματώνονται στις κύριες συντάξεις, η είσπραξη των εισφορών θα γίνεται ενιαία, τα ενδιάμεσα όρια ηλικίας (πρόωρες συντάξεις) εξαλείφονται με ή χωρίς μεταβατική περίοδο και η ηλικία συνταξιοδότησης θα ξεκινά από το 60ό ή το 62ο έτος για όλους. Παραμένει το 67ο έτος για πλήρη σύνταξη, ενώ εξετάζεται να αυξηθεί ο χρόνος ασφάλισης πέραν των 40 ετών.

    Αυτό θα είναι το μοντέλο του νέου ασφαλιστικού, το περίγραμμα του οποίου ήδη σχεδιάζεται και μάλιστα, σύμφωνα με δημοσίευμα  του «Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής» (27.4.2014), το νέο ασφαλιστικό «χτίζεται» με τη συνδρομή και την τεχνογνωσία του γερμανικού αντίστοιχου ΙΚΑ. Η τρόικα άλλωστε, όπως πρώτος αποκάλυψε ο «Ε.Τ.» (φ. 16/3/2014), έθεσε επιτακτικά θέμα αλλαγών στις συντάξεις και νέου ασφαλιστικού εντός του 2014 και για το λόγο αυτό έχει συμπεριλάβει ειδικό κεφάλαιο στο νέο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα που συμφωνήθηκε με την κυβέρνηση.
                                                                      
    Το συνταξιοδοτικό μοντέλο της Γερμανίας παρουσιάστηκε σε κλειστή ενημέρωση, που είχαν η διοίκηση και στελέχη του ΙΚΑ, από τον πρόεδρο του Οργανισμού Γερμανικής Ασφάλισης Συντάξεων, δρ Αξελ Ράιμαν, το διήμερο της Μ. Τρίτης και  Μ. Τετάρτης σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας, μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας. Ο Ράιμαν δεν ήρθε μόνος του, αλλά προσεκλήθη από τη διοίκηση του ΙΚΑ, προκειμένου να δώσει τεχνογνωσία για το πώς λειτουργεί και τι συντάξεις δίνει το συνταξιοδοτικό σύστημα της Γερμανίας που καλύπτει 75,8 εκατομμύρια ασφαλισμένους και 30,2 εκατομμύρια συνταξιούχους με ετήσιο προϋπολογισμό 397 δισ. ευρώ.
    Το «γερμανικό μοντέλο»  θα αποτελέσει τον κορμό των αλλαγών  που  θα γίνουν στο  ελληνικό  ασφαλιστικό σύστημα, με πρώτο βήμα τις ενοποιήσεις όλων των Ταμείων σε τρεις φορείς- Ταμεία και από το 2016-2017 τη  δημιουργία ενός και μόνο Εθνικού Φορέα Απονομής Σύνταξης.

    Η κυβέρνηση (Υπουργείο Εργασίας) προετοιμάζει  τις αλλαγές και, σύμφωνα  με πληροφορίες του «Ε.Τ.», αναμένεται να ανακοινωθεί επιτροπή με  συντονιστή το Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ) που θα παραδώσει πόρισμα-μελέτη  για τις ενοποιήσεις  των  Ταμείων  μέχρι  το  φθινόπωρο, ώστε μέχρι το τέλος του 2014 -αρχές του 2015- να έχει ψηφιστεί ο νέος νόμος.

    Οι αλλαγές, που τίθενται επί τάπητος και θα βασιστούν εν όλο ή εν μέρει και στη γερμανική εμπειρία, περιλαμβάνουν παρεμβάσεις σε όλο το φάσμα του ασφαλιστικού, θα γίνουν σε στάδια και αφορούν σε:

    1.        Ενοποιήσεις Ταμείων για κύρια σύνταξη σε τρείς (3) φορείς το 2015.
    Σήμερα υπάρχουν έξη (6) φορείς κύριας σύνταξης και ένα Ταμείο για επικουρική, με επιμέρους τομείς και κλάδους επικουρικής ασφάλισης που δίνουν διαφορετικά ποσά σύνταξης. Παράλληλα λειτουργούν άλλοι εξήντα  (60) ειδικοί λογαριασμοί παροχών που ο καθένας έχει διοικητικό συμβούλιο. Από το 2015 καταργούνται όλοι οι επιμέρους κλάδοι και τομείς, με αυτοδίκαιη κατάργηση και των διοικήσεών τους, με στόχο να λειτουργούν τρία (3) Ταμεία κύριας σύνταξης: α) Ταμείο Μισθωτών (ΙΚΑ) για όλους τους μισθωτούς ιδιωτικού τομέα, δημόσιου τομέα, ΔΕΚΟ, τραπεζών και ενδεχομένως και τους δημοσιογράφους, β) Ταμείο Ελεύθερων Επαγγελματιών (ΟΑΕΕ) για όλους τους ανεξάρτητα απασχολούμενους (γιατρούς, μηχανικούς, δικηγόρους) και τους ελεύθερους επαγγελματίες, και γ) Ταμείο Αγροτών (ΟΓΑ) για τους αγρότες. Το ΝΑΤ λέγεται ότι μένει αυτόνομο. Ωστόσο είναι πιθανό να ενταχθεί στο Ταμείο Μισθωτών (ΙΚΑ) εντός του 2015. Η ενοποίηση θα είναι διοικητική, δηλαδή κατ' ουσία θα μειώσει τη γραφειοκρατία. Αγκάθι στις ενοποιήσεις αποτελεί το συνταξιοδοτικό του Δημοσίου. Ως μισθωτοί θα μπουν στο Ταμείο Μισθωτών (ΙΚΑ) αλλά το ζητούμενο είναι αν θα έχουν ξεχωριστό καθεστώς συνταξιοδότησης και για πόσο.

    2.        Ενσωμάτωση επικουρικών Ταμείων στους αντίστοιχους φορείς-Ταμεία από το 2015.
    Είναι η βόμβα που έπεσε στην ημερίδα για το γερμανικό μοντέλο από το διοικητή του ΙΚΑ, Ροβέρτο Σπυρόπουλο, ο οποίος -αν και δεν έδωσε κείμενο- είπε εις επήκοον όλων, και δη στελεχών που γνωρίζουν από ασφαλιστικό, ότι εντός του 2015 σχεδιάζεται και η ενσωμάτωση των Ταμείων επικουρικής ασφάλισης και πρόνοιας των μισθωτών  στο αντίστοιχο Ταμείο Μισθωτών, προδιαγράφοντας στην ουσία τη «συγχώνευση» της επικουρικής σύνταξης με την κύρια. Τόνισε μάλιστα, αναφερόμενος στον τελικό στόχο που είναι ένα Ταμείο για όλους μέχρι το 2016 ή το πολύ μέχρι το 2017, ότι «νωρίτερα, εντός του 2015, τα επικουρικά Ταμεία θα ενσωματωθούν στο ΙΚΑ». Τα δημοσιεύματα αναφέρουν πως για την κύρια, την επικουρική ασφάλιση και την πρόνοια θα δημιουργηθούν χωριστοί και απολύτως διακριτοί κλάδοι στο εσωτερικό του Ταμείου Μισθωτών (ΙΚΑ). Οι τρείς νέοι κλάδοι θα αφορούν σε κύρια σύνταξη, επικουρική και εφάπαξ. Το αυτό θα ισχύσει και για το Ταμείο Ελεύθερων Επαγγελματιών. Επίσης αναφέρουν πως, με τις μειώσεις των τελευταίων ετών και τις επερχόμενες, οι επικουρικές συντάξεις θα μετατραπούν σε ένα μικρό επίδομα, ενώ δεν αποκλείεται με την τελική μεταρρύθμιση που αναμένεται να υπάρξει συγχώνευση κύριας και επικουρικής σύνταξης.       

    3.        Καθιέρωση ενιαίων εισφορών
    Σε επόμενη φάση μετά την ενοποίηση των Ταμείων θα τεθεί το θέμα της καθιέρωσης ενιαίων εισφορών στα ενοποιημένα Ταμεία. Επισημαίνεται πως αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση η εξίσωση των εισφορών των Ταμείων των ΔΕΚΟ και των Τραπεζών με αυτές του ΙΚΑ μέχρι το 2020.

    4.        Μείωση στα ποσοστά αναπλήρωσης κύριων και επικουρικών συντάξεων από το 2015.
         Η ενοποίηση κύριας και επικουρικής σε μία σύνταξη θα γίνει με μείωση και των σημερινών ποσοστών αναπλήρωσης, ώστε το συνολικό ποσό να μην υπερβαίνει το 65%. Στο γερμανικό μοντέλο μάλιστα οι ασφαλισμένοι παίρνουν μία σύνταξη με ποσοστό αναπλήρωσης 49,5%. Και μάλιστα η μέση σύνταξη είναι 1.266 ευρώ μετά από 45 χρόνια ασφάλισης για έναν εργαζόμενο μέσου εισοδήματος! Αν συμβεί κάτι ανάλογο στην Ελλάδα, τότε η μεγαλύτερη σύνταξη από το 2015 και μετά δεν θα ξεπερνά τα 1.100 ευρώ, κύρια και επικουρική μαζί.

    5.        Ρήτρα αύξησης εισφορών ή μείωσης συντάξεων και για τα
    ελλείμματα των Ταμείων κύριας σύνταξης.
    Το γερμανικό ΙΚΑ έχει αυτόματη αναπροσαρμογή εισφορών στην περίπτωση που ξεφεύγουν οι συνταξιοδοτικές δαπάνες και δεν επαρκούν τα διαθέσιμά του. Για παράδειγμα, το 2013, όπως είπε ο κ. Ράιμαν, πληρώθηκαν 255 δισ. ευρώ για συντάξεις και υπήρχε ένα αποθεματικό ασφαλείας της τάξης των 29 δισ. ευρώ. Αυτό το αποθεματικό δεν προήλθε από επιπλέον κρατική χρηματοδότηση, αλλά από συγκράτηση δαπανών και αύξηση εισφορών. Στην Ελλάδα δεν μπορεί να γίνει αύξηση εισφορών, οπότε η ρήτρα αναπροσαρμογής για μείωση των ελλειμμάτων θα εφαρμοστεί στις συντάξεις.

    6.        Ατομικούς λογαριασμούς στην κύρια ασφάλιση.
    Κάθε εργαζόμενος θα παίρνει σύνταξη με βάση τις εισφορές που έχει πληρώσει. Από 1.1.2015 (βάσει ν. 3863/10) θα τεθεί σε ισχύ ο νέος ενιαίος τρόπος υπολογισμού των συντάξεων (βασική και αναλογική), που θα έχει εφαρμογή σε όλα τα Ταμεία. Η βασική σύνταξη θα είναι σταθερή, ενιαία για όλους και η αναλογική θα διαμορφώνεται ανάλογα με τα έτη ασφάλισης αλλά και το ύψος των εισφορών. Αφορά σε όλους τους ασφαλισμένους, πλην ΟΓΑ, ανεξάρτητα του χρόνου υπαγωγής στην ασφάλιση, που θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα από 1.1.2015 και μετά.

    5.  Αλλαγές στα χαμηλά όρια ηλικίας συνταξιοδότησης.
         Από το 2015, ίσως και νωρίτερα, εξετάζεται να μπει φραγμός στις πρόωρες συντάξεις ώστε σταδιακά ουδείς να συνταξιοδοτείται πριν από τα 62. Σήμερα παρότι τα όρια ηλικίας για σύνταξη είναι 62 για μειωμένη και 67 για πλήρη, εντούτοις υπάρχει το νομοθετημένο δικαίωμα για τους μέχρι το 1992 πρωτοασφαλισμένους να αναγνωρίσουν αναδρομικά πλασματικό χρόνο ασφάλισης ώστε να κατοχυρώσουν χαμηλά όρια ηλικίας για σύνταξη και από τα 50 (Δημόσιο). Εκείνο που εξετάζεται είναι να καταργηθεί η έννοια της κατοχύρωσης του συνταξιοδοτικού δικαιώματος ώστε οι ασφαλισμένοι να συνταξιοδοτούνται μόνο μετά τη νόμιμη ηλικία (τα 62 ή τα 67) ή σε μικρότερη ηλικία αν έχουν συμπληρώσει όλο το χρόνο ασφάλισης (40 έτη). Στη Γερμανία τα όρια ηλικίας αυξήθηκαν στα 67, αλλά όπως είπε ο κ. Ράιμαν, δόθηκε μια μεταβατική περίοδος για σύνταξη με τα παλαιά όρια ηλικίας (65) σε όσους είχαν γεννηθεί μέχρι το 1955.

    7.   Είσοδο των επαγγελματικών ταμείων ασφάλισης.
    Είναι στην ουσία Ταμεία που ιδρύονται προαιρετικά ανά επιχείρηση ή κλάδο ή κλάδους εργαζομένων, με πρωτοβουλία των εργαζομένων ή των εργοδοτών ή με συμφωνία των εργοδοτών και εργαζομένων. Σκοπός τους είναι η παροχή στους ασφαλισμένους και τους δικαιούχους των παροχών, συμπληρωματικής ασφαλιστικής προστασίας, πλέον της υποχρεωτικής ασφάλισης για ασφαλιστικούς κινδύνους γήρατος, αναπηρίας, θανάτου, επαγγελματικού ατυχήματος, ασθένειας, διακοπής εργασίας κ.ά. Οι παροχές που χορηγούν μπορεί να είναι σε χρήμα ή σε είδος και να καταβάλλονται περιοδικά (μηνιαία) ή εφάπαξ. Τα επαγγελματικά ταμεία επενδύουν τις εισφορές με κανόνες (κεφαλαιοποιητικό σύστημα) και αυστηρό πλαίσιο κρατικής εποπτείας και ελέγχου (Υπουργείο Εργασίας) και δίνουν ένα μερίδιο σύνταξης.

    8.  Ένα Ταμείο για σύνταξη (Εθνικός Φορέας Απονομής Σύνταξης) ως τις αρχές του 2017.
         Ο Εθνικός Φορέας Απονομής Σύνταξης θα είναι στην ουσία το νέο ΙΚΑ, μέσα στο οποίο θα λειτουργούν ως τομείς όλα τα ενοποιημένα επιμέρους παλαιά Ταμεία. Θα απονέμεται μια σύνταξη, ενώ οι εισφορές από το 2017 θα είναι ίδιες για όλους είτε πρόκειται για μισθωτούς είτε για ελεύθερους επαγγελματίες είτε για αγρότες.



    Συνάδελφοι,
    Τα παραπάνω, που αποτελούν πλέον καθημερινή είδηση σε όλα σχεδόν τα έντυπα και ηλεκτρονικά ΜΜΕ, δυστυχώς επιβεβαιώνουν τους φόβους μας για τους ατυχείς τουλάχιστον χειρισμούς εκείνων που εντελώς αβάσιμα αναζητούν ¨σωτηρία¨ σε ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες, σε ρυθμίσεις εκτός Τράπεζας και που εντελώς απερίσκεπτα και βεβιασμένα, εγκαταλείπουν το κέλυφος προστασίας της ίδιας της ΤτΕ και της ανεξαρτησίας της, μέσα στο οποίο με δύο Εθνικούς Νόμους(3193/2003 και 3863/2010) έχουν γίνει αποδεκτά τα συνταξιοδοτικά μας δικαιώματα, ως Καταστατική υποχρέωση της ΤτΕ ως Τράπεζας του Ευρωσυστήματος. 

    Σας καλούμε:
    • Να ενημερώσετε όλους τους συναδέλφους σε όλη την Ελλάδα για ετοιμότητα και επαγρύπνησή, σε αυτή την ρευστή και δύσκολη περίοδο. 
    • Στη συγκέντρωση των “ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ” Συνταξιούχων που θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 8 Μαΐου 2014 στη Λέκκα 23/25 στο Β΄ όροφο στην αίθουσα Συνελεύσεων του Συλλόγου μας στις 11.00 το πρωΐ. Στη συγκέντρωση  θα παρουσιασθούν όλα τα δεδομένα και οι κίνδυνοι που διατρέχουμε ως συνταξιούχοι της ΤτΕ από όλα όσα προετοιμάζονται, αλλά και από τους ατυχείς δυστυχώς χειρισμούς της πλειοψηφίας του Δ.Σ. του Σ.Σ.Τ.Ε τόσο  απέναντι στα θέματα της Η.ΔΙ.Κ.Α. Α.Ε. και τις μειώσεις των συντάξεών μας, όσο και σε αυτά  της παραίτησής μας από τα Δώρα και τα επιδόματα στο Μέρισμα, αλλά και στη μετάπτωση του Προγράμματος Μετεργασιακών Παροχών σε ασφαλιστικό προϊόν, αντί της μετεξέλιξής του σε ένα νέο Μέρισμα για την εξασφάλιση των εισφορών-παροχών μας όπως ήταν και η αρχική ιδέα και ο σχεδιασμός της σχετικής πρότασης.  

    Με συναδελφικούς χαιρετισμούς

    Η ΟΜΑΔΑ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΥ
    Αναγνωστοπούλου Δήμητρα, Βαξεβανάκη Έλλη, Δεληπέτρος Δημήτρης, Ευσταθίου Κώστας, Καραγιάννης Ιπποκράτης, Καραφωτιά Φωφώ,Κουλούρης Γιώργος, Κωνστανταράκη Εύα,  Μαγκλάρας Κώστας, Μελισσείσου Ελένη, Μοσχονησίου Βάσω, Μπουλαλά Αγγελική, Νέστορας Γιώργος,  Παπαμάργαρης Χάρης, Πατσιλίβα Μαργαρίτα, Χατούπη Μαρία.

    2014-04-27

    ΥΠΕΝΘΥΜΙΣΗ: ΕΤΗΣΙΑ ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΜΕΛΩΝ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΟΥ, 29/4, ΤΡΙΤΗ

    "ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ" ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΙ ΤΡΑΠΕΖΗΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ

    Αγαπητοί συνάδελφοι,

    Σας υπενθυμίζουμε ότι η ετήσια Γενική Συνέλευση του Συνεταιρισμου μας, θα πραγματοποιθεί στις 29 Απριλίου 2014, ημέρα Τρίτη ώρα 3.30 μ.μ στην αίθουσα συνελεύσεων των Σ.Υ.Τ.Ε. και Σ.Σ.ΤΕ.  (Λεκκα 23-25).

    Η δύσκολη και ρευστή οικονομική πραγματικότητα της χώρας  αναδεικνύει περισσότερο από ποτέ την αναγκαιότητα της συνέχισης ύπαρξης του Συνεταιρισμού μας .

    Όμως, ο Συνεταιρισμός δεν είναι υπόθεση μόνο των μελών του Διοικητικού συμβουλίου αλλά όλων μας. Η συμμετοχή μας στην συνέλευση είναι  απαραίτητη!

    ΝΑ ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΛΟΙ & ΟΛΕΣ ΕΚΕΙ

    Με συναδελφικούς χαιρετισμούς

    Η ΟΜΑΔΑ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΥ

    Αναγνωστοπούλου Δήμητρα, Βαξεβανάκη Έλλη, Δεληπέτρος Δημήτρης, Ευσταθίου Κώστας, Καραγιάννης Ιπποκράτης, Καραφωτιά Φωφώ, Κουλούρης Γιώργος, Κωνστανταράκη Εύα, Μαγκλάρας Κώστας, Μελισσείδου Ελένη, Μοσχονησίου Βάσω, Μπαλαούρας Μάκης, Μπουλαλά Αγγελική, Νέστωρας Γιώργος, Παπαμάργαρης Χάρης, Πατσιλίβα Μαργαρίτα, Χατούπη Μαρία.

    2014-04-26

    ΑΞΙΟΘΡΗΝΗΤΑ ΠΙΘΗΚΑΚΙΑ

    Του Χ. Δάλκου 

    Τά βίαια ἐπεισόδια τοῦ ἀγώνα ΠΑΟΚ – Ὀλυμπιακοῦ φρόντισαν νά στείλουν μεγαλοβδομαδιάτικα τό μόνο μήνυμα πού φαίνεται νά κυριαρχῇ στήν ψυχή τῶν κατ᾿ ὄνομα «φιλάθλων»: μίσος, ἐπιθετικότητα, καταστροφή, πόλεμος ὅλων ἐναντίον ὅλων.
    Παρατηρῶντας τό πεδίο τῆς μάχης ἀπό τά τηλεοπτικά πλάνα, εὔκολα μπορεῖς νά διακρίνῃς τούς ἠθικούς αὐτουργούς τοῦ ἐγκλήματος: PAOK, Olympiakos, κ.λπ. Τά ἀξιοθρήνητα πιθηκάκια πού μαϊμουδίζουν τήν γλῶσσα τῶν Ἐγγλέζων χουλιγκάνων μαϊμουδίζουν ἐπίσης –κι αὐτό εἶναι ἀπείρως πιό σημαντικό- καί τά ἤθη τους.
    Ἀπό ποῦ μᾶς ἦρθε ὅλο αὐτό τό ἀπίστευτο κῦμα ἐπιθετικότητας καί καταστροφῆς, καί τί σχέση ἔχει μέ τό ἑλληνικό μέτρο ἤ τό κήρυγμα ἀγάπης μέ τό ὁποῖο γαλουχοῦνταν παλαιότερα οἱ ψυχές τῶν νέων ἀνθρώπων; (Θυμᾶμαι μέ συγκίνηση πώς ἕνας παλιός τερματοφύλακας τοῦ Ὀλυμπιακοῦ ἔδινε τό σύνολο τῆς ἀμοιβῆς του σ᾿ ἕναν συμπαίκτη του πού ἀντιμετώπιζε οἰκονομικά προβλήματα).
    Ἔ, λοιπόν, αὐτά τά ἤθη μᾶς ἔρχονται ἀπ᾿ ἔξω, εἶναι τά ἤθη τοῦ νεοφιλελεύθερου παγκόσμιου καπιταλισμοῦ ὁ ὁποῖος παρουσιάζει ὡς «ἐλευθερία» τήν ἀπελευθέρωση τῶν πιό καταστροφικῶν ἔμφυτων ὁρμῶν τοῦ ἀνθρώπου.

    Φυσικά τό μεγαλύτερο μερίδιο εὐθύνης στήν περίπτωσή μας δέν τό ἔχουν οὔτε οἱ ξένοι ἐπιτήδειοι χειραγωγοί τῶν νεανικῶν ψυχῶν, οὔτε κἄν οἱ ντόπιοι «ἱμάντες μεταβίβασης» τῶν ἔξωθεν καί ἄνωθεν ἐπιταγῶν. Τό ἔχουν τά ἴδια τά θύματα τῆς χειραγώγησης πού τόσο εὔκολα καί τόσο ἐπιπόλαια ἀφήνονται νά τούς χειραγωγοῦν καί νά πλάθουν τήν ψυχή τους σάν πλαδαρό ζυμάρι. Ἔφτασε καιρός νά τούς τό ποῦμε φωναχτά μπᾶς καί τό συνειδητοποιήσουν: Ἀγαπητοί fansτῶν ποικίλων FanClubsκαί FootballClubs, τοῦ OlympiakosF.C., τοῦ PanathinaikosF.C., τοῦ PAOKF.C. κ.λπ. δέν εἶστε τίποτα σπουδαῖο, ἀξιοθρήνητα πιθηκάκια εἶστε, πού μιμεῖστε τήν ξένη γλῶσσα καί τά ξένα ἤθη, γιατί ἀπέναντι στούς ξένους αἰσθάνεστε τό δέος τοῦ κομπλεξικοῦ πού ντρέπεται γιά τόν ἑαυτό του καί τόν πολιτισμό του.
    Κι ἄν κάτι «ἔσωσε τήν παρτίδα» στά ἐπεισόδια τῶν «ὀπαδῶν» ΠΑΟΚ – Ὀλυμπιακοῦ, ἦταν ἡ εὐφάνταστη ἐνέργεια τοῦ Παοκτζῆ ὁ ὁποῖος ἄδειασε τήν κασσέλλα μέ τούς γαύρους στόν πάγκο τῶν ἀντιπάλων: νά ἕνας τρόπος νά μεταστοιχειώνῃ κανείς τήν ὠμή ἐπιθετικότητα σέ, δηκτική μέν, ἀλλά ἀναίμακτη «ρωμαίϊκη» «πλάκα».
    Πόσο ἔχει λείψει ἀπό τίς ἀναμετρήσεις μεταξύ «ὀπαδῶν» αὐτή ἡ -στοιχειωδῶς, ἔστω- πνευματώδης ἀντιπαράθεση! Καί μελαγχολεῖ κανείς ὅταν ἀναλογίζεται ὅτι σ᾿ αὐτόν τόν τόπο ὅπου παλιά γραφόταν πρός τιμήν τῶν ἀθλητῶν ὑψηλή ποίηση, ἡ ἀποκλειστική «φίλαθλη» ἀντίδραση τείνει νά εἶναι ἡ ἐκσφενδόνιση ἑνός σπασμένου καθίσματος, ἑνός καπνογόνου ἤ μιᾶς βόμβας μολότωφ.

    Ἀλλ᾿ αὐτή ἡ ὁλοκληρωτική προσφυγή στήν ὠμή βία, αὐτή ἡ βάναυση ἐρήμωση τοῦ τοπίου τοῦ πνεύματος, εἶναι ἀντιγραφή ἀπ᾿ ἔξω, ἡ μεγαλύτερη ἀπόδειξη τῆς ἰσχύος τοῦ δόγματος ὅτι ὑπάρχουν ἄνθρωποι ἀρκετά κουτοί ὥστε νά θαυμάζουν τούς κουτότερούς τους. Πρᾶγμα πού συμβαίνει μέ ὅλους ἀνεξαιρέτως τούς «ὀπαδούς» τῶν κατ᾿ ὄνομα ἑλληνικῶν ὁμάδων πού φαντασιώνονται πώς εἶναι αὐθεντικοί ἐπειδή δήλωσαν «original».
    Σ᾿ αὐτούς ἀπευθύνεται ἡ προτροπή ἀπό ἕναν πάλαι ποτέ ὀπαδό τοῦ Ὀλυμπιακοῦ ἀλλά ὄχι καί τοῦ Olympiakos: Πάψτε νά ἀντιγράφετε τά καμώματα τῶν ἀντιπνευματικῶν ἰνδαλμάτων σας! Πάψτε νά εἶστε ἀξιοθρήνητα πιθηκάκια! Σκεφτῆτε μιά πνευματώδη ἀπάντηση στήν θέση τῆς ὠμά βίαιης ἀντίδρασης! Ἀποδεῖξτε ὅτι συνεχίζετε τήν ἀνθρωπιστική παράδοση τοῦ ἑλληνικοῦ πολιτισμοῦ! 

    Ἄ, καί κάτι ἄλλο: Καλή Ἀνάσταση, ἄν σᾶς λέῃ τίποτα αὐτό.  
    ___________________________

    Ο Χρίστος Δάλκος γεννήθηκε το 1951 στα Τρόπαια (πρώην Βερβίτσα) Αρκαδίας. Είναι πτυχιούχος της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών και εργάζεται από το 1978 στην Μέση Δημόσια Εκπαίδευση. Είναι διδάκτωρ του τμήματος Επικοινωνίας, ΜΜΕ και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου. Ασχολείται με θέματα γλώσσας, και πιο ειδικά με την λεγόμενη "προ"- ελληνική και τις σχέσεις της με την νέα ελληνική, καθώς και με την "ενδοσυγκριτική" διερεύνηση της γλώσσας. Έχει συμμετάσχει με ανακοινώσεις του σε διάφορα συνέδρια, έχει δημοσιεύσει άρθρα αναφερόμενα σε ζητήματα γλώσσας, λογοτεχνίας και εκπαίδευσης, έχει εκδώσει ποιήματα και διηγήματα, έχει ασχοληθεί με την διδασκαλία της γλώσσας μέσω της μουσικής και έχει μελοποιήσει αρχαία και νέα ελληνική ποίηση.
    Βιβλία του Χ. Δάλκου
    (2011)     Η παλαιότητα της νέας ελληνικής, Μελάνι
    (2007)     Νευρόσπαστο τηλεχειριστηρίου, Πλανόδιον
    (1996)     Το μικρό είναι μεγάλο, Δίαυλος
    (1994)     Συντακτικό της αρχαίας ελληνικής γλώσσας σε κωμικογραφήματα, Δίαυλος
    (1994)     Τα ιδεολογήματα της νέας γλωσσολογίας, Δίαυλος

    2014-04-25

    Ουκρανία: 3000 χρόνια ελληνικής παρουσίας

    Το φλέγον ζήτημα που έχει ανακύψει τις τελευταίες εβδομάδες στην εμφυλιακή Ουκρανία ανέδειξε τις τελευταίες μέρες και ένα άλλο πολύ σημαντικό θέμα…

    Την παρουσία του ελληνικού στοιχείου στη χώρα από την αρχαιότητα έως τους 150.000 Ελλήνων που ζουν σήμερα στην Ουκρανία.
    -Μια υπόθεση τουλάχιστον 2.700 ετών…
    Η παρουσία, ωστόσο, των Ελλήνων στην Ουκρανία και ιδιαιτέρως στην Χερσόνησο της Κριμαίας, έχει μακρότατη ιστορία, η οποία χρονολογείται ήδη από τον 6ο αιώνα π.Χ., οπότε και άρχισε η ελληνική εποίκιση στα παράλια της Μαύρης θάλασσας και στην χερσόνησο.
    Tα ερείπια των αρχαίων ελληνικών πόλεων Σεβαστούπολη, Παντικαπαίου (Κιμμέριος Βόσπορος), Xερσονήσου,Φαναγόρειας, Θεοδόσιας κ.ά. μαρτυρούν την παλιά δόξα των Eλλήνων.
    800px-an_ancient_greek_colony_chersonesos_2005-08-071_1
    Χερσόνησος ονομάζεται σήμερα και επρόκειτο για μία από τις πόλεις που ίδρυσαν οι αρχαίοι Έλληνες σ΄αυτή την περιοχή με τις τεράστιες γεωργικές εκτάσεις, προκειμένου να εξασφαλίσουν σιτηρά για την επιβίωση των δικών τους πόλεων-κρατών. Συγκεκριμένα η πόλη ιδρύθηκε τον 6ο π. Χ. αιώνα αλλά σύμφωνα με τους αρχαιολόγους στις αρχές του 3ου αιώνα π. Χ., μεγάλο μέρος του αγροτικού πληθυσμού σκοτώθηκε από ξένους εισβολείς.
    Οι αρχαίοι Έλληνες ονόμαζαν την Κριμαία Ταυρίδα(αργότερα Ταυρική), σύμφωνα με το όνομα των κατοίκων της, των Ταύρων. Ο ιστορικός Ηρόδοτος αναφέρει ότι ο Ηρακλής όργωσε αυτή τη γη χρησιμοποιώντας ένα γιγάντιο ταύρο.
    Κατά τα τέλη του 5ο αιώνα αρχαίοι Έλληνες αποικιστές άρχισαν να εγκαθίστανται κατά μήκος της Μαύρης Θάλασσας. Ανάμεσά τους υπήρχαν Δωριείς από την Ηράκλεια Ποντική η οποίοι και Ίωνες από τη Μίλητο που προσορμίστηκαν στη Θεοδοσία και το Παντικάπαιον.
    -Από το Χρυσόμαλλο δέρας…
    xrysomaloderas-600_218462_55W309
    Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως εκεί βρισκόταν η μυθική Κολχίδα από όπου ο Ιάσονας πήρε το χρυσόμαλλο δέρας, δηλαδή το δέρμα (την προβιά) που απέμεινε από το κριάρι που έστειλε η Νεφέλη για να σώσει το γιο της Φρίξο από τη θυσία που ήθελε να κάνει ο πατέρας του. Αυτό δείχνει την παρουσία των Ελλήνων στην περιοχή να είναι πολύ παλαιότερη χρονικώς από την συμβατική χρονολογία του 2700 π.χ.
    Σύμφωνα με τον μύθο λοιπόν, ο βασιλιάς Αθάμας έχοντας πάρει τον χρησμό από το μαντείο των Δελφών ότι ήταν ευθύνη του γιου του το γεγονός πως δε φύτρωσε το σιτάρι εκείνη τη χρονιά, αποφάσισε να τον θυσιάσει. Έτσι η μητέρα του Νεφέλη η οποία είχε πεθάνει, έστειλε από τον ουρανό ένα κριάρι με χρυσό δέρμα να τον αρπάξει από την επικείμενη θυσία. Το κριάρι λοιπόν άρπαξε τον Φρίξο και την Έλλη και τους πήγε στην Κολχίδα. Εκεί ο Φρίξος θυσίασε το κριάρι στο Δία και χάρισε το δέρμα του στο βασιλιά της Κολχίδας, Αιήτη που τον φιλοξενούσε. Εκείνος το κρέμασε σε μια βελανιδιά στο δάσος του θεού Άρη και έβαλε έναν ακοίμητο δράκο να το φυλάσσει.
    -Στην Φιλική Εταιρεία
    Η Φιλική Εταιρεία ήταν η σημαντικότερη από τις μυστικές οργανώσεις που σχηματίστηκαν για την προετοιμασία επανάστασης για την απελευθέρωση των Ελλήνων από την Οθωμανική Αυτοκρατορία.
    Ιδρύθηκε το 1814 στην Οδησσό (τέταρτη μεγαλύτερη πόλη της Ουκρανίας και σημαντικό λιμάνι στον Εύξεινο Πόντο) και σύμφωνα από τους παλαιότερους ιστορικούς, από τον Εμμανουήλ Ξάνθο, το Νικόλαο Σκουφά, Αθανάσιο Τσακάλωφ. Τέταρτο μέλος της, μυήθηκε ο Αντώνιος Κομιζόπουλος από τη Φιλιππούπολη.
    Επίσης από τα πρώτα μέλη που μυήθηκαν ήταν και ο Παναγιώτης Αναγνωστόπουλος (και μάλιστα κατά ορισμένες πηγές συνιδρυτής, πριν τον Ξάνθο που μυήθηκε αργότερα).
    Οι Φιλικοί αφού μυούνταν στην Εταιρεία έδιναν όρκο πίστης και επικοινωνούσαν με κώδικες, ψευδώνυμα και συνθηματικές λέξεις.
    filiki1
    Το σπίτι της οδού Κράσνη (πάροδος Ν. 18) στην Οδησσό, όπου ιδρύθηκε η Φιλική Εταιρεία.

    simferopoli
    -Οι Έλληνες της Κριμαίας από τον 18ο αιώνα μέχρι σήμερα
    Οι Έλληνες της Κριμαίας διαιρούνται σε δύο ομάδες: Είναι οι λεγόμενοι Ελληνόφωνοι-Ρωμαίοι και οι Τουρκόφωνοι-Ουρούμ. Είναι Έλληνες της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας που προέρχονταν από την περιοχή του Πόντου που μετανάστευσαν και αποίκισαν την Κριμαία. Και οι δύο ομάδες μετανάστευαν στην περιοχή για πολλούς αιώνες (απ” τον 4ο αιώνα π.Χ. μέχρι και 17ο αιώνα μ.Χ.) από την Ανατολία, κυρίως από τον Πόντο. Οι τελευταίοι εντάθηκαν στην κοινωνική και πολιτισμική ζωή του τόπου, με αποτέλεσμα να υιοθετήσουν την γλώσσα των Τατάρων της Κριμαίας ως μητρική γλώσσα.
    Το 1777, μετά την προσάρτηση της Κριμαίας στη Ρωσία, η Μεγάλη Αικατερίνη διέταξε την εγκατάσταση όλων των Ελλήνων από τη χερσόνησο στη Βόρεια Αζοφική, έτσι έγιναν γνωστοί ως Έλληνες της Αζοφικής (приазовские греки / priazovskie Greki).
    Μερικοί γλωσσολόγοι πιστεύουν ότι η διάλεκτος που ομιλείται από τους Έλληνες της Αζοφικής διαφέρει από την κοινή γλώσσα των Κριμαίων και ως εκ τούτου αποτελεί μια ξεχωριστή ομάδα γλώσσας αυτής. Οι Ουρούμ είναι Ορθόδοξοι Χριστιανοί.
    pantikapeo_krimaias1
    Από τον 18ο έως τις αρχές του 20ου αιώνα, στον Καύκασο μετανάστευαν μαζικά οι Έλληνες από την Οθωμανική Αυτοκρατορία, κυρίως από την περιοχή του Πόντου. Ο Ρωσοτουρκικός πόλεμος του 1828-29, με την προέλαση του ρωσικού στρατού προς το Ερζερούμ και την Αργυρούπολη και τον ενθουσιασμό που προκάλεσε στους τοπικούς ελληνικούς πληθυσμούς αλλά και τη συμφωνία ειρήνης με τη Συνθήκη της Αδριανούπολης που ακολούθησε με την αποχώρηση των ρωσικών στρατευμάτων από την περιοχή, ανάγκασε ένα μεγάλο αριθμό Ελλήνων (περίπου 42.000) να ακολουθήσει τον ρωσικό στρατό, για το φόβο αντιποίνων.
    Η ρωσική κυβέρνηση και ειδικότερα ο τσάρος Νικόλαος Α΄ με απόφασή του, μετά από εισήγηση του στρατηγού Ιβάν Πασκέβιτς, τους εγκατέστησε στην περιοχή της Τσάλκας, όπου ίδρυσαν 27 αμιγή ελληνικά χωριά. Επί της Σοβιετικής Ένωσης αποτελούσαν αναγνωρισμένη ελληνική μειονότητα της Γεωργίας. Ίδρυσαν επίσης τρία χωριά στην περιοχή Γκομαρέτη.
    Μέχρι το 13ο αιώνα που ήρθαν οι Τάταροι το Ελληνικό κράτος στη Χερσόνησο της Κριμαίας άκμαζε, μα και μετά η ελληνική παρουσία παρέμενε ισχυρή, κράτησε κάποια εδάφη στην Kριμαία, ενώ Βενετοί και Γενοβέζοι δημιουργούν λιμενικές εγκαταστάσεις. μέχρι να τα πάρουν οι Οθωμανοί το 1485.
    Ως το 1778, μέρος του ελληνικού πληθυσμού έμεινε σε εδάφη που του παραχώρησε η αυτοκράτειρα της Pωσίας Aικατερίνη.
    Στη Σοβιετική ένωση του Στάλιν με διάταγμα το 1937 οι Ελληνικοί σύλλογοι χαρακτηρίστηκαν κατασκοπευτικοί, ακολούθησε, μια εθνοκάθαρση και πραγματική τραγωδία για το μικρό ελληνικό λαό της Αζοφικής. Κλείστηκαν τα ελληνικά σχολεία, το θέατρο, η εφημερίδα, καταργήθηκε το λαογραφικό συγκρότημα. Καταστράφηκαν ακόμα και όλα τα έγγραφα που θύμιζαν την ύπαρξή τους. Με ψευδείς κατηγορίες, εκτελέστηκαν όλοι οι Έλληνες διανοούμενοι, καθώς και χιλιάδες εργάτες και αγρότες ελληνικής καταγωγής. Δεν υπήρχε ελληνική οικογένεια που να μην είχε χάσει ένα μέλος της από τις καταπιέσεις αυτές. Παραμένουν άγνωστα μέχρι σήμερα οι τόποι εκτέλεσης και ταφής των θυμάτων του Στάλιν.
    Με την άνοδο στην εξουσία του Νικήτα Χρουστσώφ, οι Έλληνες της Ουκρανίας, όπως και της υπόλοιπης πρώην Σοβιετικής Ένωσης, απέκτησαν σχετική πολιτική ελευθερία. Στη δεκαετία του ’70 είχε συσταθεί μια λογοτεχνική ομάδα των Ελλήνων ποιητών που συναντιούνταν κάθε καλοκαίρι στο εξοχικό «Αζοφικό αγλάρ» («Το χελιδόνι της Αζοφικής») του ποιητή Δημήτρη Δεμερντζή.
    cf80ceb5cf81ceafcf80cf84ceb5cf81cebf-67-ceb5cebbcebbceb7cebdceb9cebacf8c-cf87cf89cf81ceb9cf8c-cf83cf84ceb1cf81ceb1cebccf80ceadcf83ceb5
    Σύμφωνα με τον ιστότοπο einai-adynaton.blogspot.gr, στις 25 Ιανουαρίου 1989 στη Μαριούπολη, ιδρύθηκε ο πρώτος ελληνικός σύλλογος, με πρωταρχικό σκοπό την αναγέννηση της ελληνικής διαλέκτου της Μαριούπολης και η εκμάθηση της νέας ελληνικής γλώσσας. Την 25η Μαρτίου του ίδιου χρόνου γιορτάστηκε για πρώτη φορά η εθνική μας εορτή και ακούστηκε και ο εθνικός ύμνος. Στη γιορτή αυτή είχαν έρθει Έλληνες από τα γύρω χωριά, χόρευαν στη διάρκεια της συναυλίας τους ελληνικούς τοπικούς χορούς. Μετά από τη συναυλία, οι άνθρωποι αγκαλιάζονταν και έκλαιγαν: για πρώτη φορά μετά από πολλές δεκαετίες, από τη σκηνή ακουγόταν η μητρική τους γλώσσα.
    Από το 1992 έως το 2000 στον τοπικό δημοτικό ραδιοφωνικό σταθμό, δυο φορές το μήνα μεταδίδονταν η εκπομπή «Καλησπέρα». Από το 1992 έως 1995 στο Ντονέτσκ εκδίδονταν η εφημερίδα «Λόγος», ενώ από το 1994 άρχισε να κυκλοφορεί η εφημερίδα «Χρόνος» του ελληνικού συλλόγου της Μαριούπολης και το 1996 άνοιξε Ελληνικό προξενείο.

    Πηγή: iefimerida