2014-12-11

ΠΡΟΣΟΧΗ - ΠΡΟΣΟΧΗ: ΚΥΚΛΟΦΟΡΟΥΝ ΕΡΓΑΤΟΠΑΤΕΡΕΣ ΜΕ ΠΟΛΙΤΙΚΑ!!

Συνάδελφοι,

Από τη μιά η ΠΑΣΚΕ του Γοζαδίνου και από την άλλη αυτή της Κλειτοράκη, η κάθε πλευρά με τις ανακοινώσεις της, έχουν βαλθεί να μας πείσουν για την ανάγκη ανάθεσης της διαχείρισης του "προγράμματος" σε Ασφαλιστικές Εταιρείες. Μάλιστα στην προσπάθειά τους αυτή προσφεύγουν σε κάθε ψέμα και απαράδεκτες μεθοδεύσεις, που είναι να απορείς, οι συνάδελφοι αυτοί με τα τόσα χρόνια στο συνδικαλισμό, πόσο ελάχιστα συνδέονται με το συλλογικό συμφέρον των συναδέλφων συνταξιούχων.
Η τελευταία ανακοίνωση της κ. Κλειτοράκη είναι μνημείο υποτέλειας και διαστρέβλωσης της αλήθειας, που χωρίς καμιά ηθική δέσμευση, προκειμένου να εξυπηρετήσει και αυτή από την πλευρά της τα άνομα συμφέροντα των ασφαλιστικών εταιρειών, παραδίδει την επικουρική μας σύνταξη  βορά στα νύχια του Ν.4281/2014 άρθρο 220 παρ.6 , με τον οποίο η συγκυβέρνηση, όσα επικουρικά ταμεία ΝΠΔΔ δεν μεταβληθούν σε ΝΠΙΔ του Νόμου Ρέππα μέχρι 30.6.2015, από 1.7.2015 τα ενσωματώνει στο ΙΚΑ/ΕΤΕΑ.
Ενώ όφειλε τουλάχιστον να έχει διαβάσει το σημείωμα που εγκαίρως, λίγες μόνο μέρες μετά τη ψήφιση του σχετικού νόμου μέσα στον Αύγουστο 2014   κατέθεσε σχετικά στο Δ.Σ. του ΣΣΤΕ, αλλά και έστειλε στις αρμόδιες για αυτό  Διευθύνσεις ΔΑΔΟ και Νομικών Υπηρεσιών  της Τράπεζας ο εκπρόσωπος των ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ στο Δ.Σ. του ΣΣΤΕ, αυτή χωρίς αιδώ, υπερακοντίζει ακόμα και το νομοθέτη, ο οποίος ασφαλώς και δεν θα μπορούσε εξ άλλου να απευθύνεται σε εμάς, αφού η ΤτΕ είναι έξω από κάθε λογαριασμό κοινωνικής ασφάλισης της ΓΕΝΙΚΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ.

Δυστυχώς όμως και τα δύο κομάτια της ΠΑΣΚΕ, που μεταφέρουν για ευνόητους λόγους τη συνένωσή τους για μετά τις συνδικαλιστικές εκλογές,  σήμερα ούτε λίγο ούτε πολύ προχωρούν από κοινού στην προσφορά "στους λύκους της ελέυθερης αγοράς" των δικαιωμάτων μας, που μετά από σκληρούς και μακρόχρονους αγώνες εντάξαμε όπως ορίζει και το Καταστατικό της Τράπεζας στο εσωτερικό της. Αν μάλιστα κρίνουμε από την σωστή στάση  υπεράσπισης του Καταστατικού στο θέμα του ΕΝΦΙΑ από τη σημερινό Διοικητή, ίσως όλοι αυτοί, που στο πρόσφατο παρελθόν, ξεχνώντας τις Καταστατικές δεσμεύσεις των άρθρων 38 και 71 για τους μισθούς και τις συντάξεις του προσωπικού επεδίωξαν να θέσουν τα δικαιώματά μας εκτός Τράπεζας, οι μεν συνδικαλιστές να καταστούν  άνεργοι  από τους συναδέλφους, οι δε υπηρεσιακοί παράγοντες να εγκληθούν για καταπάτηση του επενδεδυμένου  με υπερνομοθετική ισχύ από το διεθνές δίκαιο, Καταστατικού της Τράπεζας. Ευτυχώς για εμάς και δυστυχώς για αυτούς, το θέμα του ΕΝΦΙΑ ήρθε σε μια κρίσιμη στιγμή που διέλυσε τα σύνεφα και τη θολούρα που σκοπίμως οι εραστές των Ιδιωτικών Ασφαλιστικών Εταιρειών είχαν σηκώσει.

Στη συνέχεια παραθέτουμε ολόκληρο το ενημερωτικό σημείωμα για το σχετικό νόμο, έτσι ώστε ο κάθε συνάδελφος να έχει γνώση και  σχηματισμένη γνώμη:

Ενημερωτικό Σημείωμα για τη παράγραφο 6 του άρθρου 220 του Ν.4281/2014 ΦΕΚ Α160
Μέρος Δ΄ του σχετικού νομοσχεδίου και τελικά του Νόμου 4281/8.8.2014 Φ.Ε.Κ Α.160 με τίτλο Θέματα Αρμοδιότητας Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας
Άρθρο 220 (Αρχικά 221στο νομοσχέδιο): Θέματα Υπουργείων Οικονομικών, Εθνικής Άμυνας, Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη, Ναυτιλίας και Αιγαίου και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας.

1.      Το σχετικό νομοσχέδιο που  κατατέθηκε στη Βουλή στις 30/7/2014, μετά τη διαδικασία συζήτησης στην αρμόδια Επιτροπή και κατόπιν στο Τμήμα Διακοπών της Βουλής, ψηφίσθηκε στις 6/8/2014: Νόμος 4281/8.8.2014, Φ.Ε.Κ. Α.160. Συμπεριλαμβάνει πλείστες ρυθμίσεις αρμοδιότητας πολλών Υπουργείων και διαφορετικών θεμάτων, στα πλαίσια υλοποίησης των υποχρεώσεων από το νόμο 4046/12 του Μνημονίου.
Στο Δ΄ μέρος του νομοσχεδίου ( αρχικό άρθρο 221) και του νόμου 4281/2014  ( τελικό άρθρο 220) περιλαμβάνονται πέντε παράγραφοι (στο νόμο προστέθηκε και έκτη παράγραφος), οι οποίες αναφέρονται στα εξής θέματα κατά παράγραφο:
Η πρώτη παράγραφος αναφέρεται στην υποχρεωτική ένταξη στο Ε.Τ.Ε.Α των κλάδων και τομέων επικουρικής ασφάλισης Τ.Ε.Α.Π.Α.Σ.Α. και Τ.Ε.Α.Π.Ι.Ε.Ν. (Ταμεία Σωμάτων Ασφαλείας και Προσωπικού Ιδρυμάτων Εμπορικού Ναυτικού).
Η δεύτερη παράγραφος αναφέρεται στην έκδοση μέχρι 31.10.2014 κοινής απόφασης του Υπουργού Εργασίας και του καθ΄ ύλην αρμόδιου Υπουργού μετά από σύμφωνη γνώμη και της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής για τον καθορισμό των τεχνικών παραμέτρων από τις οποίες θα προκύπτει ο συντελεστής βιωσιμότητας ώστε να αποφεύγεται η δημιουργία ελλειμμάτων σε ταμειακή και δεδουλευμένη βάση για τα ΜΤΠΥ, ΜΤΣ, ΜΤΑ, ΜΤΝ.
Η τρίτη παράγραφος αναφέρεται στην εφαρμογή των όρων χορήγησης ΕΦ ΑΠΑΞσύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου 4270/14 σε όλους τους φορείς Γενικής Κυβέρνησης και Κεντρικής Διοίκησης ή Δημοσίου ή Κράτους, συμπεριλαμβανομένου και του Ταμείου Αρωγής Υπαλλήλων Βουλής (Τ.Α.Υ.Β.).  
Η τέταρτη παράγραφος αναφέρεται στην κατάργηση διάφορων πόρων που ως φόροι τρίτων κατέληγαν στα επικουρικά ταμεία και κλάδους.
Τέλος η πέμπτη παράγραφος αναφέρεται  στην  εφαρμογή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος με την προσαρμογή για το λόγο αυτό των παροχών των ταμείων, τομέων ή κλάδων μέχρι την 30/11 κάθε έτους.  
Σημείωση: Τα αρμόδια όργανα εφαρμογής της προσαρμογής των παροχών που προβλέπουν οι  διατάξεις των παραγράφων 2 και 3 και 5 του Νόμου,  σε περίπτωση μη συμμόρφωσής τους, παύονται αυτοδικαίως εντός 7 ημερών από την έναρξη εκάστου έτους εφαρμογής τους.

2.      Τελικά, στον ψηφισθέντα νόμο 4281/8.8.2014, το αρχικό άρθρο 221 του σχετικού νομοσχεδίου των πέντε παραγράφων, όπως πιο πάνω αναφέρεται έγινε άρθρο 220 και προστέθηκε σε αυτό με τη νομοτεχνική διαδικασία της βελτίωσης και όχι με σχετική τροπολογία και η παρακάτω έκτη παράγραφος, το κείμενο της οποίας έχει ως εξής:
¨ 6. Οι κλάδοι και τομείς επικουρικής ασφάλισης, που δεν έχουν ενταχθεί στο Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης (ΕΤΕΑ), δύνανται να μετατρέπονται μέχρι 30.6.2015 μετά από σύμφωνη γνώμη των αντιπροσωπευτικότερων οργανώσεων των κλάδων ασφαλισμένων και μετά από εκπόνηση αναλογιστικής μελέτης σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου (ΝΠΙΔ), εκτός Γενικής Κυβέρνησης σύμφωνα με τον ορισμό του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 549/2013 για το Ευρωπαϊκό Σύστημα Εθνικών και Περιφερειακών Λογαριασμών, κατά τα οριζόμενα στα άρθρα 7 και 8 του ν.3029/2002, άλλως από 1.7.2015 εντάσσονται στο Ε.Τ.Ε.Α., λαμβάνοντας υπ΄ όψιν τα τεχνικά χαρακτηριστικά της επικουρικής ασφάλισης των ελεύθερων επαγγελματιών. Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας καθορίζονται όλα τα σχετικά της παρούσας.
Για τους προαναφερόμενους τομείς και κλάδους, καθώς και για τα αναφερόμενα ταμεία και τομείς της παραγράφου 1 του παρόντος που μετατρέπονται σε Ν.Π.Ι.Δ. το ποσοστό της εργοδοτικής εισφοράς παραμένει σταθερό ή μειώνεται, χωρίς οποιαδήποτε άμεση ή έμμεση χρηματοδότηση ή παροχή εγγυήσεων από τη Γενική Κυβέρνησηή άλλες μη ανταποδοτικές πηγές, πέραν των δικών τους πόρων
Σημειώσεις :
1.      Ο κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 549/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 21ης Μαΐου 2013, για το ευρωπαϊκό σύστημα εθνικών και περιφερειακών λογαριασμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (εφεξής «ΕΣΛ 2010»), περιέχει το πλαίσιο αναφοράς για κοινά πρότυπα, ορισμούς, ταξινομήσεις και λογιστικούς κανόνες για την κατάρτιση των λογαριασμών των κρατών μελών για τις στατιστικές ανάγκες της Ένωσης, προκειμένου να επιτευχθούν συγκρίσιμα αποτελέσματα μεταξύ των κρατών μελών.
2.      Τα άρθρα 7 και 8 του Νόμου 3029/2002 αναφέρονται στη δημιουργία Ταμείων Επαγγελματικής Ασφάλισης προαιρετικής συμμετοχής  και στην Εποπτεία και τον Έλεγχο  αυτών από το Υπουργείο Εργασίας και την Εθνική Αναλογιστική Αρχή.

3.      Στο παρόν Σημείωμα επισυνάπτονται τα παρακάτω στοιχεία που αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του Ν.4281/2014:
- Αιτιολογική Έκθεση του Νομοσχεδίου,
-Έκθεση της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής  επί του Νομοσχεδίου,
- Πίνακας με τις καταργούμενες διατάξεις μετά την ψήφιση του άρθρου 221 αρχικά  και τελικά 220 του Ν.4281/8.8.2014,
- Έκθεση Αξιολόγησης Συνεπειών Ρυθμίσεων,
- Έκθεση της Διαρκούς Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων επί του σχετικού νομοσχεδίου, 
-Αιτιολογική έκθεση επί των άρθρων του σχετικού νομοσχεδίου,
- Επίσημα πρακτικά της 6/8/2014 συνεδρίασης του Τμήματος Διακοπών της Βουλής που ψηφίστηκε το άρθρο 220 όπως τελικά διαμορφώθηκε 
- Άρθρα 7 και 8 του Ν3029/2002  για τα Τ.Ε.Α.,

4.      Από την εμπεριστατωμένη μελέτη όλων των ως άνω στοιχείων επιβεβαιώνεται ότι το  άρθρο 220 του Ν. 4281/2014 δεν αφορά σε καμιά περίπτωση το Σύστημα  Ασφάλισης του Προσωπικού ΤτΕ.  Άλλωστε όπως ορίζεται στο Ν.3863/2010 η ΤτΕ έχει καταστεί και μάλιστα με τους όρους της καθολικής διαδοχής και φορέας κοινωνικής ασφάλισης του προσωπικού της. Η πρόβλεψη του νόμου για την άσκηση από την ίδια την Τράπεζα, με τα  δικά της αρμόδια όργανα ( Γενικό Συμβούλιο και Συμβούλιο Ασφάλισης)  και της επικουρικής ασφάλισης,  ως Φορέα Ασφάλισης του Προσωπικού της, επαναβεβαιώθηκε με την τροποποίηση του Καταστατικού της Τράπεζας, στο οποίο προστέθηκε το Άρθρο  37Α .  Το άρθρο αυτό αναφέρει:
_ « Για την άσκηση, από την Τράπεζα της Ελλάδος, σύμφωνα με το νόμο και το προτελευταίο εδάφιο του άρθρου 38 του παρόντος, του έργου της κοινωνικής ασφάλισης του προσωπικού της, συνιστάται Συμβούλιο Ασφάλισης της ΤτΕ…….»(πρώτη παράγραφος)
_ « Το Συμβούλιο Ασφάλισης χαράσσει εξ ονόματος του Γενικού Συμβουλίουτις γενικές κατευθύνσεις της πολιτικής της Τράπεζας ως φορέα ασφάλισης του προσωπικού της και αποφαίνεται επί γενικών ζητημάτων σχετικών με την εφαρμογή της ισχύουσας νομοθεσίαςαπό τα αρμόδια όργανα της Τράπεζας.»(τελευταία παράγραφος, εδάφιο α΄ ).
Σημειώνεται ότι και το τ. Μετοχικό Ταμείο λειτουργούσε από την ίδρυσή του με βάση τις ΣΣΕ 1948 και 1951 ως ¨ οιονεί   επαγγελματικό ταμείο ¨ Ν.Π.Ι.Δ.,  χωρίς καμιά συμμετοχή στους λογαριασμούς Κοινωνικής Ασφάλισης της Γενικής Κυβέρνησης.
Μάλιστα μετά την ανάληψη της ασφάλισης του προσωπικού της από την ίδια την Τράπεζα, την κάλυψη των εκ του Καταστατικού προβλεπομένων υποχρεώσεων της για την καταβολή συντάξεων από δικούς της αποκλειστικά πόρους  και τη δημιουργία των απαραίτητων προς τούτο προβλέψεων στον Ισολογισμό της, είναι σαφές ότι η κοινωνική ασφάλιση του προσωπικού της ΤτΕ έχει εξαιρεθεί συνολικά από τους αντίστοιχους λογαριασμούς Κοινωνικής Ασφάλισης της Γενικής Κυβέρνησης  και των στατιστικών στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ.

5.      Εξάλλου θα ήταν παράδοξο αν η επιβολή της ποινής παύσης των Διοικητικών Οργάνων, όπως αναφέρεται στο Νόμο ( βλ. Σημείωσή μας ανωτέρω), συμπεριελάμβανε και την ΤτΕ την οποία προστατεύει η θεσμική ανεξαρτησία των οργάνων Διοίκησής της έναντι των εκπροσώπων της Κυβέρνησης. Όμως  μια τέτοια νομοθετική ρύθμιση όπως αυτή του σχετικού άρθρου 220 του Ν4281/2014, δεν αφορά την ΤτΕ ως Φ. Α. του Προσωπικού της σύμφωνα και με όσα προαναφέρθηκαν….

6.      Η προσθήκη της έκτης παραγράφου στο άρθρο 220 του Ν.4281/2014 δεν αφορά το Σύστημα Ασφάλισης Προσωπικού ΤτΕ , όπως φαίνεται και από την ενδελεχή  παρακολούθηση της πορείας του νομοσχεδίου από την κατάθεσή του στη Βουλή, τη συζήτησή του στην αρμόδια επιτροπή οικονομικών υποθέσεων και στο Τμήμα Διακοπών  της Βουλής. Ακόμα και από τον τρόπο κατάθεσης της έκτης παραγράφου ως νομοτεχνικής βελτίωσης του άρθρου 220 και όχι ως ειδικής τροπολογίας  την τελευταία μέρα συζήτησης και ειδικότερα μία ώρα πριν την έναρξη της ψηφοφορίας, αποδεικνύεται ότι αυτή αφορά κυρίως κλάδους και τομείς ενστόλων που λειτουργούν ως Ν.Π.Δ.Δ. ενταγμένα στους λογαριασμούς της Γενικής Κυβέρνησης και πιθανώς θα ήθελαν να επιλέξουν μεταξύ της ένταξής τους στο ΕΤΕΑ ή  την μετατροπή τους σε Ν.Π.Ι.Δ. και ειδικότερα σε Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης υποχρεωτικής συμμετοχής βάσει των άρθρων 7 και 8 του Ν. 3029/2002.
Επισημαίνεται όμως όσον αφορά στην παράγραφο 6 και στην ειδική αναφορά ότι «τα σχετικά με την εφαρμογή της θα καθορισθούν με Υπουργική Απόφαση», έχοντας υπόψη την πρόσφατη εμπειρία μας, δηλαδή με ποιό τρόπο περιελήφθη και η ΤτΕ στη διαδικασία της ΗΔΙΚΑ Α.Ε., πρέπει από τώρα να διευκρινισθεί αρμοδίως, πλήρως και αποφασιστικά ότι ολόκληρο το άρθρο 220 στο σύνολό του δεν μας αφορά.  Επίσης στο σημείο αυτό πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι η Τράπεζα με τον Ν.3193/2003 έχει εξαιρεθεί ρητά τόσο ως προς την κύρια όσο και ως προς την επικουρική ασφάλιση από τον Νόμο 3029/2002. 

7.      Επίσης εκείνο που βεβαίως έχει σημασία και πρέπει με ενδιαφέρον και προσοχή να υπογραμμισθεί και να ληφθεί υπόψη για ανάλογη προάσπιση από τις κάθε φορά νεοφανείς επιβουλές της ανεξαρτησίας της ΤτΕ, είναι η άποψη που έχει καταγραφεί στην Έκθεση της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής, η οποία υπερασπίσθηκε την κατοχυρωμένη ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ της Βουλής και με πλείστα νομικά επιχειρήματα που αφορούν το καθεστώς που διέπει τη λειτουργία της, έκρινε αντισυνταγματική  τη διάταξη για το Τ.Α.Υ. της Βουλής όσον αφορά τη χορήγηση του εφάπαξ.
Περαιτέρω έχει ενδιαφέρον η τοποθέτηση Βουλευτή στην αρμόδια Επιτροπή, πως ο υπουργός Εργασίας το Μάρτιο του 2012 είχε κάνει δεκτή την αναλογιστική μελέτη του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών για το Ταμείο των ενστόλων η οποία κάλυπτε  βιωσιμότητα 40 χρόνων του Ταμείου τους και σήμερα εντάσσονται στο ΕΤΕΑ….
Τα ανωτέρω  αποτελούν χρήσιμα υπομνηστικά στοιχεία σε όσους κάνουν ή δέχονται «ελαφρά τη καρδία»  εισηγήσεις για ανάθεση ασφαλιστικών μας δικαιωμάτων εκτόςΤράπεζας, υποτιμώντας το θεσμικό πλαίσιο ανεξαρτησίας της και την προστασία που αυτό παρέχει ( Καταστατικό, Εθνικοί Νόμοι, ΓΝΩΜΕΣ ΕΚΤ, Ευρωπαϊκή Συνθήκη κ.ά. ).
Αθήνα 21 Αυγούστου 2014
Ευσταθίου Κώστας
Εκπρόσωπος στο Δ.Σ. του ΣΣΤΕ των “ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ”  Συνταξιούχων  ΤτΕ
 

2014-12-10

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ Νο 20 - ΟΛΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΜΑΣ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΤΡΑΠΕΖΑ

"ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΙ ΤΡΑΠΕΖΗΣ ΤΗ ΕΛΛΑΔΟΣ

Ιστολόγιο  http://endrasi-ste.blogspot.com 

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ Νο 20

Ο ΑΠΟΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΔΕΝ ΠΕΡΝΑΕΙ
ΟΛΑ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΜΑΣ ΝΑ ΠΑΡΑΜΕΙΝΟΥΝ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΤΡΑΠΕΖΑ

Αθήνα 10.12.2014

Η σύσταση της Επιτροπής Ασφάλισης, φαίνεται πως αποτελεί το τελικό καταφύγιο όσων έχουν αναλάβει εργολαβικά την ευθύνη να βρουν τρόπο ώστε, η διαχείριση ασφαλιστικών δικαιωμάτων μας, να ανατεθεί σε ιδιωτική ασφαλιστική εταιρεία. Η ηγεσία της ΠΑΣΚΕ και οι συνοδοιπόροι τους στα Προεδρεία του Σ.Υ.Τ.Ε και Σ.Σ.Τ.Ε., πιστεύουν ότι μέσω αυτής της επιτροπής, θα αποκτήσουν το ελλείπον σήμερα ηθικό έρεισμα, για να εισηγηθούν και να ψηφίσουν σε επόμενη φάση, την εκχώρηση δικαιωμάτων μας σε ιδιωτική ασφαλιστική εταιρεία, γι αυτό και σπεύδουν πανικόβλητοι σε μια νέα επιχείρηση αποπροσανατολισμού των συναδέλφων υπο τον φόβο των επερχόμενων πολιτικών και συνδικαλιστικών εξελίξεων.

Με την πρόσφατη Νο 20/2.12.2014 ανακοίνωση του Προεδρείου του Σ.Σ.Τ.Ε., υπό τον βαρύγδουπο τίτλο: « Πρόγραμμα Πρόσθετων Μετεργασιακών Παροχών, η μεγαλύτερη κατάκτηση του Συλλόγου μας», επιχειρείται για μια ακόμα φορά ο αποπροσανατολισμός και εκφοβισμός των συναδέλφων, σχετικά με το ¨Πρόγραμμα¨, ούτως ώστε να καταστεί εφικτή η ανάθεση της διαχείρισής του σε ιδιωτική ασφαλιστική εταιρεία. Μέσα στον πανικό τους, βλέποντας την κλεψύδρα του χρόνου της εξουσίας τους να τελειώνει, δεν κρύβουν πλέον και τις τελικές στοχεύσεις τους, δηλαδή να κατευθύνουν προς την ίδια πορεία και τα αποθεματικά των άλλων παροχών και δικαιωμάτων του προσωπικού όπως στην Υγεία, τις εφ άπαξ παροχές, τα γονικά μερίσματα κ.ο.κ. Δεν είχαν μάλιστα ούτε το τακτ να διαβουλευθούν, για τα θέματα αυτά, με τους εν ενεργεία συναδέλφους, τους οποίους καπέλωσαν, αναγορεύοντας τους εαυτούς τους  σε καθοδηγητές αυτής της τόσο δύσοσμης ιστορίας, όπως τα δομημένα ομόλογα, την ιστορία του Λαυρεντιάδη, το Τ.Τ., την Α.Τ.Ε., κ.ά. Για φρεσκάρισμα της μνήμης, θα υπενθυμίσουμε πως οι διάφορες συμβάσεις και τα αλισβερίσια που ενίσχυαν κατά δεκάδες δις ευρώ τις τσέπες των διαπλεκόμενων, εμφανίζονταν πάντα με βαρύγδουπους τίτλους: Ενίσχυση των Ενόπλων Δυνάμεων, Ανάπτυξη του ανταγωνισμού του Τραπεζικού Συστήματος, Αξιοποίηση των αποθεματικών των ασφαλιστικών ταμείων, κ.ά. Μέχρι και η μεγάλη απάτη του Χρηματιστηρίου, παρουσιάστηκε ως καθρέπτης της υγείας και της δύναμης της Ελληνικής Οικονομίας.
Ας προσέξει λοιπόν η σημερινή Διοίκηση, η οποία έχει αντικειμενικά την ευθύνη του έργου της Επιτροπής Ασφάλισης, και ας μη συναινέσει στην παγίωση καταστάσεων σε μια  ρευστή συνδικαλιστικά, λόγω εκλογών Σ.Υ.Τ.Ε. και Σ.Σ.Τ.Ε., και πολιτικά περίοδο.  

ΜΕΣΑ ΣΤΟΝ ΠΑΝΙΚΟ ΤΟΥΣ ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΟΝΤΑΙ…

Η σπουδή τους να δημιουργήσουν, δια μέσου της Επιτροπής Ασφάλισης, τετελεσμένα, πριν τη διαμόρφωση του νέου πολιτικού και συνδικαλιστικού σκηνικού, αποκαλύπτει πλήρως το έωλο των επιχειρημάτων τους. Μάλιστα σε τέτοιο βαθμό, που αναρωτιόμαστε, πως δεν  κατανοούν ότι, με τη φράση «Σκοπός του Προγράμματος είναι η διασφάλιση ενός μεγάλου ποσοστού του μερίσματος, που σήμερα εκτιμάται στο 16% των συνταξίμων αποδοχών, και η κάλυψη μέρους των απωλειών μας από τις μεγάλες μειώσεις που έχουμε υποστεί από τους μνημονιακούς νόμους», ουσιαστικάεπιβεβαιώνουν, πλήρως και σε βάθος, όλα αυτά που τους καταλογίζουμε.

1.       Ανλοιπόν το Μέρισμα, προϊόν των  ΣΣΕ 1948 και 1951 που η ισχύς τους επιβεβαιώθηκε και με την πρόσφατη ΣΣΕ του 2012, κινδύνευε, γιατί να περισωθεί μόνο το 16% και όχι το 25% ή και τελικά όλο το Mέρισμα; Και αφού η επιστροφή των περικοπών των μνημονιακών νόμων που παραμένουν στο φορέα (για εμάς Τράπεζα) είναι όντως σύννομη, επειδή το αντίθετο, δηλαδή η ενσωμάτωσή τους στα κέρδη, θα αποτελούσε έμμεση Νομισματική Χρηματοδότηση του Δημοσίου, γιατί να γυρίζει μόνο ένα μέρος αυτών στους συνταξιούχους και όχι το σύνολό τους; Αλήθεια, θεωρεί κάποιος πως τα δικαιώματα του προσωπικού της ΤτΕ (εν ενεργεία και συνταξιούχων), δεν είναι εξ ίσου εξασφαλισμένα στο εσωτερικό της Κεντρικής Τράπεζας για όλους; Θα υπομένουμε επί πολύ ακόμη την κοροϊδία κάποιων στελεχών, τα οποία άλλα υποστηρίζουν για τις αποδοχές τους και άλλα για αυτές των συνταξιούχων;
2.       Όταν το ίδιο το Υπουργείο Εργασίας σε απάντησή του προς το συνάδελφο Α. Μπαλασκώνη καταλήγει: «Η εποπτεία και ο Έλεγχος του Μερίσματος αποτελεί αποκλειστικά δική σας ευθύνη» δηλαδή της ΤτΕ, γιατί κάποιοι σπεύδουν να δώσουν αντίθετα επιχειρήματα περί δήθεν κινδύνου του Μερίσματος; Ενός Μερίσματος που αποτελεί μια συμβατικά χορηγούμενη πρόσθετη μετεργασιακή παροχή από το 1948, μάλιστα κατά πολύ πριν χορηγηθεί αντίστοιχα και στην ΕΤΕ, η οποία ακόμα και σήμερα και σωστά βεβαίως χορηγεί 14,5 Μερίσματα, δηλαδή με Δώρα και Επιδόματα !!! 
3.       Γιατί υποδύονται πως αγνοούν ότι το Μέρισμα, που χορηγήθηκε ως πρόσθετη μετεργασιακή παροχή με τις ΣΣΕ του 1948 και του 1951 και όχι με νόμο ή κρατική χρηματοδότηση, αποτέλεσε από την αρχή της δημιουργίας του έναν ουσιαστικά οιονεί επαγγελματικό λογαριασμό στο εσωτερικό της Τράπεζας; Αλήθεια δεν έχουν διαβάσει πως ο λογαριασμός αυτός ήταν προκαθορισμένων εισφορών και όχι παροχών από την αρχή της δημιουργίας του και κατέληξε σταδιακά, από το 1963, στο σημερινό ύψος παροχών, δηλαδή στο 36% των συνταξίμων αποδοχών για τους νυν συνταξιούχους και τους εν ενεργεία πρωτοασφαλισθέντες πριν την 1.1.1993;
4.       Γιατί εμπλέκουν το Μέρισμα με τη χορηγούμενη από το Νόμο 997/1979 επικουρική σύνταξη, το ύψος της οποίας για τους μετά την 1.1.1993 ασφαλισμένους συναδέλφους έχει προσδιορισθεί οικειοθελώς από την ίδια την Τράπεζα, στο εσωτερικό της, στο ύψος του 20% των συντάξιμων αποδοχών;
5.       Γιατί κινδυνολογούν αναφερόμενοι σε αποφάσεις της Κυβέρνησης για μεγάλη συρρίκνωση των επικουρικών συντάξεων και συνεπώς ανάγκης μελλοντικής διασφάλισης μόνο του  Προγράμματος εγκαταλείποντας στην τύχη τους κύρια και επικουρική σύνταξη; Γιατί υποκρύπτουν πως ακόμα και η παράγραφος 6, του άρθρου 220 του Ν.4281/ 8.8.2014, σύμφωνα με την οποία όλα τα επικουρικά ταμεία Ν.Π.Δ.Δ. πρέπει μέχρι 30.6.2015 να διαμορφωθούν σε Ν.Π.Ι.Δ. του Νόμου Ρέππα (επαγγελματικά ταμεία) άλλως θα ενσωματωθούν στο ΙΚΑ/ΕΤΕΑ, δεν έχει  καμιά επίπτωση για εμάς και δεν θα μπορούσε ασφαλώς να έχει, αφού όχι μόνο το πρώην Μετοχικό ήταν Ν.Π.Ι.Δ. αλλά πλέον από 1.1.2011 έχει η ίδια η Τράπεζα αναλάβει και ενεργεί την ασφάλιση του προσωπικού της;
6.       Άραγε που αποσκοπεί η ανάληψη της προεδρίας της Ο.Σ.Τ.Ο.Ε. από την συν. Κλειτοράκη, μετά από συνεργασία Γοζαδίνου-Κλειτοράκη-Μαχαίρα, στο πρόσφατο συνέδριό της; Ποιο είναι το κοινό πλαίσιο που προτείνουν για τους συνταξιούχους Τραπεζοϋπάλληλους; Μήπως επιχειρούν να μετατρέψουν την Τράπεζα της Ελλάδος σε κράχτη των Ασφαλιστικών Εταιρειών και των Επαγγελματικών Ταμείων για όλες τις Τράπεζες;
7.       Δεν συνειδητοποιούν πως η επιμονή τους για ανάθεση της διαχείρισης του Προγράμματος εκτός Τράπεζας, παρά τις αντίθετες προβλέψεις Καταστατικά, Νομοθετικά και Θεσμικά της ανεξάρτητης Κεντρικής Τράπεζας, για τη διασφάλισή του όπως λένε, καταγράφεται σαν συμφωνία τους, η οποία αφήνει τις υπόλοιπες συνταξιοδοτικές υποχρεώσεις, που παραμένουν στην Τράπεζα, έκθετες στο κίνδυνο της Β΄ φάσης της ΗΔΙΚΑ, του Ενιαίου Φορέα Απονομής Σύνταξης, του Ενιαίου Ταμείο Μισθωτών και της σύνταξης των 360 ευρώ;
8.       Γιατί ψεύδονται   ισχυριζόμενοι πως στα κείμενα που υπεγράφησαν και στην απόφαση του  Γενικού Συμβουλίου της 25.6.2013,  αναφέρεται δήθεν πρόταση για δημιουργία θυγατρικής επιχείρησης που θα απορροφήσει το Πρόγραμμα; Μήπως εν όψει συνδικαλιστικών εκλογών, υποχρεώνονται να προσφύγουν στο ψέμα της δήθεν θυγατρικής, που πουθενά όμως δεν υπάρχει στα κείμενα που αναφέρουν, για να μας πουν πως ερευνούν και για λύση στο εσωτερικό της Τράπεζας; Βεβαίως μετά τις εκλογές, και με το επιχείρημα πως πιθανόν αυτή η λύση δεν βγαίνει, θα προτείνουν και πάλι  ανάθεση των δικαιωμάτων μας σε Ιδιωτική Ασφαλιστική Εταιρεία!
9.       Αφού δημιουργήθηκε επιτροπή για να εξετάσει από την αρχή τα κοινωνικοασφαλιστικά δεδομένα του χώρου μας, μαζί και το Πρόγραμμα  Μετεργασιακών Παροχών, γιατί αλήθεια σπεύδουν να προσδιορίσουν κάποιες προτάσεις και μάλιστα ουσιαστικά αυτή της ανάθεσης σε Ιδιωτική Ασφαλιστική Εταιρεία;  Δεν καταλαβαίνουν πως τελικά από τη βιασύνη και τον πανικό τους εκτίθενται, εκφράζοντας εξ αρχής το λόγο για τον οποίο οι εραστές των ασφαλιστικών εταιρειών σε Σ.Σ.Τ.Ε. και Σ.Υ.Τ.Ε., θέλουν να χρησιμοποιήσουν την  επιτροπή;
10.    Τέλος είναι ενδεικτική των προθέσεών τους η αναφορά και μόνο στην ανακοίνωση του Προεδρείου του Σ.Σ.Τ.Ε. της πιο κάτω παραγράφου: ¨Η μη διαψευδόμενη ειδησιογραφία για «αλλαγές στο ασφαλιστικό» και για «μείωση κύριων και επικουρικών συντάξεων» προβάλλει την ανάγκη να προλάβουμε απρόβλεπτες εξελίξεις που ίσως επηρεάσουν και το χώρο μας.¨. Δηλαδή ένα ίσως τους προκαλεί τέτοια βιασύνη για μεταφορά ασφαλιστικών δικαιωμάτων μας εκτός Τράπεζας; Μα γενιές και γενιές συναδέλφων αγωνιστήκαμε για να φέρουμε τα δικαιώματά μας μέσα στο κάστρο της Κεντρικής Τράπεζας και αντί να τα υπερασπίσουμε αυτά εντίμως και ευθαρσώς όπως έκαναν όλοι οι συνάδελφοί μας των υπόλοιπων Κεντρικών Τραπεζών, ακόμα και αυτής της μικρής αλλά γενναίας Κύπρου, εμείς προσφεύγουμε για σωτηρία στην αγκαλιά Ιδιωτικής Ασφαλιστικής Εταιρείας;
Προειδοποιούμε τα μέλη της επιτροπής να μην προχωρήσουν σε ατελέσφορα και έκνομα δεδομένα, αλλά  και το Διοικητή της Τράπεζας, προσωπικά, να μην επιτρέψει να χρησιμοποιηθεί η Τράπεζα και η επιτροπή σαν πρόσχημα αλλότριων επιδιώξεων και προειλημμένων αποφάσεων. Έχει χρέος στη φάση αυτή, με ορατές πλέον τις στοχεύσεις,  να παγώσει  τις διαδικασίες μέχρι την ολοκλήρωση των συνδικαλιστικών εκλογών, οι οποίες και θα διαμορφώσουν ένα νέο και οριστικό για τη διετία συσχετισμό, μέσα από τον προεκλογικό διάλογο. Υπενθυμίζουμε πως τέτοιες θεσμικές διαδικασίες απαιτούν τη συναίνεση και τη συμμετοχή  ΟΛΩΝ και εμείς δεσμευόμαστε για αυτό. Εξ άλλου το πράξαμε κατά το παρελθόν, όταν το 1992, ο Διοικητής, οι Υποδιοικητές και οι εκπρόσωποι ΟΛΩΝ των τάσεων του Συμβουλίου, συζητούσαμε στο Υπουργείο για την ένταξη των Ταμείων στην Τράπεζα. 

ΔΕΝ ΥΠΟΤΙΜΑΜΕ ΚΑΜΙΑ ΡΥΘΜΙΣΗ - ΑΛΛΑ ΜΗΝ ΥΠΟΤΙΜΑΝΕ ΤΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ ΜΑΣ

Όπως και την προηγούμενη φορά έτσι και τώρα, η παρέμβασή τους για το ¨Πρόγραμμα¨, συνοδεύεται με την επιμήκυνση των δόσεων του προσωπικού δανείου των 5.000 ευρώ, που χορηγήθηκε το 2013, από 48 σε 84. Αλήθεια, γιατί στη ρύθμιση αυτή δεν εντάχθηκε και το τελευταίο δάνειο και μάλιστα το πάγωμα και των δύο μέχρι τέλους 2015,όταν θα έχει πλήρως εξομαλυνθεί το θέμα της φορολογίας;  Μήπως για να μη φανεί η υλοποίηση των προτάσεων των “ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ” που εγγράφως θέσαμε στο Δ.Σ. του Σ.Σ.Τ.Ε. τον Οκτώβριο, αλλά και δημοσίως με τη Νο 15 ανακοίνωσή μας; Γιατί δεν επέκτειναν τη μείωση της δόσης των στεγαστικών αντίστοιχα και στις δόσεις των υπόλοιπων δανείων, τουλάχιστον σε ένα σημαντικό ποσοστό, όπως έχει διατυπωθεί από υπόμνημα των συναδέλφων μας; Φυσικά όπως έχουμε ήδη επισημάνει, δεν υποτιμάμε καμιά ρύθμιση που προσφέρει έστω και προσωρινή ανακούφιση στους συνταξιούχους μας. Αναρωτιόμαστε όμως αν θεωρούν, πως η επιλογή τους να ανακοινώνουν κατά δόσεις προαποφασισμένες ρυθμίσεις στα δάνεια, θα μας καταστήσει, εν όψει μάλιστα και των ερχόμενων εκλογών, πιο ευεπίφορους στην πίεση που ασκούν, για ανάθεση της διαχείρισης συνταξιοδοτικών μας δικαιωμάτων σε ασφαλιστική εταιρεία εκτός Τράπεζας. Υποτιμούν αλήθεια τη νοημοσύνη των συναδέλφων μας, οι οποίοι βλέπουν το καθαρό διαθέσιμο εισόδημά τους να καταρρέει και αντί το Προεδρείο να  υπερασπισθεί και να διεκδικήσει αυτά που δικαιούμαστε (π.χ. Δώρα και Επιδόματα τουλάχιστον στο Μέρισμα), μας ανακοινώνει μικρές δόσεις ανακούφισης από τη διαρκή επιμήκυνση των δόσεων των δανείων μας, θεωρώντας πως έτσι θα τους επιβραβεύσουμε; Φυσικά κανείς δεν δεσμεύεται για το μέλλον, αν δεν αποκατασταθούν οι αποδοχές μας στο ύψος με την προσδοκία του οποίου δανεισθήκαμε…

Οι “ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ” Συνταξιούχοι ΤτΕ δεν θα σταματήσουμε να διεκδικούμε όλα όσα δικαιούμαστε και για τα οποία έχουμε δημόσια δεσμευθεί με τις ανακοινώσεις μας και ειδικότερα την 15/3.10.2014. Θα επιμείνουμε το ¨Πρόγραμμα¨ α) να παραμείνει στην Τράπεζα και να συνδεθεί με τις περικοπές που παραμένουν στο φορέα, λειτουργώντας έτσι ως μέρισμα για τη διατήρηση ενός σταθερού επιπέδου των συντάξιμων αποδοχών των συνταξιούχων της ΤτΕ, γεγονός για το οποίο εξ άλλου καταβάλλουν, από τον Ιούλιο του 2013, επί πλέον εισφορά 2,2% στις συντάξιμες αποδοχές τους, β) να μετατραπεί σε «Μέρισμα» της δικής μας εποχής, με τη συμμετοχή και των συναδέλφων ασφαλισμένων μετά την 1.1.1993, κατόπιν ειδικής μελέτης και συμφωνίας.
Οι “ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ” Συνταξιούχοι ΤτΕ θέλουμε δημόσια να ευχαριστήσουμε όλους τους συναδέλφους των Παραρτημάτων που επισκεφτήκαμε και συζητήσαμε μαζί τους.
Δεσμευόμαστε πως παρά τον πλήρη επικοινωνιακό και οικονομικό αποκλεισμό που δεχόμαστε από την πλειοψηφία του Σ.Σ.Τ.Ε., θα συνεχίσουμε τον αγώνα μέχρι τέλους…
Η στήριξη, ηθική και οικονομική, των συναδέλφων μας δίνει κουράγιο.  

Με συναδελφικούς χαιρετισμούς,
Η ΟΜΑΔΑ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΥ
Αναγνωστοπούλου Δήμητρα, Βαξεβανάκη Έλλη, Δεληπέτρος Δημήτρης, Ευσταθίου Κώστας, Καραγιάννης Ιπποκράτης, Καραφωτιά Φωφώ, Κουλούρης Γιώργος, Κουρκουτσάκη Τίνα, Κωνστανταράκη Εύα, Λεμπέσης Παναγιώτης, Μαγκλάρας Κώστας, Μελισσείδου Ελένη, Μπαλαούρας Μάκης, Μοσχονησίου Βάσω, Μουτσάκη Μάρθα, Μπουλαλά Αγγελική, Νέστoρας Γιώργος, Παπαμάργαρης Χάρης, Πατσιλίβα Μαργαρίτα, Χατούπη Μαρία, Χρηστίδης Απόστολος.

Για πλήρη ενημέρωση σχετικά με τις θέσεις και τις τακτικές συναντήσεις των “ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ”, καθώς και για επικοινωνία:

2014-12-08

κατάστημα της Πάτρας έβαλε λουκέτο...


Κατάστημα της Πάτρας έβαλε λουκέτο, με τον ιδιοκτήτη του να φροντίζει να ενημερώσει τους πελάτες του, με...ιδιαίτερο τρόπο...Ένα ακόμα κατάστημα στην Άνω πόλη έβαλε λουκέτο.
Πράγμα συνηθισμένο στην Πάτρα τα τελευταία χρόνια, λόγω της οικονομικής κρίσης.

«Με τόσο success story και... ανάπτυξη ΚΛΕΙΝΟΥΜΕ - Ιδρύουμε ΜΚΟ με πρόγραμμα τη διάσωση των φαλαινών της...Σαχάρας» γράφει το χαρτί που κόλλησε στην είσοδο ο εξοργισμένος «πρώην» καταστηματάρχης.

Οπως προκύπτει από έρευνα της Κομισιόν, από το 2008 έως σήμερα έχει κλείσει στην Ελλάδα το 24% των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων.

2014-12-06

Δολοφονήθηκε ο Μένης Κουμανταρέας

Στην άσχημη, λεηλατημένη και κατακρεουργημένη Αθήνα, οι πνευματικοί άνθρωποι δολοφονούνται...


Νεκρός, με εμφανείς μώλωπες στον λαιμό και το πρόσωπο, βρέθηκε στη 01:00 τα ξημερώματα του Σαββάτου, στο διαμέρισμά του επί της οδού Ζακύνθου 3 στην Κυψέλη, ο γνωστός συγγραφέας Μένης Κουμανταρέας. Τον συγγραφέα εντόπισε νεκρό ο ανιψιός του, ο οποίος ειδοποίησε τις αρχές.

Σ' αυτά τα 52 χρόνια ο Μένης Κουμανταρέας μας χάρισε μερικά από τα σημαντικότερα κείμενα της σύγχρονης ελληνικής πεζογραφίας: «Βιοτεχνία υαλικών», «Η κυρία Κούλα», «Το κουρείο», «Ο ωραίος λοχαγός», «Η φανέλα με το εννιά», «Πλανόδιος σαλπιγκτής», «Η συμμορία της άρπας», «Η μυρωδιά τους με κάνει να κλαίω», «Η μέρα για τα γραπτά κι η νύχτα για το σώμα», «Δυο φορές Ελληνας», και πολλά άλλα. Είκοσι τέσσερα συνολικά μυθιστορήματα. Τα περισσότερα κυκλοφόρησαν από τις εκδόσεις «Κέδρος» και τα δύο τελευταία («Θάνατος στο Βαλπαραΐζο» και «Ο θησαυρός του χρόνου») από τις εκδόσεις «Πατάκης». Ο Μένης Κουμανταρέας είχε τιμηθεί με κρατικά βραβεία το 1967 (για «Το Αρμένισμα»), το 1976 (για τη «Βιοτεχνία υαλικών») και το 2002 (για το «Δυο φορές Ελληνας»).

Οσοι είχαμε τη χαρά και την τύχη να τον γνωρίσουμε όχι μόνο μέσα από τις σελίδες των βιβλίων του, θα θυμόμαστε έναν ευγενικό άρχοντα, που αγάπησε πολύ αυτή την πόλη, αγάπησε πολύ την αγαπημένη σύντροφο της ζωής του που χάθηκε πριν από δύο μόλις χρόνια, την αγαπητή σε όλους κυρία Λιλή (στο εξώφυλλο του τελευταίου του βιβλίου ήταν η μορφή της) και υπερασπίστηκε με ευγένεια και σθένος τις προσωπικές του επιλογές.

Ο Αθηναίος Μένης Κουμανταρέας
(Αποσπάσματα από συνέντευξη του στο LIFO):

...Η κρίση μάς έκοψε τον υπερκαταναλωτισμό. Αρχίζουμε και συνειδητοποιούμε ότι δεν είμαστε μια μηχανή που καταναλώνει μόνο και χρησιμοποιεί το πλαστικό χρήμα. Οι πιστωτικές είναι μια βραδυφλεγής βόμβα στις τσέπες μας που έχουν σκλαβώσει κυρίως τις γυναίκες. Πρέπει να μάθουμε πώς να ξοδεύουμε, ανεξάρτητα από το αν είμαστε σπάταλοι ή τσιγκούνηδες. Εγώ είμαι σπάταλος. Δεν υπάρχει ένα μέτρο. Πρέπει να κατανοήσουμε τα ελαττώματά μας και να μην υπερβάλουμε με τα προτερήματά μας....

...Θεωρώ ότι είναι ανόητο αυτό που λένε για τη σιωπή των πνευματικών ανθρώπων. Δεν είναι δουλειά μας να βγαίνουμε στην τηλεόραση και να κάνουμε αφορισμούς. Δουλειά μας είναι να στηρίζουμε αυτό που ονομάζεται πνευματική ζωή στον τόπο. Παρεξηγεί ο κόσμος εύκολα. Ακόμα και οι διαμαρτυρίες που μας ζητούν να υπογράψουμε είναι εκ του πονηρού. Το κλισέ που λέει ότι δεν υπάρχουν πνευματικοί άνθρωποι σήμερα είναι μια μαλακία. Θα υπάρξουν, μοιραία. Κάθε εποχή έχει και τους ανθρώπους της. Λέγαμε για το θέατρο και την Κοτοπούλη. Υπάρχουν και σήμερα πολλές «Κοτοπούλες»...

...Ο χρόνος είναι μια εφεύρεση των ανθρώπων. Ένα παιχνιδάκι. Περνάει πάρα πολύ γρήγορα. Είναι σαν τα λεωφορεία που αργούν να έρθουν και τελικά έρχονται πάντα πιο γρήγορα απ' ό,τι τα περιμένεις. Όταν βρίσκεσαι σε μια άλλη εποχή, πρέπει να προσαρμόζεσαι. Δεν πρέπει να προσπαθείς να νιώθεις νέος. Τα χρόνια που έχουν περάσει σε έχουν πλουτίσει με κάτι. Αυτός ο θησαυρός πρέπει να ξοδευτεί στη Γη. Ούτε κάτω από το χώμα, ούτε στον ουρανό ξοδεύεται...